Gå til innhold

Følelser vs fornuft

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

AnonymBruker

Jeg tilstreber å være fornuftsstyrt, men det krever at jeg skrur av følelsene. Kjenner jeg på følelsene har jeg erfaring med å handle mye på impuls og følelse der og da. Jeg aner ikke min ratio, eller hva jeg føler for den saks skyld. 

Anonymkode: 92ed8...60b

Vanskelig spørsmål i grunn. Så lenge jeg ikke er trigget så er jeg mye styrt av fornuft og jeg identifiserer meg som en fornuftig person. Tar under normale omstendigheter gode avgjørelser når det gjelder litt større ting i livet. Men så har jeg en gal tenåring inni meg som bare styres av følelser og hun kan ta over rett som det er. Det er jo feks ikke fornuftig å ruse seg og stikke på byen. Men noen store følelsesutbrudd kommer ikke lenger til overflaten. Er mer regulert der enn for noen år siden og under de utbruddene så kunne jeg finne på å skade meg selv eller gjøre noe annet dumt. HVIS jeg får et følelsesutbrudd så er jeg alltid rusa. 

Så jeg vet ikke hva jeg skal rangere det som. Kanskje 40/60. Fordi selv om jeg gjør tilsynelatende følelsesstyrte ting nesten daglig så føler jeg meg rolig og fornuftig mesteparten av tiden. 

Så tror jeg kanskje noen vil mene jeg er mer følelsesstyrt enn jeg mener selv. Det kan hende det. Jeg ble veldig usikker hva som styrer meg liksom. 

Endret av Glitter
AnonymBruker

Synes dette er en litt rar diskusjon. Uten følelser så blir man helt passivisert (tenk negative symptomer ved schizofreni). Hvis man ikke har oppegående belønningssystemer i hjernen så blir alt et helt sinnsykt ork og man sitter igjen med tankebaserte avgjørelser. Men passiviteten er jo også emosjonelt betinget. Man føler ingen mening eller lyst til å gjøre noe. Selv om en passiv tilnærming ikke lønner seg så er det svært vanskelig å la være. Tror vi er langt mer følelsesstyrte enn vi liker å tro.

Det som diskuteres her er vel kanskje heller hvor impulsstyrte man er. Altså hvor lett emosjonelle innfall påvirker valg i livet. Det er jeg personlig ganske god til å styre unna, men jeg vil absolutt si at jeg er mest følelsesstyrt.

Anonymkode: a2fe3...177

For meg kommer det veldig an på hva det gjelder.

Store avgjørelser som kan få store konsekvenser er som regel styrt av fornuften. Mens mindre avgjørelser med mindre konsekvenser kan være styrt av følelsene noen ganger. Som f.eks å sitte oppe lenger enn jeg bør for å se "en episode til" selv om jeg vet jeg skal tidlig opp.

Andre ganger igjen så samsvarer følelser og fornuft, så da styres avgjørelsen av begge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...