Gå til innhold

Hva er greia med 1 natts innleggelse på akutt?

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Min bror var en av dem som pleide å ringe 113 etter overdose og ble reddet flere ganger, tror ikke han ville dø men han ville ha hjelp. Syns psykiatrien gjorde en dårlig jobb med å hjelpe han eller er noen fortapt og gitt opp? Tror det var meningen at han ville overleve den siste gangen han tok overdose og, han hadde ikke noe godt liv. 

Det er noe med at psykiatrien kan ikke fikse dette alene. Det må til en betydelig innsats fra pasienten selv også.

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Det er noe med at psykiatrien kan ikke fikse dette alene. Det må til en betydelig innsats fra pasienten selv også.

Det er mange som dør på den måten som broren til stjernestøv. Så hvorfor gjør ikke psykiatrien mer for å hindre det?

Anonymkode: cbb60...8bb

AnonymBruker
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Min bror var en av dem som pleide å ringe 113 etter overdose og ble reddet flere ganger, tror ikke han ville dø men han ville ha hjelp. Syns psykiatrien gjorde en dårlig jobb med å hjelpe han eller er noen fortapt og gitt opp? Tror det var meningen at han ville overleve den siste gangen han tok overdose og, han hadde ikke noe godt liv. 

Trist det som skjedde med broren din😢 han burde fått bedre hjelp

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Venninnen min er suicidal og ble lagt inn via legevakten i går kveld. Så hjemme igjen i dag. Tror de at hun plutselig er blitt frisk etter bare en natt på psykehus? Noen som kan forklare en slik praksis?

Anonymkode: 812e5...911

Når sikreste behandling ikke er beste behandling | Tidsskrift for Norsk psykologforening (psykologtidsskriftet.no)

Svært mange mennesker sliter med selvmordstanker i større og mindre grad, enten store deler av tiden eller i korte perioder. Det er verken hensiktsmessig eller mulig å legge inn alle. 

stjernestøv skrev (17 minutter siden):

Det går nok noe i prestisje. At når psykiatere eller psykologer ikke lykkes, så er svaret at pasienten ikke bidro nok selv. Det er et tap av anseelse når de ikke har gitt riktig hjelp, og da er det ganske enkelt ( og dessverre også  kynisk enkelte ganger ) å legge skyld og ansvar på pasienter. DE kan jo av naturlige grunner ikke stå opp for seg selv. Dessverre .

Endret av Kashmir
stjernestøv
kupton skrev (10 minutter siden):

Han var alkoholiker også og fikk ikke hjelp med det heller, og han hadde psykotiske symptomer. Burde han ikke vært tvangsinnlagt? Han klarte ikke ta vare på seg selv. 

Annonse

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Han var alkoholiker også og fikk ikke hjelp med det heller, og han hadde psykotiske symptomer. Burde han ikke vært tvangsinnlagt? Han klarte ikke ta vare på seg selv. 

Kombinasjonen psykoselidelse og alkoholisme er blant de lidelser med dårligst prognose. Jeg kan ikke ta stilling til å det var grunnlag for å tvangsinnlegge han.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trist det som skjedde med broren din😢 han burde fått bedre hjelp

Ja det var tragisk, han hadde en psykiater til behandler og en psykiatrisk sykepleier på DPS. Føler han ikke fikk noen hjelp bortsett fra en gang han havnet i koma, da ble han tvangsinnlagt etterpå. Men det hjalp jo ikke det heller, det hjelper ikke å være innlagt der. Og hjemmesykepleien sa "Her gjem medisinene dine en trygg plass, ha dem selv du". De skulle levere ut hver dag, det var de han tok den siste overdosen med. 

stjernestøv
kupton skrev (2 minutter siden):

Kombinasjonen psykoselidelse og alkoholisme er blant de lidelser med dårligst prognose. Jeg kan ikke ta stilling til å det var grunnlag for å tvangsinnlegge han.

OK. Tror jeg hadde fått hjelp om jeg hadde holdt på sånn, håper det men man vet jo aldri. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja det var tragisk, han hadde en psykiater til behandler og en psykiatrisk sykepleier på DPS. Føler han ikke fikk noen hjelp bortsett fra en gang han havnet i koma, da ble han tvangsinnlagt etterpå. Men det hjalp jo ikke det heller, det hjelper ikke å være innlagt der. Og hjemmesykepleien sa "Her gjem medisinene dine en trygg plass, ha dem selv du". De skulle levere ut hver dag, det var de han tok den siste overdosen med. 

Da er det helsevesenet sin feil. Veldig dårlig av dem å gi han ansvar for medisinene. De burde også tatt han mer på alvor

stjernestøv
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Det går nok noe i prestisje. At når psykiatere eller psykologer ikke lykkes, så er svaret at pasienten ikke bidro nok selv. Det er et tap av anseelse når de ikke har gitt riktig hjelp, og da er det ganske enkelt ( og dessverre også  kynisk enkelte ganger ) å legge skyld og ansvar på pasienter. DE kan jo av naturlige grunner ikke stå opp for seg selv. Dessverre .

Jeg la den psykiateren for hat for han hadde masse saker på seg, det endte med at han reiste tilbake til Polen. Tror det med for mye klager for han. 

Jeg tror vi ikke dessverre at dette handler noen ganger om hvem man redder og hva er o det for de som klarer det? Igjen prestisje. 

Mange venter i kø fordi de er ikke privilegerte. De har hverken nettverk eller kapasitet og økonomi. 

Så er det de private institusjonene hvor du betaler nærmere 2000 for en samtale. Da vet du at du er på trygg grunn. Innsats gitt etter whats in it for me? 

De må bidra mer for å få institusjonen til å gå.

Resten må nok ofte bli bebreidet for å "ikke bidra nok selv" 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det helsevesenet sin feil. Veldig dårlig av dem å gi han ansvar for medisinene. De burde også tatt han mer på alvor

Ja de skulle levert medisinene hver dag de, følte ikke de brydde seg om han. De bare lot det ture og gå og galt gikk det. 

Annonse

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Det handler nok dessverre ofte om posisjon og økonomi

Der som ellers. Men det er heldigvis unntak som det alltid er. 

stjernestøv
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det handler nok dessverre ofte om posisjon og økonomi

Der som ellers. Men det er heldigvis unntak som det alltid er. 

Og at der er forskjell på folk, en annen hadde fått hjelp. Men kanskje de hadde gitt faen i meg og hvis jeg hadde begynt å drikke siden det er så dårlig prognose. 

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Og at der er forskjell på folk, en annen hadde fått hjelp. Men kanskje de hadde gitt faen i meg og hvis jeg hadde begynt å drikke siden det er så dårlig prognose. 

Det er forskjell på folk. Det er dessverre det. På en privat klinikk får du mer adekvat hjelp. Ellers ville den private klinikken gått ad undas.

Tragisk at det er sånn. Menneskeverd er ofte = posisjon i samfunnet.

Også i Norge. Beklageligvis.

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på folk. Det er dessverre det. På en privat klinikk får du mer adekvat hjelp. Ellers ville den private klinikken gått ad undas.

Det er ikke gitt at kvaliteten er bedre hos helprivate tilbydere. Svært mange psykologer og psykiatere ønsker å jobbe innenfor det offentlige, blant annet fordi de ønsker å behandle de som trenger det mest, uavhengig av deres økonomi. En god del av de som jobber helprivat er folk som ikke har fått de stillingene de har ønsket i det offentlige. 

stjernestøv
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Ja noen gir de faen i, det var alle slags folk inni bildet fra han var på ungdomsskolen for det var da han begynte å drikke. Han var vel på avvenning og noen ganger, ble aldri kvitt alkoholen han. Husker det var en psykolog hjemme hos oss flere ganger, rart han var i hjelpeapparatet så lenge uten å få hjelp. Det er noe galt en plass. Men noen er kanskje det ikke håp for. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...