Gå til innhold

sparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har følelsen når jeg leser på dol at her er det mange som sparer og har tjukk sparekonto, fond og eiendommer.  Ingen bruker kredittkort eller forbrukslån noe særlig og de fleste har god styring på økonomien.

Dette kan ikke stemme når man ser på hvor mange unge uføre med minstesats er her.  Det kan heller ikke stemme hvis man ser på tallene for private forbrukslån etc. i norsk befolkning.

Ergo, det må være noen få dette gjelder.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har følelsen når jeg leser på dol at her er det mange som sparer og har tjukk sparekonto, fond og eiendommer.  Ingen bruker kredittkort eller forbrukslån noe særlig og de fleste har god styring på økonomien.

Kan det tenkes at dette nettopp er en følelse og ikke trenger å stemme?

Som mange er glade i å nevne, er at det er en fast gruppe ganske godt voksne her. Det er jo ikke så rart om mange av oss eier bolig, noen også fritidsbolig - i hvilken grad banken er medeier, pleier vi jo ikke legge ut om. Jeg vet om noen  som har sparepenger og fond, men jeg aner ikke hva flertallet har. Jeg vet ingenting om økonomien til de mange anonyme. Noen av de som har fortalt at de er trygdet, har også fortalt at de leier bolig, men jeg holder ikke orden på hvem og hvor mange. Jeg er enig med deg i at det er usannsynlig at unge uføre er stinne av penger, i så fall er det trolig noe arv inne i bildet. 

Når man er voksen og etablert med fast inntekt og forutsigbare utgifter, er det jo relativt enkelt å klare seg uten forbrukslån og store kredittkortutgifter, det er vel sparepengene det går ut over når det dukker opp noe ekstraordinært. De tallene som viser økning i dyr gjeld og inkassosaker, kommer vel helst fra litt yngre årganger. 

Styring på økonomien er ikke så vanskelig så lenge man har en forutsigbar tilværelse. Men det er mange typer livshendelser som gjør at det kan rakne, og jeg fordømmer ingen som rammes av noe sånt. Derimot kan jeg riste litt på hodet over andres prioriteringer iblant, men jeg er lavtscorende på risiko og liker å ha en viss reserve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det ikke kan stemme.

For det første regner jeg med at de fleste på trygd har orden i økonomien og styrer unna forbrukslån. Noen har sikkert penger i fond også. Mange har mer oversikt enn meg fordi de må.

For det andre er det mange på DOL som er i full jobb og har god økonomi. Det inkluderer noen som sliter med psykisk sykdom.

Tråder som handler om sparing og fond blir nok dominert av de som sparer i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at det ikke kan stemme.

For det første regner jeg med at de fleste på trygd har orden i økonomien og styrer unna forbrukslån. Noen har sikkert penger i fond også. Mange har mer oversikt enn meg fordi de må.

For det andre er det mange på DOL som er i full jobb og har god økonomi. Det inkluderer noen som sliter med psykisk sykdom.

Tråder som handler om sparing og fond blir nok dominert av de som sparer i fond.

Jeg tviler på at de som er unge uføre har mye sparing.  Jeg lurer på om en stor majoritet i det norske samfunnet har god økonomi med fond og sparekonto.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (20 minutter siden):

Kan det tenkes at dette nettopp er en følelse og ikke trenger å stemme?

Som mange er glade i å nevne, er at det er en fast gruppe ganske godt voksne her. Det er jo ikke så rart om mange av oss eier bolig, noen også fritidsbolig - i hvilken grad banken er medeier, pleier vi jo ikke legge ut om. Jeg vet om noen  som har sparepenger og fond, men jeg aner ikke hva flertallet har. Jeg vet ingenting om økonomien til de mange anonyme. Noen av de som har fortalt at de er trygdet, har også fortalt at de leier bolig, men jeg holder ikke orden på hvem og hvor mange. Jeg er enig med deg i at det er usannsynlig at unge uføre er stinne av penger, i så fall er det trolig noe arv inne i bildet. 

Når man er voksen og etablert med fast inntekt og forutsigbare utgifter, er det jo relativt enkelt å klare seg uten forbrukslån og store kredittkortutgifter, det er vel sparepengene det går ut over når det dukker opp noe ekstraordinært. De tallene som viser økning i dyr gjeld og inkassosaker, kommer vel helst fra litt yngre årganger. 

Styring på økonomien er ikke så vanskelig så lenge man har en forutsigbar tilværelse. Men det er mange typer livshendelser som gjør at det kan rakne, og jeg fordømmer ingen som rammes av noe sånt. Derimot kan jeg riste litt på hodet over andres prioriteringer iblant, men jeg er lavtscorende på risiko og liker å ha en viss reserve. 

Selvfølgelig kan det tenkes at det er en feil følelse.  Følelser og fakta kan gå sammen, men ikke nødvendigvis.  Jeg vet ingenting, men ut fra det som blir skrevet får jeg følelse (ja igjen:) at noen få skriver om sin privat økonomi, men mange kanskje de fleste, skriver ingenting.  Hvem vil fortelle om kredittgjelden sin?  De som har flere hundre tusener i sparing kan bade seg i glansen.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler på at de som er unge uføre har mye sparing.  Jeg lurer på om en stor majoritet i det norske samfunnet har god økonomi med fond og sparekonto.

Anonymkode: 6a63c...b82

Ja, jeg tror majoriteten av nordmenn har ganske bra økonomi, men alle kan ikke ha over snittet.

Omtrent halvparten sparer i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvem vil fortelle om kredittgjelden sin?  De som har flere hundre tusener i sparing kan bade seg i glansen.

Er det noen her som har skrevet at de har hundrevis av tusen i banken eller fond, altså utenom formue som ligger i boligen? Sånt har jeg sett på Kvinneguiden (selv om jeg ikke leser der så ofte - var der litt mer under pandemien), men i svært liten grad her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (16 minutter siden):

Er det noen her som har skrevet at de har hundrevis av tusen i banken eller fond, altså utenom formue som ligger i boligen? Sånt har jeg sett på Kvinneguiden (selv om jeg ikke leser der så ofte - var der litt mer under pandemien), men i svært liten grad her. 

Ja det er noen som har skrevet det her.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg tror majoriteten av nordmenn har ganske bra økonomi, men alle kan ikke ha over snittet.

Omtrent halvparten sparer i fond.

Hvis du ser på avisene nå så er det mange som sliter.  Om halvparten sparer i fond så er den andre halvparten igjen.  Regner du majoriteten av nordmenn som halvparten eller ca. 80 - 90%?

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Ingen bruker kredittkort eller forbrukslån noe særlig og de fleste har god styring på økonomien.

Dette kan ikke stemme når man ser på hvor mange unge uføre med minstesats er her. 

Anonymkode: 6a63c...b82

Uføre har jo som regel ikke noe annet valg enn å IKKE kjøpe ting på kreditt, for de kan ikke jobbe ekstraskift etc for å betale ned gjelden. Vet du at du skal ha X kroner inn i måneden, resten av livet, så må du gå ned i levestandard sånn at du bruker UNDER X i måneden og sparer opp til uforutsette ekstrautgifter.

En ung ufør med minstesats, med mindre han bor i Oslo, kan klare seg fint (om han ikke har barn etc), husleie er ikke så dyrt de fleste steder, så du får litt ekstra å rutte med på toppen av nødvendige utgifter.

Anonymkode: 28543...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du ser på avisene nå så er det mange som sliter.  Om halvparten sparer i fond så er den andre halvparten igjen.  Regner du majoriteten av nordmenn som halvparten eller ca. 80 - 90%?

Anonymkode: 6a63c...b82

Jeg regner 48% som omtrent halvparten🙂

https://www.finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2022/06/29/7891522/rekordmange-nordmenn-sparer-i-fond?zephr_sso_ott=bFIw1r

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har følelsen når jeg leser på dol at her er det mange som sparer og har tjukk sparekonto, fond og eiendommer.  Ingen bruker kredittkort eller forbrukslån noe særlig og de fleste har god styring på økonomien.

Dette kan ikke stemme når man ser på hvor mange unge uføre med minstesats er her.  Det kan heller ikke stemme hvis man ser på tallene for private forbrukslån etc. i norsk befolkning.

Ergo, det må være noen få dette gjelder.

Anonymkode: 6a63c...b82

Det er rundt 5 % av befolkningen som har betalingsanmerkning, så de fleste har relativt god kontroll på økonomien sin. 

Anonymkode: 17674...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har følelsen når jeg leser på dol at her er det mange som sparer og har tjukk sparekonto, fond og eiendommer.  Ingen bruker kredittkort eller forbrukslån noe særlig og de fleste har god styring på økonomien.

Dette kan ikke stemme når man ser på hvor mange unge uføre med minstesats er her.  Det kan heller ikke stemme hvis man ser på tallene for private forbrukslån etc. i norsk befolkning.

Ergo, det må være noen få dette gjelder.

Anonymkode: 6a63c...b82

Det er jo mange godt voksne med full jobb på forumet her. Det er ikke bare unge uføre her på dol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Det er jo mange godt voksne med full jobb på forumet her. Det er ikke bare unge uføre her på dol. 

Så det blir oss godt voksne med full jobb, og dem unge uføre her på dol.  Interessant gruppering som oss "norske" og dem "muslimene".

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så det blir oss godt voksne med full jobb, og dem unge uføre her på dol.  Interessant gruppering som oss "norske" og dem "muslimene".

Anonymkode: 6a63c...b82

Hæ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Hæ ?

dolere deles ikke i to grupper, og ikke fleste nordmenn.  Kongen ga en god beskrivelse av hv nordmenn er.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

dolere deles ikke i to grupper, og ikke fleste nordmenn.  Kongen ga en god beskrivelse av hv nordmenn er.

Anonymkode: 6a63c...b82

Det var du som delte oss inn i 2 grupper. Og, om kongen, du, eller andre, mener at det er feil å dele oss inn i 2 grupper, så er det jo bare å la vær.... Problem løst ?

Apropos konger, Biden, USAs konge, deler folk inn i grupper 😂

Og Harvard ble nylig dømt for å rasediskriminere asiatere, men ikke et eneste oppslag i norsk presse om det. Er visst kun når det rammer svarte folk at nordmenn bryr seg, asiaterne teller ikke.

Anonymkode: 28543...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

dolere deles ikke i to grupper, og ikke fleste nordmenn.  Kongen ga en god beskrivelse av hv nordmenn er.

Anonymkode: 6a63c...b82

Hvis du har fulgt med på dol, så har du vel sett at mange sliter med økonomien? Det har vært mange innlegg om det. Det har også vært utallige innlegg fra dolere som er under gjeldsordning. At noen også har god styring på økonomien og sparer, er vel ikke så overraskende ? Jeg har ikke inntrykk av at det har av de som klarer seg godt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Hvis du har fulgt med på dol, så har du vel sett at mange sliter med økonomien? Det har vært mange innlegg om det. Det har også vært utallige innlegg fra dolere som er under gjeldsordning. At noen også har god styring på økonomien og sparer, er vel ikke så overraskende ? Jeg har ikke inntrykk av at det har av de som klarer seg godt . 

Det er akkurat det jeg sier, det er mange her som sliter.  Jeg følger ikkke nøye med på anonymt nettsted, men de som klarer seg godt sier i fra i hvert fall.

Anonymkode: 6a63c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er akkurat det jeg sier, det er mange her som sliter.  Jeg følger ikkke nøye med på anonymt nettsted, men de som klarer seg godt sier i fra i hvert fall.

Anonymkode: 6a63c...b82

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...