Gå til innhold

Psykofarmaka og hårtap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

@kupton

Jeg opplever hårtap som jeg synes er veldig leit. Er kvinne. Hårtapet er litt over hele hodet, altså ikke flekkvis.

Jeg står på Zyprexa, Quetiapin og Wellbutrin. Hvilke av disse er verst for hårtap (hvis noen)? Jeg har levd med en del belastninger de siste årene, og hårtapet synes å bli gradvis verre.

Jeg håper du kan svare meg. Takk.

Anonymkode: c2e81...594

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473614-psykofarmaka-og-h%C3%A5rtap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tusen takk.

Jeg har fått veldig fritt spillerom i forhold til inntak av AP. Jeg står på små doser på de nevnte APene. Ville det være et forslag å kun ta Quetiapin, men da selvsagt noe større dose? (Jeg ber ikke om doseringsråd).

Indikasjonene for begge medikamenter er de samme. Utgangspunktet er uspes. schizofreni som en «sovende» grunnlidelse, men jeg tar dem først og fremst for angstreduksjon og søvn.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever hårtap som jeg synes er veldig leit. Er kvinne. Hårtapet er litt over hele hodet, altså ikke flekkvis.

Jeg og mister hår men var verre da jeg sto på høyere dose risperdal, frisøren reagerte og sa jeg måtte gå til lege men manglet ingenting. Da hadde jeg høyt prolaktin og høyt serum, nå vet jeg ikke. 

AnonymBruker
kupton skrev (29 minutter siden):

Her må du snakke med legen din. 
1 mg Zyprexa tilsvarer ca 40 mg quetiapin. 

Tusen takk. Dette ga meg et godt utgangspunkt og grunnlag til å formulere en forespørsel til min fastlege. Kontoret opererer primært med e-konsultasjon/telefon når det ikke skal tas prøver, så nå vil jeg sende vedkommende et spørsmål om jeg kan legge opp et litt annet løp i håp om at det kan redusere hårtapet. Det kan i alle fall prøves en liten stund. Dette var nyttig!

Annonse

Jeg fikk kraftig hårtap for nå 11-12 år siden, da jeg i likhet med @stjernestøv gikk på Risperdal. Det løste seg for min del, ved å få seponert Risperdal samt at jeg klippet håret nokså kort. Det føltes sårt, siden jeg alltid har hatt langt hår, men det vokste ut igjen. Jeg kunne ikke ha et så tynt og pistrete hår som det ble etter ca. 4-5 måneder...

Det var forresten nytt for meg at frisøren kan gjennom å observere hodebunnen, avsløre at man har vært igjennom en stressende periode. Frisøren min nevnte at jeg var stiv i hodebunnen i fjor vinter, som var etter en fysisk stressende periode på ca. 4-5 uker.

stjernestøv
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jeg fikk kraftig hårtap for nå 11-12 år siden, da jeg i likhet med @stjernestøv gikk på Risperdal. Det løste seg for min del, ved å få seponert Risperdal samt at jeg klippet håret nokså kort. Det føltes sårt, siden jeg alltid har hatt langt hår, men det vokste ut igjen. Jeg kunne ikke ha et så tynt og pistrete hår som det ble etter ca. 4-5 måneder...

Det var forresten nytt for meg at frisøren kan gjennom å observere hodebunnen, avsløre at man har vært igjennom en stressende periode. Frisøren min nevnte at jeg var stiv i hodebunnen i fjor vinter, som var etter en fysisk stressende periode på ca. 4-5 uker.

Frisøren måtte klippe det ganske kort hos meg og, ville ha det ned til ørene men det gikk ikke sa han for det var så tynt. 

kupton skrev (2 timer siden):

Ja, det hører med til vurderingen at det ikke trenger å være en medisin som er synderen. Det er velkjent at alvorlig stress kan gi hårtap.

Ja, det også. Nå fikk jeg ikke hårtap for halvannet år siden etter den stressende perioden, men hodebunnen min var visst unormalt stram. I blant kan det også skyldes erneringsmessige forhold.

Jeg har en venn som går i dialysebehandling, og hos h*n er det svært tydelig i hvilken fysisk/psykisk form h*n befinner seg i til enhver tid. Det er lett å glemme at hårpryden faktisk er en del av kroppens avfall...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...