Gå til innhold

Det å smile på upassende steder som en forsvarsmekanisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har det uheldige problemet at jeg smiler på upassende steder som en forsvarsmekanisme, spesielt i terapitimene. Det er så ødeleggende. Jeg vil jo VIRKELIG IKKE smile. Men jeg klarer ikke avlære dette?

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan avlære meg dette?

Anonymkode: b977b...7d7

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Man kan smile fordi man er usikker for eksempel. Er du redd? Har du angst? I så fall må frykten og angsten vekk slik at man ikke smiler som forsvarsmekanisme.

Jeg tror det aller mest er for å holde følelsene på avstand. Fordi om jeg ikke smiler så begynne jeg å gråte, noe jeg ikke vil. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har det uheldige problemet at jeg smiler på upassende steder som en forsvarsmekanisme, spesielt i terapitimene. Det er så ødeleggende. Jeg vil jo VIRKELIG IKKE smile. Men jeg klarer ikke avlære dette?

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan avlære meg dette?

hvorfor skal du avlære dette? det er like naturlig som dem som begynner å gråte, eller dem som blir sint. noen begynner å le når de får triste nyheter. det er bare reaksjoner, det er ingenting feil med å reagere slik du gjør.

Anonymkode: 9a3ea...eea

AnonymBruker

Kjenner til det. Jeg smiler når jeg blir konfrontert med følelser jeg synes er ubehagelige. 

Gjør dette mest når jeg har en fase med heller avkoblede følelser, slik som nå. Siden jeg ikke er i kontakt med egne følelser, så blir konfrontasjon med andres følelser eller situasjoner jeg VET jeg burde reagere og føle annerledes rundt, vanskelige å håndtere. Eksempel: har mistet følelser for kjæresten og tenkte ta en prat om at jeg ikke føler det samme for hen lenger. Tenkte det var nødvendig, nettopp fordi hen viser veldig mye affeksjon og får lite tilbake fra meg. Jeg skjønner jo at det blir feil og at det hadde vært fair å gi en heads up på at forholdet ikke utvikler seg i den retning hen trolig ønsker. Men da vi satt sammen klarte jeg bare å smile. Måtte derfor unngå temaet helt for å ikke virker helt psycho. 

Anonymkode: 1dc57...d95

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...