Gå til innhold

Hva gjør du for å holde ut sommeren når behandler er på ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør du for å holde ut sommeren når behandler er på ferie?

Jeg har ferie i 3 uker nå og er vekkreist, så jeg har bare en time med behandler når jeg er hjemme igjen fra ferie før hun går ut i ferie i 1 måned. Så får ikke begynt på igjen i behandling før slutten av august/begynnelsen av september. Det begynte greit, men nå begynner jeg å bekymre meg for hvordan jeg skal komme meg igjennom sommeren... 

Setter pris på alle råd 💐

Anonymkode: d06b0...d93

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (22 minutter siden):

Har samtaler med fastlege ved behov samt dobbel aktivitet med psykisk helse i kommunen de ukene behandler er borte.

Høres ut som en fin løsning. Skal prøve få til en lignende ordning neste år tenker jeg.

Anonymkode: d06b0...d93

AnonymBruker

Dette har jeg også følt mye på. Det er nå jeg har behov for hjelp, men så er både behandler på DPS og fastlege på ferie. Har satt opp en time i det private i mellomtiden (vet at ikke alle har mulighet til det), så jeg føler at det er noe oppfølging og at ikke alt bare flyter helt ut helt ukontrollert, også er det jo å troppe opp på legevakten om det blir virkelig, virkelig krise (hvis jeg klarer å vurdere det selv da, har gjort noen vurderinger i det siste som kanskje ikke har vært 100% rasjonelle, så stoler liksom ikke helt på meg selv lenger, men har også bedt samboer om å ta meg med legevakten om hen mener det plutselig har klikket for meg), så det er jo en trygghet i å vite at det en slags siste skanse/mulighet for å fange opp hvis behovet er der. Selv om jeg ser det som svært lite sannsynlig at det skulle bli noe behov for det, så er jeg en katastrofetenker, så da er det greit å ha tenkt ut en beredskapsplan for katastrofen. 

Men har en masse ting jeg gjerne skulle tatt opp med behandler, får se hvor jeg står og om det er de samme tingene som er aktuelle etter sommeren. Føler denne sommeren er et svart, tåkete og ukjent hav, og jeg vet liksom ikke hva som venter på andre siden. 

Anonymkode: f5148...ea7

Annonse

Da jeg gikk til behandling brukte jeg alle ferier for å få en pause fra å tenke på mine psykiske problemer. Jeg valgte å ha fri fra behandling juni og juli + et par uker påske og jul. Jeg er veldig "for" å få hjelp med sine problemer, men jeg tror ikke det er sunt i lengden at hovedfokuset i dagliglivet er sine psykiske problemer. Da jeg ble så syk at mine problemer gikk utover andre tok jeg kontakt med fastlege og fikk time på dps. De første månedene trodde jeg at jeg skulle bli gal for alt handlet om mine psykiske problemer. Det var så mye fokus på hvordan jeg hadde det både i behandling og privat. Tilslutt måtte jeg be familie og venner om å slutte og spørre, og informerte at jeg vil informere hvis det var noe nytt. Jeg følte at jeg ble dårligere av det fokuset. Jeg tror ikke det er sunt å ha et slikt fokus hele tiden, man må klare å kobinere mellom det å jobbe med det psykiske og det å prøve og ha et nogenlunde normalt liv. Hadde jeg fortsatt i det sporet jeg startet med da jeg begynte i behandling så hadde jeg nok ikke vært så bra som jeg er i dag. Jeg tror hvis man har psykiske problemer og går til behandling så kan det lett ta over hverdagen. Ser bare her inne på DOL hvor mye tid enkelte her inne bruker på sine psykiske problemer. Jeg mener ikke at man ikke skal arbeide med sine problemer, men man må ikke glemme de andre viktige tingene i livet. Jeg tror faktisk ikke man kan bli "frisk" hvis man glemmer de andre viktige tingene i livet sitt.

Uansett så ville jeg prøvd å tenke på denne perioden uten behandling som fri, der du kan fokusere på ting i livet du liker eller har likt. Ting som gjør deg godt eller tidligere har gjort deg godt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så trist liv du må ha som verken har venner, familie eller hobby. 

Anonymkode: 614b2...ac1

Hva om man har alt det der, men ikke bryr seg nå siden bipolaren ikke tar hensyn om det er sommer og ferie, eller vinter?

Anonymkode: 6331a...371

Jeg har ikke noen form for selvmordstanker eller trang til å skade meg, så jeg klarer meg uten behandler sånn sett. Ikke føler jeg behov for innleggelse heller. 

Men jeg har veldig behov for behandler for å skrive en klage som det egentlig haster med, men hun er borte i en måned. Jeg ser meg nødt til å skrive klage selv, og får jeg fortsatt avslag må hun henvise meg helt på nytt. Jeg har press på meg fra politiet og jeg sliter veldig psykisk med denne situasjonen som jeg mener er tydelig feilbehandling. Å basere noe så viktig på noe en lis-lege som hadde kjent meg i 20 minutter er helt bak mål. 

Men sånn mentalt sett går det for første gang helt greit at behandler og begge i kommunen er borte samtidig. Skulle gjerne hatt de her nå, men jeg klarer meg. Og ruser det litt vekk også. Selv om jeg har det okei. 

Jeg tror at om en strever psykisk og synes at feriedagene er vanskelige å komme igjennom, bør en forsøke å identifisere hvorfor de er vanskelige å komme igjennom. Jeg tror ikke at det ene og alene er fordi terapeuten er borte i tre-fire uker. Mulig bruke litt tid på dette den siste konsultasjonen?

Skyldes det at en må forholde seg til familie? Har lite struktur på dagene? Er det mindre innhold i dagene/ukene enn ellers? Hva gjelder for deg?

Jeg husker da jeg gikk på skolen, hatet jeg feriene. Da mistet jeg alt grunnlaget for å fylle hverdagene - jeg ønsket meg t.o.m. mobbingen fremfor å ha ferie, for å ikke gå inn i det jeg da opplevde som et uendelig mørkt hull av ingen innhold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...