Gå til innhold

Tips til å slutte å overspise og få endringen til å vare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en liten hangup på at mandag er dagen man kan starte om igjen. Så i morgen skal jeg slutte overspise. Eller, slutte er vel ett veldig stort mål sånn med en gang, men jeg skal i alle fall gjøre alt for å redusere. Jeg har spist sykt mye den siste tiden og sikkert gått opp 3-5 kg (har ikke turt å veie meg). Har det tungt for tiden, men håper jeg kan klare å ta meg sammen likevel.

Tips til å klare å gjennomføre dette og få det til å vare?

Anonymkode: 7ee11...b98

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en liten hangup på at mandag er dagen man kan starte om igjen. Så i morgen skal jeg slutte overspise. Eller, slutte er vel ett veldig stort mål sånn med en gang, men jeg skal i alle fall gjøre alt for å redusere. Jeg har spist sykt mye den siste tiden og sikkert gått opp 3-5 kg (har ikke turt å veie meg). Har det tungt for tiden, men håper jeg kan klare å ta meg sammen likevel.

Tips til å klare å gjennomføre dette og få det til å vare?

Sliter selv med overspising og det som er viktigst for meg er å spise jevnlig og nok til hvert måltid. Og nok proteiner.  Spiser jeg alt for lite, så kommer overspisingen garantert. Tror nok dette gjelder mange.  Etterhvert er det nok lurt å prøve og finne ut hvorfor en overspiser. 

AnonymBruker
Vhanja skrev (På 2.7.2023 den 21.24):

Jeg vil tro nøkkelen kan ligge i hvorfor du overspiser og så finne en mer konstruktiv mestringsstrategi som erstatter overspisingen.

Ja, det er ett godt poeng. Så er det det med å finne andre, mer konstruktive mestringsstrategier da. Tror jeg må jobbe skikkelig hardt for å få til det.

emilie321 skrev (På 2.7.2023 den 21.53):

Sliter selv med overspising og det som er viktigst for meg er å spise jevnlig og nok til hvert måltid. Og nok proteiner.  Spiser jeg alt for lite, så kommer overspisingen garantert. Tror nok dette gjelder mange.  Etterhvert er det nok lurt å prøve og finne ut hvorfor en overspiser. 

Det er også ett godt poeng. Jeg har en tendens til å spise lite for å kompensere for å ha overspist også ender jeg bare opp med å sprekke og overspise ennå mer når kvelden kommer... Så det er jo en veldig dårlig strategi jeg må avlære meg. Får du hjelp av behandler ift overspisingen?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er ett godt poeng. Så er det det med å finne andre, mer konstruktive mestringsstrategier da. Tror jeg må jobbe skikkelig hardt for å få til det.

Det er også ett godt poeng. Jeg har en tendens til å spise lite for å kompensere for å ha overspist også ender jeg bare opp med å sprekke og overspise ennå mer når kvelden kommer... Så det er jo en veldig dårlig strategi jeg må avlære meg. Får du hjelp av behandler ift overspisingen?

Nei. Den siste terapeuten jeg hadde bare avfeide det da jeg tok det opp

AnonymBruker
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Nei. Den siste terapeuten jeg hadde bare avfeide det da jeg tok det opp

Oj, såpass. Det er jo skikkelig dårlig av hen. Det er jo ett ganske ødeleggende problem å slite med spisingen. Og når man sliter med maten så er det jo så vanskelig akkurat det med at man ikke kan unngå mat slik feks en rusmisbruker kan unngå rusmidler. Ikke at jeg sier det er det samme, men jeg tenker at de kan sammenlignes i alle fall.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...