Gå til innhold

Og da overspiste jeg ennå en gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med overspising. Har elendig impulskontroll og viljestyrke. Jeg hater meg selv. Jeg hater mat. Hater hater hater. Har slitt med dette lenge, klarer aldri endre meg eller synet mitt på mat. Det har blitt en kjær og uhensiktsmessig mestringsstrategi. 

I går overspiste jeg og i dag overspiste jeg. Og i forrige uke overspiste jeg 5 av 7 dager. Er så drittlei av dette og av meg selv.

Kommer jeg noen gang til å klare å komme meg ut av dette? Hvordan kommer man seg ut av spiralen?

Anonymkode: e10f9...ac4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473517-og-da-overspiste-jeg-enn%C3%A5-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de fleste, så vil det være hensiktsmessig å starte med å ha et strukturert kosthold. 4 måltider om dagen med tilstrekkelig mat til at du blir mett. Dersom du har et tilfredsstillende kosthold som utgangspunkt, så vil ofte suget etter å overspise være mindre. Mange som sliter med overspising forsøker jo også å kompensere ved å spise lite i perioder, og dermed kommer man inn i en vond spiral. 

Er helt enig med @frosken , selv om det ikke løser alt.  Hva med å begynne og spise hver 4 time + godt med proteiner til hvert måltid. Det er en god start.  Jeg fikk et råd om å utsette overspisingen i 15min og så bruke de minuttene til å tenke over hvorfor/hva satt igang de følelsene.  Og det fungerer innimellom på meg og de gangene ender det opp med jeg iallefall spiser mindre.  Så lønner det seg å jobbe med de problemene som ligger i bånn.  

Vet godt hvordan du har det, men det går an å bli bedre. Og å få det vesentlig bedre. Håper du får noe hjelp, hvis ikke så håper jeg du tar en tur til fastlegen. 

AnonymBruker

Så leit for deg. 

Det er jo på en måte blitt din metode på å takle ting som er vanskelige for deg. Tror du på et vis må erstatte denne metoden med noe annet... 

Dessuten bør du ukeshandle, i alle fall planlegge måltider for dager om gangen. Ikke ha ting i hus som er typiske ting du overspiser på. Har selv til tider null selvdisiplin, men går sjeldent på en smell allikevel: jeg har ikke noe i hus... er grenser på hvor mye skade en kan gjøre med å spise 4 istedenfor 2 brødskiver til kvelds en gang i ny og ne... 

Og det viktigste: det er helt nenneskelig dette. Legg vekk skammen og tenk at du heller får lete aktivt etter andre metoder for å takle livet, og dessuten planlegg slik at du gjør det litt vanskeligere for ditt indre kakemonster å slå seg løs ;)

Anonymkode: 0305e...2f9

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så leit for deg. 

Det er jo på en måte blitt din metode på å takle ting som er vanskelige for deg. Tror du på et vis må erstatte denne metoden med noe annet... 

Dessuten bør du ukeshandle, i alle fall planlegge måltider for dager om gangen. Ikke ha ting i hus som er typiske ting du overspiser på. Har selv til tider null selvdisiplin, men går sjeldent på en smell allikevel: jeg har ikke noe i hus... er grenser på hvor mye skade en kan gjøre med å spise 4 istedenfor 2 brødskiver til kvelds en gang i ny og ne... 

Og det viktigste: det er helt nenneskelig dette. Legg vekk skammen og tenk at du heller får lete aktivt etter andre metoder for å takle livet, og dessuten planlegg slik at du gjør det litt vanskeligere for ditt indre kakemonster å slå seg løs ;)

Enig med noe av det du skriver, men tror du tar litt feil også. Når mange overspiser så tar de det de har.... og da er det ikke 4 brødskiver som gjelder, men kanskje 12-14. Mange spiser til de blir fysisk dårlig og skammen vokser i takt med hvor dårlig en er pga spisingen. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Enig med noe av det du skriver, men tror du tar litt feil også. Når mange overspiser så tar de det de har.... og da er det ikke 4 brødskiver som gjelder, men kanskje 12-14. Mange spiser til de blir fysisk dårlig og skammen vokser i takt med hvor dårlig en er pga spisingen. 

Ja, ok. Det blir et definisjonsspørsmål. Hva er egentlig overspising? Da har jeg tenkt på overspising som "mer spising enn planlagt/normalt/nødvendig". Da kan det jo være noe mer enn vanlig, mye mer, eller mye mye mye mer...  Vet ikke om ts faktisk bringer tusener på kalorier og er overvektig, eller om det bare er en noenlunde normalvektig person som kjenner på utfordringen med å spise mer enn nødvendig i følelsesmessig vanskelige situasjoner... 

Uansett så kan man ikke gjøre for mye skade om man kun har grønnsaker og brød hjemme. Men en bra vane er det jo uansett ikke, å spise mer enn nødvendig. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 21.11):

Jeg sliter med overspising. Har elendig impulskontroll og viljestyrke. Jeg hater meg selv. Jeg hater mat. Hater hater hater. Har slitt med dette lenge, klarer aldri endre meg eller synet mitt på mat. Det har blitt en kjær og uhensiktsmessig mestringsstrategi. 

I går overspiste jeg og i dag overspiste jeg. Og i forrige uke overspiste jeg 5 av 7 dager. Er så drittlei av dette og av meg selv.

Kommer jeg noen gang til å klare å komme meg ut av dette? Hvordan kommer man seg ut av spiralen?

Anonymkode: 

Hvordan vet du at du overspiser? Hvis du veier 50 kg og har bulimi så vil jeg ikke gi deg råd om å komme deg ut av det å spise.

Jeg har litt motsatt problem, jeg skulle ønske jeg kunne overspise innimellom, men har matvareallergi og intoleranse så kan ikke. 

Mat er vanskelig

Du må nesten lære deg å se på mat som næring og KUN NÆRING...

Anonymkode: 3f46a...33f

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skal forsøke å få svart alle.

@frosken Ja, jeg burde bli bedre på å spise næringsrike måltider til faste tider, men jeg sliter virkelig med det. For å være helt ærlig er det nok en god del uker siden sist jeg fikk til det. Kjenner meg igjen i det å kompensere ved å spise lite, er noe jeg gjør en del. Men ikke nå i det siste da, for nå har visst overspisingen tatt fullstendig overhånd og jeg spiser og spiser til jeg nesten spyr (og noen ganger er det så ille at jeg faktisk gjør det og). Vet det ikke er bra og at jeg burde få det til å stoppe, men det suget etter mat er helt sykelig. 

@emilie321 Det å utsette var ett godt råd, det skal jeg forsøke. Jeg har en behandler i psykiatrien, men overspisingen er ikke noe som blir snakket om. Men skal se om jeg får sagt noe om det neste time. For sånn som dette klarer jeg ikke ha det så veldig mye lengre.

@AnonymBruker Du har rett i at dette er en måte for meg å takle ting som er vanskelig på og jeg må klare å finne en erstatning, forhåpentligvis kan behandler hjelpe meg med dette bare jeg tør være ærlig og åpne opp om det. Jeg burde definitivt unngå å ha slik mat i hus, men problemet er at det tar 5 min for meg å gå til nærmeste butikk så det krever utrolig mye for meg å ikke gå dit. Og får jeg ikke kjøpt usunn mat overspiser jeg på det jeg har i huset om så det er yoghurt eller knekkebrød.

@Gammelsang Ja, det er kjipt hvor fort en kan legge på seg av å spise over kaloribehovet... håper bare jeg klarer stoppe før det er "for sent". Har gått opp 40 kg tidligere pga overspising. Har nå klart å gått ned 25 av dem men fortsetter jeg sånn er jeg snart tilbake der jeg var.

@AnonymBruker Jeg spiser enormt mye. Og i og med at jeg i tillegg spiser usunt så blir det jo samlet sett enormt mye kalorier på en dag. Jeg er overvektig og kaster ikke opp regelmessig med vilje (hender en gang i blant at jeg kaster opp fordi jeg har spist for mye). 

Anonymkode: e10f9...ac4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...