Gå til innhold

Hvordan er det egentlig mulig å vite hvem som er sykere enn andre?

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (18 minutter siden):

Man kan ha en vrangforestilling om at alle vet alt om en og hva man tenker, og siden behandlere ikke sier noe om det så tror man at alt er normalt.

Men hvordan skal psykiatrien da følge det opp når ingenting blir sagt? 

Jeg er litt sånn at jeg snakker om ting som plager meg. Så når jeg har hatt ting som kan være vrangforestillinger så har jeg sagt det. Vet ikke helt om det er vrangforestillinger da, men det blir oppfattet sånn. Som regel i forbindelse med depresjon og sånt. Det går fint nå. Men det er jo fordi jeg sier noe om det at det blir oppfattet. Og plassert i borderline-båsen, men det er nå en annen sak. Er vant til at jeg urettmessig blir plassert der. 

Fortsetter under...

Sokk skrev (2 minutter siden):

Dette håper jeg virkelig ikke vil skje. Det høres ut som mitt verste mareritt at noen kan se hva som foregår inne i hodet mitt. 

Jeg er enig i at det er en utfordring at man kan virke veldig frisk og oppegående og likevel ha problemer som man ikke klarer å kommunisere. Strever med det selv, tror jeg. Men det er bare en ting å gjøre med det: finne noen man har tillit til og fortelle så godt man kan hva som foregår og hvordan man har det. Ta ansvar selv og ikke forvente at folk kan lese tanker. 

Jeg håper psykiatrien får det redskapet, at de kan se hva som foregår inne i hodet til mennesker for å lettere sette riktig diagnose og medisinering. Det hadde hjulpet veldig mange.

Glitter skrev (2 minutter siden):

Men hvordan skal psykiatrien da følge det opp når ingenting blir sagt? 

Jeg er litt sånn at jeg snakker om ting som plager meg. Så når jeg har hatt ting som kan være vrangforestillinger så har jeg sagt det. Vet ikke helt om det er vrangforestillinger da, men det blir oppfattet sånn. Som regel i forbindelse med depresjon og sånt. Det går fint nå. Men det er jo fordi jeg sier noe om det at det blir oppfattet. Og plassert i borderline-båsen, men det er nå en annen sak. Er vant til at jeg urettmessig blir plassert der. 

Det kan være ting som er så flaut at man ikke tør å si det. Så kan man også ha en vrangforestilling som gjør at man tror at alle vet alt om en og hva en tenker som gjør det ekstra vanskelig.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Det kan være ting som er så flaut at man ikke tør å si det. Så kan man også ha en vrangforestilling som gjør at man tror at alle vet alt om en og hva en tenker som gjør det ekstra vanskelig.

Ja det kan være. Men igjen, hva skal psykiatrien da kunne gjøre? 

Everybody skrev (Akkurat nå):

…sleng inn litt paranoide tanker om de som skal hjelpe deg, så skal jeg love deg at det er vanskelig å få kommunisert problemene. 

Det høres ut som du er klar over utfordringene med å kommunisere da? Er det noe du kan gjøre det for å få det frem tydeligere? Skrive det ned først e.l.? Bestemme deg for de viktigste punktene du skal snakke om selv om du tenker at de allerede vet det? Fortsatt nyttig å drøfte det i fellesskap selv om du tenker de allerede burde ha nok info for en diagnose. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja det kan være. Men igjen, hva skal psykiatrien da kunne gjøre? 

Det blir vanskelig ja. Da må man gi skjemaer hvor man krysser av på hvilke symptomer man har og prøve å gi en medisin som fungerer.

Annonse

Sokk skrev (2 minutter siden):

…sleng inn litt paranoide tanker om de som skal hjelpe deg, så skal jeg love deg at det er vanskelig å få kommunisert problemene. 

Det høres ut som du er klar over utfordringene med å kommunisere da? Er det noe du kan gjøre det for å få det frem tydeligere? Skrive det ned først e.l.? Bestemme deg for de viktigste punktene du skal snakke om selv om du tenker at de allerede vet det? Fortsatt nyttig å drøfte det i fellesskap selv om du tenker de allerede burde ha nok info for en diagnose. 

Ja det kan hjelpe å skrive ned. Og så må man få skjemaer hvor man krysser av på ting. Så kan man prøve å finne en riktig medisin, kanskje prøve litt forskjellig.

Men når man ikke klarer å ha en samtale med en behandler og ikke klarer å se behandler i øynene en gang under samtale må de jo skjønne at pasienten trenger andre medisiner? Gjerne mot sosial angst?

Everybody skrev (3 minutter siden):

Det blir vanskelig ja. Da må man gi skjemaer hvor man krysser av på hvilke symptomer man har og prøve å gi en medisin som fungerer.

Det fordrer jo at de syke krysser av ærlig. Hvis de ikke vil si ting, hvorfor skulle de krysse av for det? 

Jeg har hatt masse skjematisk utredning og det krever normal selvinnsikt. Det har ikke alltid de som er psykotisk. 

Everybody skrev (6 minutter siden):

Er det vanlig å bruke flere år på å få riktig medisiner og behandling i psykiatrien?

Hvilken behandling og hvilke medisiner er det du tenker du burde få da, som du ikke får i dag? 

Sokk skrev (1 minutt siden):

Hvilken behandling og hvilke medisiner er det du tenker du burde få da, som du ikke får i dag? 

Jeg har nå fått riktig medisiner, men det tok flere år. 5 år. Er det vanlig å ta så lang tid?

GammelLurker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Jeg har nå fått riktig medisiner, men det tok flere år. 5 år. Er det vanlig å ta så lang tid?

Noen ganger vet jeg ikke om du tuller eller ikke. Dette spørsmålet du stilte, er det ment å være morsomt? Fordi det synes jeg at det var. Du stiller spørsmål på en morsom måte 

Annonse

GammelLurker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger vet jeg ikke om du tuller eller ikke. Dette spørsmålet du stilte, er det ment å være morsomt? Fordi det synes jeg at det var. Du stiller spørsmål på en morsom måte 

Det spørsmålet jeg stilte nå om det er vanlig å ta så lang tid? Nei, jeg tuller ikke.

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Det spørsmålet jeg stilte nå om det er vanlig å ta så lang tid? Nei, jeg tuller ikke.

Stiller meg bak denne. Har selv bipolar og brukte 12 år fra første depresjon til rett medisin. Det handlet mest om skam og å ikke tørre å fortelle behandler hvor ille det sto til 

Anonymkode: 9257f...90e

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stiller meg bak denne. Har selv bipolar og brukte 12 år fra første depresjon til rett medisin. Det handlet mest om skam og å ikke tørre å fortelle behandler hvor ille det sto til 

Ok, godt jeg ikke er alene om det at det tok lang tid.

Everybody skrev (18 minutter siden):

Som sagt for meg tok det 5-6 år. Til tross for at én psykiater mente det etter ett år. Men han ble ignorert. 

Hvor vanlig det er? Det vet kanskje @kupton

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Den som er sykest er den som fungerer dårligst på livets alle plan. 

Anonymkode: f5813...e75

Stemmer ikke. Kan være ressurssterk og syk og klare seg til tross for sykdom og frisk og ressurssvak og ikke klare seg til tross for at helsen i utgangspunktet ikke er et problem 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer ikke. Kan være ressurssterk og syk og klare seg til tross for sykdom og frisk og ressurssvak og ikke klare seg til tross for at helsen i utgangspunktet ikke er et problem 

Nei. En kan HA en hvilken som helst sykdom f. Eks bipolar, men så lenge du er i jobb og fungerer i det daglige. Klarer å lage deg mat, ta hånd om hus og hjem osv så er du friskere enn en annen som også har bipolar, men som IKKE klarer disse tingene. 

Anonymkode: f5813...e75

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...