Gå til innhold

Psykisk lidelse og intellektuell fungering

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til hvor "dum" jeg er i flekkene i jobb- og privat sammenheng. Prøver å støtte meg selv mest mulig til tross for feilene man gjør, men det går jo unektelig litt utover humøret og selvfølelsen i flekkene.

Mye av feilene og problemene jeg har med å løse oppgaver tror jeg egentlig i stor grad kan tilskrives psyken. Enten fordi jeg er trigget i øyeblikket og frontallappen ikke funker like godt som i avslappet tilstand eller fordi jeg tilbrakte veldig lite tid i en tilstand i ungdommen hvor jeg hadde god tilgang på de kognitive ressursene mine fordi jeg stort sett alltid hadde sterk angst eller var deprimert. Dette har jo medført at jeg har mye mindre erfaring med mange ting enn mange andre fordi jeg måtte bruke all tid på å håndtere sykdommen. Så har kanskje stresset/depresjonene/angsten også satt fysiske spor i hjernen. Føler hvertfall hukommelsen og oppmerksomheten ikke er som den var. Evnen til å tenke i bilder mistet jeg da jeg ble skikkelig syk. Så det er jo også tap som er kjipe å leve med.

Dette var bare et lite hjertesukk fra meg. En ting er liksom lidelsen i seg selv, men så kommer jo konsekvensene av den i tillegg som man skal orke å stå i. Man må holde ut så mange sånne små nederlag hele tiden. Skulle så ønske jeg kunne slippe det. Jeg er ikke dum, men føler sykdommen gjør at jeg ofte fremstår sånn.

Fortsetter under...

Har mye samme problemet. Ser helt "normal" ut så mange stusser på at jeg ikke får til normale ting. Men alt i alt er det vel en fordel å ikke skille seg ut sånn. Problemene oppstår når forventninger og kapasitet ikke står i stil

AnonymBruker

Hva er det dere ikke får til da? Jeg er også såkalt oppegående og får til mye, bortsett fra hvis jeg blir syk, da får jeg til veldig lite. Når sykdomsepisoden er over er jeg vanlig fungerende igjen 

Anonymkode: 10025...0b6

Jeg sliter med kompliserte oppgaver. Blir jeg trigget så blir selv helt banale ting som å huske en handleliste med tre-fire ting på. Har også utrolig dårlig intuisjon på ting jeg ikke har vært borti før. Hvis noe kan gjøres på to ulike måter og en løsning er feil og den andre riktig så har jeg en helt egen evne til å velge den uriktige. Overtenker nok ofte. Sånne ting.

Jeg har ADHD så jeg har problemer med litt av hvert. Oppstart og oppfølgning av aktiviteter over tid er spesielt vanskelig, men også hverdagslige aktiviteter er tungt.

Problemet med ubehandlet ADHD er at det er en selvforsterkende sykdom. Som følge av å ha feilet så mange ganger uten å vite hvorfor, har jeg en utviklet en såkalt «lært hjelpesløshet».

Annonse

AnonymBruker
Gammelsang skrev (17 minutter siden):

Jeg har ADHD så jeg har problemer med litt av hvert. Oppstart og oppfølgning av aktiviteter over tid er spesielt vanskelig, men også hverdagslige aktiviteter er tungt.

Problemet med ubehandlet ADHD er at det er en selvforsterkende sykdom. Som følge av å ha feilet så mange ganger uten å vite hvorfor, har jeg en utviklet en såkalt «lært hjelpesløshet».

Hvorfor er din adhd ubehandlet?

Anonymkode: e3238...189

AnonymBruker
Gammelsang skrev (10 timer siden):

Det er forskjell på å være dum, og gjøre noe dumt.

Selv har jeg hatt problemer med å få forståelse for hvor mye jeg sliter, fordi jeg virker så oppegående.

Det siste er velkjent. Jeg vet ikke hvor mange gng jeg har fått høre at jeg er ressurssterk og at jeg dermed har lavere lidelsestrykk. Hva er greia med det? Det har vel ingen sammenheng!

Anonymkode: c72d8...39a

Jeg vil nevne tre forhold om psykisk lidelse og kognitiv funksjon.

1. Pågående sykdomsepisode. Når en er alvorlig deprimert, svært engstelig, alvorlig bekymret og/eller har tankekjør og vrangforestillinger, er det forstyrrende, tar tankekraft, går ut over konsentrasjon etc. Evnen til å løse arbeidsoppgaver blir klart redusert.

2. Skadene som sykdommen påfører. Det er vist at for en del sykdommer er skadene permanente når det gjelder kognitiv reduksjon.

3. Restitusjonstiden for kognitiv reduksjon kan være langt større enn for endre symptomer. Rundt 2015 kom det flere studier som viste at de kognititive utfordringene kunne bestå mange måneder etter at de andre symptomene på depresjon var borte. Her har vi nok presset mange for tidlig tilbake til arbeidslivet etter depresjon. Jeg er en av synderne.

Everybody skrev (24 minutter siden):

Det er jo NAV som hele tiden presser svært syke mennesker ut i jobb selv om det går til helvete gang på gang.

Ikke bare. Jeg ønsker selv å prøve meg ut i jobb med hjelp av Nav. Selv om jeg ble uføretrygdet veldig lett. Null press fra Nav. Men det handler om hva jeg tenker vil være sunt for meg. 

kupton skrev (5 timer siden):

Jeg vil nevne tre forhold om psykisk lidelse og kognitiv funksjon.

...

2. Skadene som sykdommen påfører. Det er vist at for en del sykdommer er skadene permanente når det gjelder kognitiv reduksjon.

Hvilke sykdommer er det? Kan toksisk stress være en slik faktor? Det er først i voksen alder jeg har lært hva det vil si å være rolig og avslappet. Gikk konstant med sterk angst og depresjon i kroppen i oppveksten særlig etter 10-årsalderen. Var ganske skolesmart en stund, men nå føler jeg meg helt på viddene sammenlignet med normale voksne. Må leve enkelt for å ha sjans til å være selvstendig. Dvs. liten leilighet, ikke bil, ikke eie mange dyre ting. Klarer basic hverdagsting som å ta bussen og planlegge ukeshandling og å ha det sånn passe ryddig rundt meg, men alt av ekstrating som å fikse ting som blir ødelagt, ha en bil på verksted, reise bort på ferie eller i helger er veldig vanskelig og blir fort rot.

Prøvde meg på et snekkerprosjekt for en stund siden som en utfordring for å strekke meg for en stund siden og det gikk også helt skeis. Trodde det skulle være greit, men jeg klarte bare ikke å løse det selv om jeg prøvde aldri så hardt. Når det blir mange detaljer og ting å huske på fungerer jeg skikkelig dårlig.

Annonse

AnonymBruker
SoloSuper skrev (56 minutter siden):

Hvilke sykdommer er det? Kan toksisk stress være en slik faktor? Det er først i voksen alder jeg har lært hva det vil si å være rolig og avslappet. Gikk konstant med sterk angst og depresjon i kroppen i oppveksten særlig etter 10-årsalderen. Var ganske skolesmart en stund, men nå føler jeg meg helt på viddene sammenlignet med normale voksne. Må leve enkelt for å ha sjans til å være selvstendig. Dvs. liten leilighet, ikke bil, ikke eie mange dyre ting. Klarer basic hverdagsting som å ta bussen og planlegge ukeshandling og å ha det sånn passe ryddig rundt meg, men alt av ekstrating som å fikse ting som blir ødelagt, ha en bil på verksted, reise bort på ferie eller i helger er veldig vanskelig og blir fort rot.

Prøvde meg på et snekkerprosjekt for en stund siden som en utfordring for å strekke meg for en stund siden og det gikk også helt skeis. Trodde det skulle være greit, men jeg klarte bare ikke å løse det selv om jeg prøvde aldri så hardt. Når det blir mange detaljer og ting å huske på fungerer jeg skikkelig dårlig.

Hvordan syk er du da? Diagnosen. 

Anonymkode: 245db...12a

AnonymBruker

Min hjerne er dårligere på hukommelse, utholdenhet mm enn friske sin. Dette gjelder selv når jeg ikke er plaget av sykdom. Aner ikke hvorfor det er sånn. Psykiater sier at depresjonene tar litt knekken på hjernen og at medisinene ikke bidrar til nye friske hjerneceller akkurat. 

Anonymkode: 10025...0b6

AnonymBruker
SoloSuper skrev (På 19.6.2023 den 16.32):

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til hvor "dum" jeg er i flekkene i jobb- og privat sammenheng. Prøver å støtte meg selv mest mulig til tross for feilene man gjør, men det går jo unektelig litt utover

Hva mener du med "flekkene"?

Anonymkode: 245db...12a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...