Gå til innhold

Lamictal eller Zyprexa for bipolar? SKal foreslå dette til uken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal til utredning for bipolar og vil foreslå med en gang medisiner. Orker ikke ha det slik lenger. Men jeg er litt skeptisk til medisiner og vil derfor begynne med 1 til å begynne med. Hvilken medisin har best effekt for depresjon (som er hovedproblemet nå) med blandet episoder av og til (hypomane trekk)

Bør jeg begynne med lamictal eller zyprexa for å dempe både depresjon og hypomaniske trekk nå?

Anonymkode: 6bbf2...7b8

Fortsetter under...

Lamictal er best mot depresjon, og fungerer ikke spesielt godt mot mani. Zyprexa hjelper godt mot mani, men effekten mot depresjon er ikke like godt dokumentert, selv om det selvfølgelig kan ha en antidepressiv effekt for noen. 

Man finner studier på nett som blant annet denne som tar for seg zyprexas bruk og effekt mot bipolare lidelser:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2656294/

Men hvorfor ikke la legen foreslå noe først?

Det finnes behandlingsanbefalinger for de fleste sykdommer. Siden du aldri har vært manisk, er det sannsynligvis BP2 du har.

Det lønner seg å starte med å følge behandlingsanbefalingene, og for BP2 er det Lamictal.

AnonymBruker

Takk for svar. Da skal jeg høre om å begynne med lamictal. Snakk om BP 2 ja. Men hatt ganske kraftig hypoman episode, nå blandet. Så vil gjerne dempe det også. Lamictal "tar ikke" noe av det?

Er definitvit depresjoner jeg har hatt mest av. Men de hypomane episoden har blitt sterkere de siste årene, derfor jeg også mistenker dette

Anonymkode: 6bbf2...7b8

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...