Gå til innhold

Kupton: Gjennomsnittlig 9 behandlinger før varig rusfri?

Anbefalte innlegg

Hei Kupton. 

Min tidligere behandler sa at i gjennomsnitt er rusavhengige 9 ganger i behandling før de blir vellykket rusfri. 

Er dette tall du kjenner igjen? 

Jeg har også blitt fortalt at kun 20% lykkes med å bli rusfri. 

Det er dårlige odds. Hva kan man gjøre for å bli blant den lyse delen av statistikken? Jeg tenker jeg må få meg en jobb etterpå. Noe annet? 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ha selvdisiplin nok til å klare å bli rusfri. Da havner du i den heldige enden. Tåle følelser og svingninger uten å måtte dempe dem med rus. Tåle livet uten rus enkelt og greit. Noen tåler å ta den kampen med seg selv og andre ikke. 

Anonymkode: 46bd7...7f2

AnonymBruker

Jeg tror det er vanlig blant de med borderlineproblematikk siden broren min hadde rusproblem, men hadde også borderline så han var særs ustabil noe som gjorde rusen værre. Vet om andre som ikke har borderline og de klarer seg med 1. 

Anonymkode: 37217...893

Jeg har forstått det slik at bl.a. kan en av de belastningene, som @Kupton refererer til,  være å kutte absolutt all kontakt med venner og personer som har med rusmiljøet å gjøre. Dette er vel en av de største utfordringene, vil jeg tro, for det er krevende å bygge seg opp et nytt liv og et nytt nettverk. Mulig også at det er blitt vanskeligere i dag, hvor vi har kontakt digitalt, for det handler jo også om at en da må kommunisere til mennesker i rusmiljøet at "nå trekker jeg meg unna".

En må jo også lære å stå i følelsene på en annen måte enn å ty til rus. Jeg tenker at da er det viktig å tenke og snakke om det i fredstid. Men at en trenger i snitt 9 behandlinger, betyr ikke at det er umulig. Det betyr at det er krevende. Se deg tilbake - du har kommet langt de siste to årene. Det er normalt å ta ett eller to steg tilbake i blant, men det er ikke det samme som å rykke tilbake til startstreken. Du har masse erfaring som du nå kan bygge veien videre på. Jeg heier fortsatt på deg! 🌟

kupton skrev (10 timer siden):

Ja, jeg kjenner meg igjen. Det viktigste en gjør er å ta på seg de belastninger det er å ikke ruse seg igjen. Det går lettere om en har noe positivt å ta seg til.

Ja. Jeg må finne noe positivt å gjøre. Jeg ruser meg jo mye fordi jeg er ensom og kjeder meg. Ikke fordi jeg har så masse vonde følelser jeg vil flykte unna. Så da er vel nøkkelen å bli mindre ensom? 

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått det slik at bl.a. kan en av de belastningene, som @Kupton refererer til,  være å kutte absolutt all kontakt med venner og personer som har med rusmiljøet å gjøre. Dette er vel en av de største utfordringene, vil jeg tro, for det er krevende å bygge seg opp et nytt liv og et nytt nettverk. Mulig også at det er blitt vanskeligere i dag, hvor vi har kontakt digitalt, for det handler jo også om at en da må kommunisere til mennesker i rusmiljøet at "nå trekker jeg meg unna".

En må jo også lære å stå i følelsene på en annen måte enn å ty til rus. Jeg tenker at da er det viktig å tenke og snakke om det i fredstid. Men at en trenger i snitt 9 behandlinger, betyr ikke at det er umulig. Det betyr at det er krevende. Se deg tilbake - du har kommet langt de siste to årene. Det er normalt å ta ett eller to steg tilbake i blant, men det er ikke det samme som å rykke tilbake til startstreken. Du har masse erfaring som du nå kan bygge veien videre på. Jeg heier fortsatt på deg! 🌟

Jeg har minimalt kontakt med noe rusmiljø. Jeg sitter alene hjemme og drikker. En sjelden gang får jeg besøk av en fra miljøet og vi ruser oss i lag, men det er seks-syv uker siden sist nå. Det vil heldigvis ikke være noe stort tap for meg å kutte kontakten helt med han. Har allerede kuttet den med alle de andre. 

Ja det er jo mye som har blitt bedre. Jeg er mye mer stabil selv om jeg drikker så mye at jeg har fått diagnosen alkoholavhengihet. Egentlig unødvendig å få den diagnosen da jeg allerede har rusavhengighetdsyndrom av multiple stoffer. Men jeg er jo kun avhengig av alkohol i øyeblikket så er vel derfor. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror det er vanlig blant de med borderlineproblematikk siden broren min hadde rusproblem, men hadde også borderline så han var særs ustabil noe som gjorde rusen værre. Vet om andre som ikke har borderline og de klarer seg med 1. 

Anonymkode: 37217...893

Har ikke med min borderline å gjøre. Egentlig oppfyller jeg ikke kriteriene for den diagnosen lenger skal man tro forrige utredning. 

Det er bare 2 av 10 som er rusfri to år etter endt behandling og det sier seg selv at ikke alle 8 de andre har borderline. 

Endret av Glitter

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...