Glitter Skrevet 1. juli 2023 Del Skrevet 1. juli 2023 Med rød prikk har jeg merket det som er aktuelt for meg. Jeg kan bli kranglete hvis jeg møter motstand, men da utelukkende når jeg har sånn to i promille. _aldri_ ellers. Jeg er aldri i konflikt med ansatte på sykehuset. Jeg kan slite med ting de har sagt, men vi snakker alltid om det neste dag. Jeg har aldri hevet stemmen mot behandler i sunne, aldri reist meg, gått og slammet døret. Vi har alltid snakket ut om det. Er jeg uenig med henne så endrer ikke det min oppfatning av henne. Min oppfatning av folk rundt meg er stabil. Den endrer seg ikke ut ifra om vi er enig. Mitt selvbilde er stabilt. Mitt humør minus da jeg var umedisinert for bipolar er stabilt. Jeg har ikke identitetsproblener jeg vet hvem jeg er. Jeg følte meg alltid tom, men ikke nå lenger. Jeg har en jobb og en mening de neste årene. Noen ganger har jeg i mangel av bedre kommunikasjon sagt til politiet når jeg har vært veldig full at jeg gidder ikke leve lenger. Sagt i ren frustrasjon og ikke blodig alvor. Dessverre har det ført til tvangsinnleggelse. Men sist klarte jeg å sette ord på hvorfor jeg glapp og sa det. At det faktisk er gammel vane vond å vende. At jeg må kommunisere bedre. Har ikke vært flere sånne episoder etter det. Jeg har aldri truet med selvmord eller selvskading for å unngå å bli forlatt. Ei heller gjort noe mer drastisk enn å hylskrike og skade meg i stillhet. Altså ikke som virkemiddel. Har ikke et lunefullt humør. Jeg er _aldri_ i konflikt med venner og nå nesten aldri med mamma heller. Jeg synes det er tungt å være alene, men det fjør ikke at jeg gjør drastiske tiltak for å slippe det. I motsetning for fem år siden da jeg ble sammen med tungt kriminelle fra rusmiljøet. Når jeg er deprimert blir jeg fort irritert på mamma. Når jeg drikker kan jeg komme i trøbbel med politiet. Mest at jeg sovner, men også at jeg kommer i konflikt med et utested. Jeg gjør ikke noe voldelig mot dem. Jeg bare kverulere og nekter å gå. Jeg kommer i dårlige situasjoner i det offentlige som kan skade meg sosialt. Også her utelukkende I ruspåvirket tilstand. Da jeg var i arbeid var det ingenting i veien der. Jeg var godt likt, jeg stolte på mine kollegaer og det var ikke misnøye eller konflikter. Forstyrrelser i selvbilde og indre verdier har variert, men det har nok med det bipolare å gjøre da det har kommet i slike peripder og har vært veldig stabilt siden januar. Selvbildet mitt er stabilt dårlig og det er en konflikt mellom mine indre verdier og levemåte. Jeg kan av og til dyppe tåen innenfor symptomer på den impulsive typen, men ikke noe som passer helt, og bare som full og selvdestruktiv. Da kan jeg med type to i promille oppsøke problemer for å skade meg selv. Alt i alt det meste skjer når jeg er ruset og så snart jeg er edru så jeg meg selv igjen. I peeipder uten rus forsvinner det meste av hva jeg har beskrevet og huket av om det er en dag eller tre måneder jeg er rusfri. Jeg tolker det derfor som rusrelatert adferd og ikke knyttet opp mot borderline. Er du enig i det @kupton ? Vil minne om at jeg lå på subterskel på utredning for 1,5 år siden og alle rundt meg sier jeg er blitt mye bedre siste par årene. Så det er optimistisk grunn til å tro at borderline kan tas vekk. Legger vel bilde av de generelle og spesifikke symptomene. Som du ser er det ikke mye jeg relaterer til mitt liv og nesten alt skjer når jeg er full. Konklusjonen er at dette er rusrelatert og at jeg må ha rusbehandling for det. Samt at de nye legene mine på ingen måte kan forsvare at jeg har borderline som hovediagnose eller ikke vil kunne fungere i behandling. Er det jeg har skrevet her tilstrekkelig? Eller må jeg være enda mer utfyllende? Framstår det med selvinnsikt eller noen som bare prøver å vri seg ut av en diagnose? Bør jeg skrive noe om hvordan mine rusfrie perioder er? Hva jeg gjør, føler, får til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 Del Skrevet 1. juli 2023 husk at rusbruk også kan være et tegn på eupf Anonymkode: b50d8...f1f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 1. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): husk at rusbruk også kan være et tegn på eupf Anonymkode: b50d8...f1f Ja. Men nå har jeg to rusrelaterte diagnoser og det settes ikke hvis rusbrukes sees på som del av borderline. Jeg har alvorlig rusavhengighet. Både avhengighetssyndrom av multiple stoffer og alkoholsvhengighetssyndrom. Jeg prøvde å legge til mer i hovedinnlegget, men det var for sent å redigere. Uansett hver gang jeg har rusfrie perioder så er jeg ganske velfungerende og klarer meg uten innleggelser også. Jeg har bare tre av seks for å oppfylle de generelle kriteriene for PF slik jeg vurderer det. Jeg har ingen av de impulsive siden man ikke kan ta med når jeg er full enten det er helgefylla eller hver dag. Det skal jo være stabile symptomer over tid og ikke noe som forsvinner idet en er edru i noen uker. Nå har jeg ikke hatt sånn adferd i det siste heller til tross for rus. Og på borderline type har jeg bare ett symptom. Jeg har lest mer utfyllende lister og der krysser jeg av litt mer, men fortsatt lite. Og den jeg har krysset av er nok mer knyttet til bipolar da det kommer under episoder og ikke som et stabilt personlighetstrekk hos meg. De generelle kriteriene skal være vedvare på tvers av situasjoner dvs kan det krysses av når jeg er full skal det kunne krysses av når jeg ikke er full også. Det skal ikke bare være knyttet opp til spesifikke situasjoner. Men siden det ikke kan argumentereres eller bevises at adferden er der til vanlig også så er det ikke oppfylt som symptom, men heller en dårlig reaksjon i fylla som går over etter litt søvn. Jeg har krysset av for dette før og det er en stor endring. Endret 1. juli 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 1. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2023 Jeg forbereder meg på å formulere klage. På en sånn måte at det ikke avfeies med dårlig selvinnsikt eller med et motiv nemlig behandling slik at en kan lyve. Forsøker å være objektiv. Men det et vanskelig sa jeg må bruke eksempler fra hvordan jeg fungerer uten rusen. Der skal jeg involvere krisesenteret. Og DPS døgn. Hvor jeg bare har fått gode tilbakemeldinger og at de ikke ser noe til den personlighetsforstyrrelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 1. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2023 Vendi skrev (7 minutter siden): Håper du får god anledning til å gjennomgå denne diagnosen på nytt, og så håper jeg den tas bort hvis den ikke lenger stemmer. Jeg vet hvor vondt det er å "gå med" en diagnose man ikke føler seg "hjemme i". Ønsker deg lykke til! Må også si at jeg synes du er kjempeflink og kjempetøff som har jobbet, og fortsatt jobber, så hardt og godt som du gjør med utfordringene dine! (Men det vet du jo fra før av 🥰) klem Tusen takk! en ting er at diagnosen er der, men nå hindrer den meg livsviktig behandling. 😕 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 Del Skrevet 1. juli 2023 Du har jo hatt en intens relasjon med forrige behandleren din og en annen før det igjen og (der behandleren din fikk kjeft for å være for nær deg) som har ført til følelsesmessig krise. Så det punktet stemmer jo på deg. Anonymkode: aa5e2...f70 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. juli 2023 Del Skrevet 1. juli 2023 Jeg forstår din utålmodighet. Men det du er ute etter kan kun gjøres i samarbeid med din psykologspesialist. Det vil dessverre ikke ha noe gjennomslagskraft med selvdiagnostisering der du avkrefter eupf- diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2023 kupton skrev (3 timer siden): Jeg forstår din utålmodighet. Men det du er ute etter kan kun gjøres i samarbeid med din psykologspesialist. Det vil dessverre ikke ha noe gjennomslagskraft med selvdiagnostisering der du avkrefter eupf- diagnosen. Men hun er på ferie dessverre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) Vendi skrev (6 timer siden): Oi... Huff.. Ord blir fattige. Vet ikke hva jeg skal si annet enn at jeg håper og ønsker det beste for deg! ❤️ Tusen takk. Dette går veldig inn på meg. Jeg har sørget for å vise med ærlige meg hvem jeg er også er det så feil at den totale kompleksiteten gjør at jeg ikke skal få behandling. De har misforstått hvor komplisert det er mtp hvor mye som er nøstet opp i. Jeg veksler mellom å ha kampvilje og å bare bli nedbrutt og føle meg som et bortkastet menneske å ta sjansen på. Heller koste staten masse penger før jeg ruser meg igjen. Når pengene mine går tom må jeg skaffe penger til rus på andre måter. Denne skjebnen prøver jeg unngå. Endret 2. juli 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 2. juli 2023 Del Skrevet 2. juli 2023 Glitter skrev (2 timer siden): Men hun er på ferie dessverre.. Jeg vet det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2023 kupton skrev (1 time siden): Jeg vet det. Tror du ikke det går at jeg klager selv først hvor jeg går gjennom avslaget og får fram hvordan jeg faktisk fungerer i hverdagen, at jeg ikke er plaget av store emosjoner, men er stabil, og at hadde jeg blitt utredet på nytt så hadde jeg ikke fått diagnosen, og det underbygger utredning i 2021 hvor jeg kom på subterskel. Så forklare at det ustabile er en del av rusadferden og ikke nødvendigvis borderline all den tid at så lenge jeg er nykter så har jeg ikke sånne symptomer. Også fortelle om min tydelige plan med behandling, poliklinisk behandling, jobbspesialist og jobb. Samt flytte nærmere ungene. Fortelle om hvordan jeg fungerer på DPS døgn i og med de påstår jeg er for ustabile, oppfordrer de til å ringe krisesenteret for å høre hvordan jeg da fungerte og ellers bare si at bipolar er medisinert, emosjonelt ustabil oppfyller ikke kriteriene lenger, Asperger syndrom håndterer jeg, men rusen håndterer jeg ikke. Der er det nøstet opp i. Jeg kjenner meg selv veldig godt og merker hva som plager meg og destsbiliserer meg. For hver rusfri peripde blir jeg automatisk stabil. Gang på gang. Jeg anser dette som mitt eneste håp for å klare der. Jo før jo bedre. Jeg ønsker å slippe å være i en lang prosess med avslsg og klager for å til slutt få behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 2. juli 2023 Del Skrevet 2. juli 2023 Det vi ser ulikt på er timingen. Min anbefaling er at du skriver ned det du nevner i ditt innlegg, men at du sender det sammen med en erklæring fra din behandler når denne er tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2023 kupton skrev (48 minutter siden): Det vi ser ulikt på er timingen. Min anbefaling er at du skriver ned det du nevner i ditt innlegg, men at du sender det sammen med en erklæring fra din behandler når denne er tilbake. Ja, jeg innså jeg kanskje burde gjøre det. Jeg skal bruke veldig lang tid på å formulere min del..Men er ikke frist for å klage gått ut da? Må det sendes ny henvisning? Og hva skjer med datoen i uke 35? Havner jeg bakerst på venteliste igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473730-kupton-kriteriene-for-borderline/#findComment-4181560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.