Gå til innhold

Hva er greia med 1 natts innleggelse på akutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo sant. Dersom hun virkelig ville dø av overdosen ville hun jo ikke bedt om hjelp etterpå eller sørget for å bli funnet. 

Anonymkode: 7cfd5...c32

Så du mener suicidale mennesker ikke skal be om hjelp?? Hvordan menneskesyn er det egentlig?

Og forresten det er mange suicidale mennesker som dør av selvmord selv om de blir funnet fort eller ber om hjelp etterpå. Selvom de ber om hjelp etter å ha tatt overdose så kan det hende det er for sent

Anonymkode: cbb60...8bb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Venninnen min er suicidal og ble lagt inn via legevakten i går kveld. Så hjemme igjen i dag. Tror de at hun plutselig er blitt frisk etter bare en natt på psykehus? Noen som kan forklare en slik praksis?

Anonymkode: 812e5...911

Det gjøres vurderinger på psykehus angående suicidalfare. Har din venninne ikke blitt vurdert til å være aktiv suicidal, og heller ikke har en alvorlig psykisk lidelse med forverring, eller større psykososiale og pågående belastninger vil hun vel raskt vurderes til å ikke oppfylle krav til tvungen psykisk helsevern. Da blir man gjerne skrevet ut, særlig på en avdeling med stor pågang av pasienter og nå når det nærmer seg helg. Jeg har også mine tvil om hvor mye friskere man blir ved å oppholde seg særlig lenge på en slik avdeling.

Jeg håper hun har fått tilbud om oppfølging ved dps eller kommunepsykiatrien, eventuelt rådet til hva hun kan gjøre og hvem hun kan kontakte ved forverring.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener suicidale mennesker ikke skal be om hjelp?? Hvordan menneskesyn er det egentlig?

Og forresten det er mange suicidale mennesker som dør av selvmord selv om de blir funnet fort eller ber om hjelp etterpå. Selvom de ber om hjelp etter å ha tatt overdose så kan det hende det er for sent

Det er da snakk om parasuicidale. Ikke ekte suicidale. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men som sagt da ønsker man jo egentlig ikke å dø. 

Jeg syns det er viktig å ikke blande de som virkelig vil dø med de paraduicidale. 

Jo, man kan ha ønsket det, men det er helt naturlig å bli redd. 

Jeg har opplevd å bli redd og jeg har opplevd å ikke bli redd. Jeg mente å dø begge ganger. Og jeg er jævlig heldig som fortsatt lever for å si det sånn. Men med varige skader.

AnonymBruker

Det er da snakk om parasuicidale. Ikke ekte suicidale. 

Er det virkelig så farlig for deg hva det kalles? Du vet vel at de fleste som tar selvmord ikke ønsker å dø? De ønsker å komme bort fra smerten. At livet er for vanskelig. Veldig mange suicidale, meg inkludert har både lyst til å dø og leve på samme tid. De fleste suicidale er ambivalente

Du har skumle holdninger. For du sier til de suicidale at de ikke skal be om hjelp.

Selvfølgelig må de be om hjelp. Så mange selvmord kunne vært forhindret hvis suicidale ba om hjelp

Annonse

AnonymBruker

Alle som mener de er suicidale og ikke innvilges ukesvis med sengeplass på akutten, skal disse mene seg berettighet til å være krenket og dårlig behandlet? Hva forventer dere egentlig av behandlingsstanden og tar dere over hodet ansvar for eget liv? 

Anonymkode: ce973...1e8

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig så farlig for deg hva det kalles? Du vet vel at de fleste som tar selvmord ikke ønsker å dø? De ønsker å komme bort fra smerten. At livet er for vanskelig. Veldig mange suicidale, meg inkludert har både lyst til å dø og leve på samme tid. De fleste suicidale er ambivalente

Du har skumle holdninger. For du sier til de suicidale at de ikke skal be om hjelp.

Selvfølgelig må de be om hjelp. Så mange selvmord kunne vært forhindret hvis suicidale ba om hjelp

Hvem har påstått i tråden at de ikke skal få hjelp. Selvfølgelig behøver de hjelp, men det er  dermed  ikke sagt at det er innleggelse som er det mest hensiktmessige. 

Anonymkode: 6acb7...491

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Kan du vennligst forklare meg hva "ekte" suicidale er? 

Noen tar overdoser der de uansett har planlagt på forhånd at de skal be om hjelp etterpå slik at de kommer på sykehus. Noen liker også å bli innlagt på akuttpsykiatrisk. Er derfor mange tar overdoser. Jeg sier ikke hvilken diagnose disse som gjør dette ofte har, men parasuid er hyppig ved denne disgnosen. Det er "selvmordsforsøk", overdoser osv der hensikten aldri var å dø, men å få noe som f eks hjelp eller omsorg ut av det. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle som mener de er suicidale og ikke innvilges ukesvis med sengeplass på akutten, skal disse mene seg berettighet til å være krenket og dårlig behandlet? Hva forventer dere egentlig av behandlingsstanden og tar dere over hodet ansvar for eget liv? 

Dette er sånn " fins det psykisk syke mennesker overhodet? " 

Ansvar for eget liv?  Kan du utdype hvordan mennesker med ulike diagnoser skal " ta ansvar for eget liv" ? 

Noen tar overdoser der de uansett har planlagt på forhånd at de skal be om hjelp etterpå slik at de kommer på sykehus. Noen liker også å bli innlagt på akuttpsykiatrisk. Er derfor mange tar overdoser. Jeg sier ikke hvilken diagnose disse som gjør dette ofte har, men parasuid er hyppig ved denne disgnosen. Det er "selvmordsforsøk", overdoser osv der hensikten aldri var å dø, men å få noe som f eks hjelp eller omsorg ut av det. 

De er fremdeles i risikosonen

Glemmer du det? 

AnonymBruker

Endel som tar overdose og ber om hjelp etterpå dør av skadene. Selvom de egentlig ikke ville dø. Er faktisk skremmende mange... Og som jeg skrev over de fleste suicidale er ambivalente. at de både vil dø og leve på en gang

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Dette er sånn " fins det psykisk syke mennesker overhodet? " 

Ansvar for eget liv?  Kan du utdype hvordan mennesker med ulike diagnoser skal " ta ansvar for eget liv" ? 

Vel da er vi uenige. Jeg har selv en av de alvorlige psykiske lidelsene og mener absolutt at jeg har ansvar for eget liv. Når jeg er veldig syk kan jeg be om hjelp, men jeg kan ikke forvente at samfunnet overtar ansvaret for min helse og min lykke fullt og helt. Psykisk syke mennesker finnes ja, og som alle syke mennesker, både fysisk og psykisk, har vi ansvar for å gjøre våre liv best mulig ut fra forutsetningene vi har. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse du snakker om, så dør 1 av 10 i selvmord. Visste du det? 

Nå har jeg den diagnosen du forteller om, pluss bipolar og andre diagnoser og for å si det sånn jeg har ment å dø. Men ikke nå lenger. For jeg er riktig medisinert. Og gjett hva? Det var medisiner mot bipolar og ikke borderline som gjorde det. Mine problemer med selvmord har handlet mye om bp2. Bortsett fra et par år i 2017 og 2018.

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg den diagnosen du forteller om, pluss bipolar og andre diagnoser og for å si det sånn jeg har ment å dø. Men ikke nå lenger. For jeg er riktig medisinert. Og gjett hva? Det var medisiner mot bipolar og ikke borderline som gjorde det. Mine problemer med selvmord har handlet mye om bp2. Bortsett fra et par år i 2017 og 2018.

De fleste med bipolar lidelse er ikke så ofte suicidal som du har vært den tiden du har vært her inne. Det er veldig tydelig for alle at du har strevd med og fremdeles strever med emosjonelt ustabil pf. Stemningsstabiliserende medikament som du bruker hjelper mange med eupf også, ikke bare bipolare. Mao er det sannsynlig at dine emosjonelt ustabile svingninger behandles av litium vel så mye som det bipolare 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste med bipolar lidelse er ikke så ofte suicidal som du har vært den tiden du har vært her inne. Det er veldig tydelig for alle at du har strevd med og fremdeles strever med emosjonelt ustabil pf. Stemningsstabiliserende medikament som du bruker hjelper mange med eupf også, ikke bare bipolare. Mao er det sannsynlig at dine emosjonelt ustabile svingninger behandles av litium vel så mye som det bipolare 

Åjaaaaa. Så du vet mer om meg enn helsepersonell rundt meg? Wow!

Endret av Glitter

Vel da er vi uenige. Jeg har selv en av de alvorlige psykiske lidelsene og mener absolutt at jeg har ansvar for eget liv. Når jeg er veldig syk kan jeg be om hjelp, men jeg kan ikke forvente at samfunnet overtar ansvaret for min helse og min lykke fullt og helt. Psykisk syke mennesker finnes ja, og som alle syke mennesker, både fysisk og psykisk, har vi ansvar for å gjøre våre liv best mulig ut fra forutsetningene vi har. 

Men du er jo DEG 🙂 og  hvis jeg kan tolke litt så kan jo du være den som ikke vil forvente hverken hjelp eller forståelse? Sånn selvutslettende? 

Men ja. Det er veldig fint hvis du av andre grunner vil "klare deg selv" men alle gjør ikke det. De trenger hjelp nå og da, noen mer enn andre. Du er jo ikke den rette malen for hvordan alle skal handle og reagere? 

Og jo, vi bør også forvente adekvat hjelp når vi er i en kritisk tilstand. Det er viktig at vi kan det 🙂

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg har også borderline diagnosen. Er så mye fordommer rundt den diagnosen 😢 en av ti ender opp med selvmord dessverre ja. Det er skremmende mange av de med borderline som ender opp dø selvom noen av de ikke mente å dø. 

Det er veldig bra du fikk riktige diagnoser tilslutt. Det var på tide og godt du har det litt bedre nå❤️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Endel som tar overdose og ber om hjelp etterpå dør av skadene. Selvom de egentlig ikke ville dø. Er faktisk skremmende mange... Og som jeg skrev over de fleste suicidale er ambivalente. at de både vil dø og leve på en gang. Endel som tar overdose flere ganger ender opp død. Selv om de i virkeligheten ikke ville dø og ville innerst inne bli reddet.

Mange med borderline tar overdoser eller skader seg selv på andre måter. Og 1 av 10 av de med borderline ender opp død tilslutt. Det er utrolig trist. Så det er viktig at helsepersonell tar alle pasienter alvorlig. 

De som dør har ofte vært lenge i psykiatrien og hatt mange selvmordsforsøk bak seg. Tilslutt så går det galt. Det er viktig å hindre at flere dør..

stjernestøv

Min bror var en av dem som pleide å ringe 113 etter overdose og ble reddet flere ganger, tror ikke han ville dø men han ville ha hjelp. Syns psykiatrien gjorde en dårlig jobb med å hjelpe han eller er noen fortapt og gitt opp? Tror det var meningen at han ville overleve den siste gangen han tok overdose og, han hadde ikke noe godt liv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...