Gå til innhold

Normal IQ men likevel for dum til å studere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

(Jeg tror jeg har opprettet tråd om dette her før, men finner den ikke igjen - håper det er greit jeg oppretter en ny). 

Da jeg gjennomgikk psykiatrisk utredning tok jeg også IQ test og fikk tilbakemelding på at den var normal (endte opp med diagnosene bipolar og asperger om det skulle ha noe betydning). På videregående har karakterene mine variert en del, alt fra stryk til 6'ere. Samlet sett gikk jeg vel ut med ett snitt på rundt 3,5 fra vitnemålet eller noe sånt. Jeg kunne nok lagt inn betydelig mer innsats og fått bedre snitt, men jeg var dessverre veldig skolelei og opplevde og at selv om jeg brukte en del tid på å forsøke lære meg pensum så gikk det ikke inn. Så ikke sikkert jeg faktisk hadde fått bedre karakterer med mer innsats.

Da jeg begynte å studere (sykepleie) så gikk det veldig kjapt nedover. Selv om jeg opplevde anatomi som kjempeinteressant så gikk det ikke inn samme hvilken metode jeg forsøkte å lære det på. Det å åpne anatomiboka var omtrent som å forsøke lese gresk. Har aldri opplevd før at det jeg synes er interessant er vanskelig å lære. Det endte med stryk på eksamen (selvfølgelig). Og det å skrive de akademiske oppgavene virket nesten helt umulig. Følte ikke at jeg fikk det til overhode. 

Kan det være psykologen gav meg feil testresultat på IQ testen? Jeg har bare vanskelig å se for meg at en med normal IQ skal finne det så vanskelig å studere?

Anonymkode: 412df...65a

Fortsetter under...

AnonymBruker
Grendel skrev (4 minutter siden):

Litt på siden, men:

Kanskje det ikke var så lurt å kreve at man skal skrive akademiske oppgaver for å bli sykepleier?

Andre land har visst mye enklere utdanning for sykepleiere.

Man bør kunne forvalte informasjon, kunne pensum og trekke slutninger og tenke kritisk som sykepleier. Krevet til oppgaveskriving på sykepleien i Norge er ikke av de vanskeligste studiene i landet, tvert om.  Man bør ikke justere ned kravene til akademisk tenkning og skriving på sykepleierutdanningen

Anonymkode: 46cb2...3bd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...