Gå til innhold

Kupton : er det naturlig at fastlegen informer om at han skal slutte i jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tilfeldigvis fikk jeg vite at fastlegen min har sluttet. Det har kommet en vikar som skal være der noen uker og videre vet man ikke hvem som skal overta. Min fastlege har fulgt meg gjennom flere år med psykisk lidelse. Jeg blir litt usikker på hvor mye jeg må forklare til vikaren da jeg har time neste uke, jeg blir ofte nervøs og strever med å få frem hva jeg ønsker med timen. Vet at jeg ikke har rett på å vite noe om min tidligere fastleges private planer men føles også litt rart at han ikke sa noe om at han skulle slutte siden jeg nylig var hos han? 

Anonymkode: 98179...4aa

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilfeldigvis fikk jeg vite at fastlegen min har sluttet. Det har kommet en vikar som skal være der noen uker og videre vet man ikke hvem som skal overta. Min fastlege har fulgt meg gjennom flere år med psykisk lidelse. Jeg blir litt usikker på hvor mye jeg må forklare til vikaren da jeg har time neste uke, jeg blir ofte nervøs og strever med å få frem hva jeg ønsker med timen. Vet at jeg ikke har rett på å vite noe om min tidligere fastleges private planer men føles også litt rart at han ikke sa noe om at han skulle slutte siden jeg nylig var hos han? 

Det kan komme brått på, min gode gamle fastlege fikk slag. Hun jeg hadde sist ble gravid. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skriv det du skrev nå på en lapp og vis det til vikaren. Er ofte enklere skrive enn å snakke. 

Anonymkode: ad10a...323

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Det kan komme brått på, min gode gamle fastlege fikk slag. Hun jeg hadde sist ble gravid. 

Kan selvfølgelig ha skjedd noe. Men han er en ung mann så tenker han bare har skiftet jobb. Det står at han har sluttet og ikke sykemeldt. 

påskelilje

Min forrige fastlege hadde jeg hatt i over tjue år da hun en dag fortalte meg at hun skulle gå av med pensjon om et halvt år. Jeg syntes det var trist, fordi hun hadde fulgt meg og familien så lenge, men han som kom i stedet (en mye yngre mann), er veldig god han også, så jeg er godt fornøyd! Til ditt spørsmål, så tenker jeg at dersom det er planlagt, synes jeg det er rimelig at legen forteller til pasienten at han/hun skal slutte, og hvordan overgang til ny fastlege blir, men det er sikkert ikke noe krav om det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skriv det du skrev nå på en lapp og vis det til vikaren. Er ofte enklere skrive enn å snakke. 

Anonymkode: ad10a...323

Timen er jo kort og god ide å skrive ned. 

Annonse

Det er i noen situasjoner vanskelig å si fra, for det kan være grunner de ikke vil bli spurt om ( ja noen pasienter vil spørre ) som en lege som ble suspendert og en annen som fikk helseproblemer. Så i noen tilfeller er det forståelig at de ikke kan eller vil si noe, men det er helt klart fint og også viktig å få beskjed når de kan informere. 

Endret av Kashmir
FjellOgDalar

Jeg synes det er mest ryddig å informere pasienter i forkant - der det er mulig. Imidlertid kan slikt komme  uplanlagt om  årsaken er noe man umulig kunne forutsett. Jeg hadde en lege som rett og slett ble akutt syk og defor ikke kunne komme tilbake. Ellers har alle informert meg i god tid enten det har vært pensjonering , overgang til annen stilling eller spesialisering .

Endret av FjellOgDalar

Jeg ble faktisk litt skuffet da min fantastiske (privatpraktiserende) lege unnlot å fortelle at hun skulle slutte.  Antakelig var det fordi de ikke ønsket et renn av desperate pasienter som ønsket en siste konsultasjon med henne (hun var virkelig unik).

Ekstra spesielt ble det da jeg, helt uvitende om at hun hadde slutta, skulle ringe og bestille ny time.  På senterets hjemmeside sto hun oppført som ansatt, men resepsjonisten hylte i telefonen "hun har slutta!".  (Det var visst ikke første gang hun måtte informere om dette).

Jeg sjekket etter et halvt år, legen sto fremdeles oppført som ansatt på hjemmesiden.  Den sykepleieren må ha hatt noen vanskelige måneder der hun stadig måtte skuffe folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...