Gå til innhold

Negative symptomer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal prøve å formulere noe jeg tror er både viktig og riktig. Ikke tro at jeg tror at det er "bare å ..."  Jeg vet det er en vei å gå, men jeg tror ikke andre veier fører til målet.

En foreleser sa til oss en gang: "Dere skal gi den samme behandling til deres pasienter som dere ville gitt til deres kjæreste, mor eller sønn".

Ta utgangspunkt i en person som er stabilisert i schizofrenien. Ingen akutte, psykotiske forestillinger eller store atferdsavvik, men lider under negative symptomer. To parallelle tiltak kan føre til et bedre liv. Korrekt medisinering og en sunn livsstil inkl. en god person å snakke med regelmessig.

Medisinering: Målet er å redusere medisinen (moderne AP) særdeles langsomt ned til et lavt nivå som hjelper mot negative symptomer. Dette krever tålmodighet og disiplin. Ingen raske nedtrappinger, og stabilt inntak hver dag (tabletter) eller helst bruk av depot. Men samtidig ingen ufornuftige tanker om noen gang å slutte helt/seponere.

Livsstil: Totalt fravær av alle rusmidler. Sunn, norsk eller italiensk kosthold med 3.4 regelmessige måltider hver dag. Regelmessig døgnrytme. Stort sett i seng til samme tid hver kveld, og opp samme tid hver morgen etter 7-8 timer i sengen. Minst en times lett aktivitet hver dag - Ikke trening, men mosjon. Helst noe behagelig/lystfylt. Snakke med noen nesten hver dag - gjerne om løst og fast. Stabil kontakt med en stødig person i helsetjenesten - f.eks. fastlegen.

Ja, det er en utfordring å ha tålmodigheten til å oppleve at dette begynner å virke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473516-negative-symptomer/#findComment-4178457
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...