Gå til innhold

Hva høres dette ut som? Symptomer og oppførsel...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Okei, jeg prøver bare å liste opp det jeg kommer på som jeg ser hos denne personen her:

- Overspising og sykelig overvekt grunnet det 

- Ingen døgnrytme, kan være oppe halve natten og drikke seg dritings og lyve til jobben om sykdom dagen etter, er stort sett "syk" hver mandag?

- Drikker mye alkohol, også noen ganger i uka. Har fyllekjørt tidligere

- Forsøker alltid, uten unntak, å ha kontroll over situasjoner. F.eks. kan han gi folk beskjed om å la noen være (hvis noen sliter), for så å plage den personen man skulle la være og bombardere ham/henne med spørsmål og sms'er. Bare HAN som får lov å snakke med vedkommende, blir sjalu og mister kontrollen sin om andre gjør det og da kjefter han veldig via telefonen.

- Lyver hele tiden, om alt. 

- Stjeler ting, vet ikke om det er fra butikken, men har vært nymfomanisk hele livet. Hvis foreldrene har ferie, stikker han bort til dem og tar ting derfra. Vet ikke hva han tar nøyaktig, tror det er penger for det har manglet penger i en boks.

- Var null orden på økonomien, har regninger og postkasseskrekk. Har tatt opp forbrukslån og nedbetaler på skyhøy lønn etter å ha havnet i luksusfellen.

- Hvis han passer et sykt barn, legger han ut om hvor flink han er og hvor god omsorgsevne han har. Det handler da altså om å utnytte situasjonen til sin egen fordel og få likes og oppmerksomhet.

- Dette gjelder også i alle andre situasjoner, alt handler om å få oppmerksomhet og prøve å late som at han er flink og få skryt, hvis andre får oppmerksomhet for noe blir han sur og mutt og ikke interessert.

- Har det rotete inne, og rotete i hagen. Klipper ikke gresset. Doen er full av avføring. Møkkete.

- Hvis noen (venner/familie?) sliter, klarer han ikke å respondere på det. Ikke den vanlige "dette blir for tøft", eller "jeg vet ikke hva jeg skal svare", ikke sånn type - men han vrir absolutt alt om til å handle om seg selv. Hvis søsteren er på sykehus er det sånn at HAN VAR på sykehus, han! Han var det synd på! Og en "rant" om meg, meg og meg. Alt handler om ham hele tiden, som sagt, hvis man ikke snakker om (skryter om) han selv, er det ikke interessant. Støtte og empati finnes ikke.

- Skriver lange (typ 1 a4-side i word) avhandlinger om hvor fantastisk menneske han er og hvor viktig han er og legger det ut på Facebook så alle gremmes. Får ligge der i typisk 5 minutter - 2 timer før han sletter det. Total mangel på impulskontroll.

- Tar på seg barnas (han har dessverre barn og delt omsorg) fritidsaktiviteters oppgaver og er SÅ FLINK vettu, men avlyser alltid fordi han er "syk". Særlig hvis det er søndag. Det blir da vanskelig for de som er igjen som må finne noen som kan gjøre oppgavene hans, som han tok på seg for å skryte og late som, men som han aldri hadde som intensjon å gjennomføre. Det er det samme med jobben. Har fått mange advarsler fra jobben og folk der er dritflaue over oppførselen...

- Er seksuelt promiskuøs og pervers, vil ikke utdype 

- Sender meldinger kun for å krangle. Kan "endre mening" om ting kun for å krangle, sitter på fora som dette + kvinneguiden og krangler med folk. Viktig hobby for ham. Trolling med andre ord.

Det største problemet er manipulerende oppførsel, og de uendelige løgnene. Løgner hele tiden. Løgner om alt. Tror ikke på noe han sier lenger, og orker ikke å ha særlig kontakt.

Jeg kan ikke mye om dette, men jeg har grublet en del på det gjennom de siste fem og tyve årene og lurer på om han enten har asbergers/er autist, eller om han er psykopat. Eller begge deler. 

Er sånn iskald type, det er ikke empati eller dype følelser å spore i det hele tatt. Det finnes ikke. De eneste dype følelsene er oppspiltheten han får hvis han skal ha fest og folk gir ham oppmerksomhet for det. Da er han i hundre! 

Jeg har allerede kuttet hamut 70% for ikke å bli utmattet, men han er i min familie så 100% er litt vanskelig...

Anonymkode: fc6dc...eed

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eller en eks-partner sin versjon av et menneske. Bare negative personbeskrivelser, du nevner ingen positive sider eller gode evner. Du virker lite nyansert og ute etter å diagnostisere og finne feil på en annen 

Anonymkode: 932db...157

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Eller en eks-partner sin versjon av et menneske. Bare negative personbeskrivelser, du nevner ingen positive sider eller gode evner. Du virker lite nyansert og ute etter å diagnostisere og finne feil på en annen 

Anonymkode: 932db...157

Absolutt ikke ekspartner, skriver jo at han er i familien min. I blodet.

Gode sider? Kanskje fordi han ikke har noen? Jeg har vokst opp med vedkommende og uansett hva du tror og synser, så er han faktisk akkurat sånn. Hadde hunder tidligere, har heldigvis sluttet å ha hunder nå, men han brukte å slå og rive i hundene sine, i øret og i nakken. Og skrike til dem. Skryter av å ligge med folk som er gifte også. Så nei, jeg ser faktisk ingen gode sider. Skal huske på å oppdatere her hvis jeg kommer på noen! 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (10 timer siden):

Dette høres ut som antisosial pf (psykopati) + alkoholisme.

Ja, det synes jeg også. Jeg vet ikke hvor alvorlig alkoholismen er, men det er noe som ikke er som det skal være. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så interessant.

Ja, for meg bekjent så har ikke mennesker med Asperger mer problemer med overspising og overvekt, et uvanlig høyt alkoholforbruk, at det er typisk for dem å stjele og lyve, har promiskiøs oppførsel  eller et perverse samt flere ekstremt kritikkverdige sider og egenskaper. 

Når du da skriver at du ikke vet om det er Asperger eller psykopati så topper du det ved å virkelig sjikanere og stemple dem med Asperger på en ekstremt fordømmende og sjikanerende måte. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ja, for meg bekjent så har ikke mennesker med Asperger mer problemer med overspising og overvekt, et uvanlig høyt alkoholforbruk, at det er typisk for dem å stjele og lyve, har promiskiøs oppførsel  eller et perverse samt flere ekstremt kritikkverdige sider og egenskaper. 

Når du da skriver at du ikke vet om det er Asperger eller psykopati så topper du det ved å virkelig sjikanere og stemple dem med Asperger på en ekstremt fordømmende og sjikanerende måte. 

Helt på jordet er dette ikke. Asperger ble tidligere kalt autistisk-psykopati.

https://aspergerinformator.com/2018/01/07/autistisk-psykopati-og-andre-betraktninger/

Sitat

Hans Asperger skrev i 1944 en artikkel der han beskrev syndromet som autistisk psykopati.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/p6GxG/frode-thuen-har-partneren-min-asperger

Sitat

Det er nok mange som tror de er sammen med en psykopat, mens partneren egentlig er innenfor den lette delen av autisme­spekteret.

Anonymkode: 91611...c65

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I 1944?? Er du seriøs.

Er du tilhenger av Freud også? 🙂

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det går ikke an å legge ut noe fra 1944 som godt argument her. Altså 

Det var nok en grunn til at selveste Hr. Asperger skrev dette i 1944.

Link 2 hoppet du glatt over.

La oss se hva psykologspesialt Hasselberg sier om temaet psykopati.

https://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/hvordan-vet-man-at-man-er-psykopat-2508282

Sitat

Det finnes også flere andre diagnoser som kan stemme overens med de ulike symptomene som viser psykopatiske trekk, eller Dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er diagnosen WHO, og vi i Norge, bruker på pasienter med disse trekkene.

- Depresjon kan gi mange av de samme symptomene, de blir for eksempel ofte svært irritable og fokusert på seg selv. Narsisstisk personlighetsforstyrrelse, eller kanskje Asperger syndrom kan også gi flere av de samme symptomene

Anonymkode: 91611...c65

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (23 minutter siden):

Eh, nei. Jeg prøver kun å finne ut hva som feiler ham. Så det er lettere for meg å forstå oppførselen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh, nei. Jeg prøver kun å finne ut hva som feiler ham. Så det er lettere for meg å forstå oppførselen.

Ok. Det kan jeg forstå. Men du beskriver en narsissist med psykopatiske trekk, eller om det er omvendt og går i hverandre

Pluss at det er et høyt alkoholforbruk som også kan påvirke personlighet i veldig negativ grad. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ok. Det kan jeg forstå. Men du beskriver en narsissist med psykopatiske trekk, eller om det er omvendt og går i hverandre

Pluss at det er et høyt alkoholforbruk som også kan påvirke personlighet i veldig negativ grad. 

Jeg vet ikke hvor mye han drikker i uka, men jeg vet det har forekommet at han har kjørt bil etter å ha drukket. Skryter selvsagt av det.

Sist løy han for barna mine, lovte dem noe og så måtte jeg sitte etterpå og forklare hvorfor de ikke fikk det de ble lovt og så videre. Og trøste. Åh, det er så jævlig slitsomt. 

Jeg har lenge tenkt at han er "psykopat". Men vet jo ikke.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye han drikker i uka, men jeg vet det har forekommet at han har kjørt bil etter å ha drukket. Skryter selvsagt av det.

Sist løy han for barna mine, lovte dem noe og så måtte jeg sitte etterpå og forklare hvorfor de ikke fikk det de ble lovt og så videre. Og trøste. Åh, det er så jævlig slitsomt. 

Jeg har lenge tenkt at han er "psykopat". Men vet jo ikke.

Ja, jeg skjønner. Men når det er rusmisbruk i bildet så er det vanskelig å vite om personligheten endrer seg pga det eller om han ER psykopat. Skjønner? 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, jeg skjønner. Men når det er rusmisbruk i bildet så er det vanskelig å vite om personligheten endrer seg pga det eller om han ER psykopat. Skjønner? 

Jeg skjønner, men du tenker feil. Han var sånn leeeeeenge før han begynte å (mis-)bruke alkohol så mye. Dette er hvordan han er.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 8.44):

Okei, jeg prøver bare å liste opp det jeg kommer på som jeg ser hos denne personen her:

- Overspising og sykelig overvekt grunnet det 

- Ingen døgnrytme, kan være oppe halve natten og drikke seg dritings og lyve til jobben om sykdom dagen etter, er stort sett "syk" hver mandag?

- Drikker mye alkohol, også noen ganger i uka. Har fyllekjørt tidligere

- Forsøker alltid, uten unntak, å ha kontroll over situasjoner. F.eks. kan han gi folk beskjed om å la noen være (hvis noen sliter), for så å plage den personen man skulle la være og bombardere ham/henne med spørsmål og sms'er. Bare HAN som får lov å snakke med vedkommende, blir sjalu og mister kontrollen sin om andre gjør det og da kjefter han veldig via telefonen.

- Lyver hele tiden, om alt. 

- Stjeler ting, vet ikke om det er fra butikken, men har vært nymfomanisk hele livet. 

Du vet hva nymfoman er sant?😅Kleptoman er vel det du mener.

Endret av 90tallsbarn
Legge til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...