Gå til innhold

Etter gallesteinsanfall.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Glitter skrev (6 minutter siden):

Nei. De som får komplikasjoner/mer plager etterpå er uheldige. Hvis det var stor sjans for forverring så hadde du blitt informert om det. 

Prøv å ikke la deg skremme her nå. 

Ok. Ja syns det var rart ikke kirurgen informerte meg om dette. Blir jo skremt og er tilbake til å vurdere operasjon, er sikkert når jeg har anfall. 

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok. Ja syns det var rart ikke kirurgen informerte meg om dette. Blir jo skremt og er tilbake til å vurdere operasjon, er sikkert når jeg har anfall. 

I slike situasjoner så gjør en best i å høre på kirurgen enn en person på nett. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er alltid en risiko ved ting, men sjansen for at livskvaliteten din blir bedre ved operasjonen er ENORMT mye større enn ved om du lar være! Smertene du har nå kommer sannsynligvis ikke til å bli bedre med tiden 😏

Man KAN få noe hardt i hodet om man går ute, men man tilbringer ikke hele livet inni huset fordi du ikke vil ta den sjansen!

Anonymkode: 789ea...249

Ja det er vel det, bare visste ikke om det. De som skrev til meg på FB som hadde tatt operasjonen anbefalte det, og de hadde blitt bra. Jeg har jo hatt dette siden 2020 og en stund forsvant smertene, vet ikke hvorfor. 

Jeg holder meg mye inne da. 

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Ok. Men jeg hører jo på andres erfaringer også. 

Men dette var en enkelt person også ender du med å bli skeptisk til hele inngrepet. Du har jo hørt mange positive erfaringer, og det er fordi det går bra for de fleste. 

Hvis AB har litt inntrykk av hvem du er så synes jeg egentlig det er litt dårlig å komme med dette til deg. Hn burde da vite at det dette denne AB kommer med kan skremme deg vekk fra en helsebringende operasjon. Fordi du blir lett bekymret og påvirket av sånt. 

Men husk på alle gode erfaringer du har hørt om. Og at kirurgene opplever dette sjeldent nok til at de ikke så behov for å ta det opp. 

stjernestøv
Glitter skrev (6 minutter siden):

Men husk på alle gode erfaringer du har hørt om. Og at kirurgene opplever dette sjeldent nok til at de ikke så behov for å ta det opp.

Får prøve å tenke på det, min bestemor ble jo også kvitt det etter operasjon. 

Annonse

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Da sier alle jeg blir bra hvis jeg tar operasjonen, inkludert legene. Dette var jeg helt uvitende om...

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/gallesteinssykdom/?page=5

Man kan alltid ha uflaks, men risikoen er lav. 

Kroppen fortsetter jo å produsere galle, det er nødvendig. Noen kan få problemer med diaré fordi gallen da blir tømt direkte i tarmen. 

Kirurgene har ikke som mål å få flest mulig misfornøyde pasienter. Du kan trygt regne med at de informerer om vanlige komplikasjoner og ulemper. Spør etter statistikk hvis du er usikker, den finnes. 

stjernestøv
laban skrev (10 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/gallesteinssykdom/?page=5

Man kan alltid ha uflaks, men risikoen er lav. 

Kroppen fortsetter jo å produsere galle, det er nødvendig. Noen kan få problemer med diaré fordi gallen da blir tømt direkte i tarmen. 

Kirurgene har ikke som mål å få flest mulig misfornøyde pasienter. Du kan trygt regne med at de informerer om vanlige komplikasjoner og ulemper. Spør etter statistikk hvis du er usikker, den finnes. 

Ok. Ja han snakket noe om bukspyttkjertelen og men sa ikke hvordan jeg oppdager det, blir vel dårlig da? Føler meg jo dårlig mye, uff. Måtte innlegges på sykehuset hvis jeg fikk feber og betennelse eller masse brekninger. Brekker meg jo noen ganger når jeg har det men det pleier å gå over. 

Det er bra risikoen er lav da. 

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Selv om AnonymBruker ikke ville det så skal du vel ikke basere din avgjørelse på det? 

Nei kirurgen sa det spørs hvor plaget jeg er med det, hvis jeg er mye plaget i sommer anbefalte han operasjon til høsten. Men alt er jo frivillig og på eget ansvar. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Nei kirurgen sa det spørs hvor plaget jeg er med det, hvis jeg er mye plaget i sommer anbefalte han operasjon til høsten. Men alt er jo frivillig og på eget ansvar. 

Du virker veldig plaget i hvert fall. Jeg håper du hører på kirurgen når det kommer til stykket. 

Annonse

stjernestøv
Glitter skrev (Akkurat nå):

Du virker veldig plaget i hvert fall. Jeg håper du hører på kirurgen når det kommer til stykket. 

Ja føler det plager meg veldig og vil bare bli kvitt det, håper det er mulig. Får se hva han sier til høsten hvis jeg ikke blir innlagt før den tid da. 

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Ja han snakket noe om bukspyttkjertelen og men sa ikke hvordan jeg oppdager det, blir vel dårlig da?

Ja, da blir man dårlig. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/bukspyttkjertel/bukspyttkjertelbetennelse-akutt/

Det står under "Årsaker" at gallestein er den dominerende årsaken. Så det er ikke risikofritt å la være å gjøre noe, heller. 

stjernestøv
laban skrev (8 minutter siden):

Ja, da blir man dårlig. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/bukspyttkjertel/bukspyttkjertelbetennelse-akutt/

Det står under "Årsaker" at gallestein er den dominerende årsaken. Så det er ikke risikofritt å la være å gjøre noe, heller. 

Uff blir jo bare mer redd, skulle ha operert den ut før høsten da? I går hadde jeg vondt hele dagen, i dag er det ømt høyre side både foran og bak i ryggen. Og urinen min er veldig mørk. 

stjernestøv skrev (1 time siden):

Uff, jeg hadde et håp om at da ble alt bra. Det er det de sier de som har tatt operasjonen, var de bare heldige? 

Jeg vet ikke hvor god oppfølging de har etter (følger de dem de neste 5 årene?), men jeg vet om folk som har fått kronisk diaré og må passe på hva de spiser..

stjernestøv
Duvall skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor god oppfølging de har etter (følger de dem de neste 5 årene?), men jeg vet om folk som har fått kronisk diaré og må passe på hva de spiser..

Jeg vet ikke jeg heller, min svigerinne opererte den vekk for mange år siden og har ikke hatt problemer etter det. Må de passe på hva de spiser? Hadde jo gledet meg til å kunne spise det jeg hadde lyst på, tåler de ikke fett? 

Men man kan jo få komplikasjoner av å gå med gallesteiner og, må jeg velge mellom to onder? 

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke jeg heller, min svigerinne opererte den vekk for mange år siden og har ikke hatt problemer etter det. Må de passe på hva de spiser? Hadde jo gledet meg til å kunne spise det jeg hadde lyst på, tåler de ikke fett? 

Men man kan jo få komplikasjoner av å gå med gallesteiner og, må jeg velge mellom to onder? 

Ja, det må du. Galleblæren er der for en grunn, den er ikke "til overs".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...