Gå til innhold

Dystoni...? Psykogen dystoni?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter en del med rykninger/«spasmer» særlig i nakken. Dette som en slags ufrivillige bevegelser i stressende situasjoner eller hvis jeg er sliten/ikke har det helt bra. Dette er ganske pinlig.

Jeg har forsøkt å finne litt ut av dette og snublet over uttrykkene «dystoni» som beskrevet i overskriften.

Når disse bevegelsene først begynner så har de en tendens til å «formere» seg og jeg klarer ikke å holde dem nede. Fra å dreie seg om nakke/hode så begynner armene tidvis også. (Les: break dance 🤪...for å være litt selvironisk).

Jeg er i beit for råd og vink fra felleskapet her inne (f.eks. @kupton). Erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473680-dystoni-psykogen-dystoni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg hadde akutt dystoni ett par ganger. Det var bivirkning av gammel dags AP.

Det var slik  at nakken vred hodet  mot skulderen i rykninger som kom med gjevne mellomrom. Akineton fjernet dette. Men jeg har lest at benzo også kan brukes.

Noen har slike rykninger kronisk og da heter det corticolles eller torticolles eller noe slikt. Det kan de behandle med en sprøyte Botox i en muskel.

Psykogen dystoni vet jeg ikke noe om.

Worriesome Plenty 2 skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde akutt dystoni ett par ganger. Det var bivirkning av gammel dags AP.

Det var slik  at nakken vred hodet  mot skulderen i rykninger som kom med gjevne mellomrom. Akineton fjernet dette. Men jeg har lest at benzo også kan brukes.

Noen har slike rykninger kronisk og da heter det corticolles eller torticolles eller noe slikt. Det kan de behandle med en sprøyte Botox i en muskel.

Psykogen dystoni vet jeg ikke noe om.

Tusen takk for nyttig info om dine erfaringer. Jeg har også tidligere gått på gammel AP som Trilafon. Det ga ikke utslag som jeg kan relatere direkte til det inntaket.

Jeg merker også dette «stresset» i nakken og noen ganger blir det så stivt at det liksom stivner med hodet på skjeve for så plutselig å bevege seg igjen (nesten som en struts eller papegøye)...uff...Det blir «uregjerlig» vondt. Jeg har nå forsøkt med litt benzo i håp om å klare å myke opp musklene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...