Gå til innhold

Å legge seg inn for å bytte AP.

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Sykepleieren snakket om å legge seg inn for å prøve et annet AP, har det noe for seg? Føler jo det var da jeg forandret meg da jeg begynte med risperdal, psykiateren var og inne på et annet AP da jeg fortalte om det. Han sa de hadde bare tenkt at det virket og sa hm. Kunne jeg fått et bedre liv på et annet AP? Og jeg foreslo jo rxulti men det hadde ikke psykiateren hørt om, uansett det er vel bivirkninger på alle? Jeg fungerte bedre før 2014 da jeg begynte på risperdal, har så lyst å fungere bedre igjen. Fungerte ikke godt da jeg ble innlagt på den tiden heller da, det er ikke det men hvordan kan jeg ha blitt så forandret? Har prøvd en del AP og, hva kunne jeg prøvd? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473778-%C3%A5-legge-seg-inn-for-%C3%A5-bytte-ap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Sykepleieren snakket om å legge seg inn for å prøve et annet AP, har det noe for seg? Føler jo det var da jeg forandret meg da jeg begynte med risperdal, psykiateren var og inne på et annet AP da jeg fortalte om det. Han sa de hadde bare tenkt at det virket og sa hm. Kunne jeg fått et bedre liv på et annet AP? Og jeg foreslo jo rxulti men det hadde ikke psykiateren hørt om, uansett det er vel bivirkninger på alle? Jeg fungerte bedre før 2014 da jeg begynte på risperdal, har så lyst å fungere bedre igjen. Fungerte ikke godt da jeg ble innlagt på den tiden heller da, det er ikke det men hvordan kan jeg ha blitt så forandret? Har prøvd en del AP og, hva kunne jeg prøvd? 

Syns det høres ut som en god ide, særlig hvis det legges opp til permisjoner der du kan dra hjem? 

Håper det går ok med deg. 

stjernestøv
cathlin skrev (1 minutt siden):

Syns det høres ut som en god ide, særlig hvis det legges opp til permisjoner der du kan dra hjem? 

Håper det går ok med deg. 

Ok. Det blir vel til høsten en gang dette og, en planlagt innleggelse. Ja jeg får sikkert permisjon, samtidig er jeg redd for å bli innlagt. Men hvis jeg kan få et bedre liv med annet AP er det jo verdt det. 

Det rusler og går som Fleksnes sa men jeg er ikke fornøyd med tilværelsen, vanskelig å ta tak i. Vet ikke om jeg vil bli bra og få det livet jeg ønsker, vil være mer oppegående og ikke bli så fort sliten. Har også lyst å klare å ha barnebarnet på overnatting og være oppegående for han, er jo ikke kjekt for han om jeg blir dårlig når han er her. 

stjernestøv
kupton skrev (Akkurat nå):

Da må du være der i tre mnd for å evaluere. 
Jeg synes det er en meget dårlig ide og helt unødvendig. 

Så lenge? Nei det vil jeg ikke. Mener du det? Kan jeg ikke bli bedre enn det jeg er nå på risperdal tror du? 

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ok. Det blir vel til høsten en gang dette og, en planlagt innleggelse. Ja jeg får sikkert permisjon, samtidig er jeg redd for å bli innlagt. Men hvis jeg kan få et bedre liv med annet AP er det jo verdt det. 

Det rusler og går som Fleksnes sa men jeg er ikke fornøyd med tilværelsen, vanskelig å ta tak i. Vet ikke om jeg vil bli bra og få det livet jeg ønsker, vil være mer oppegående og ikke bli så fort sliten. Har også lyst å klare å ha barnebarnet på overnatting og være oppegående for han, er jo ikke kjekt for han om jeg blir dårlig når han er her. 

Det skjønner jeg💚 Ja, du har skrevet tidligere om at du er redd for å bli innlagt. Fint å ikke være fult så dårlig når man skal legges inn, da blir opplevelsen bedre. Og bra å planlegge hva man skal gjøre hvis du blir veldig redd og vil hjem. 

Begynte du på nytt på trening?

Annonse

kupton skrev (6 minutter siden):

Da må du være der i tre mnd for å evaluere. 
Jeg synes det er en meget dårlig ide og helt unødvendig. 

Nå tror jeg du lever litt i den gamle psykiatris tid? Svært sjeldent noen tilbys innleggelser på 3 måneder. 

stjernestøv
cathlin skrev (8 minutter siden):

Det skjønner jeg💚 Ja, du har skrevet tidligere om at du er redd for å bli innlagt. Fint å ikke være fult så dårlig når man skal legges inn, da blir opplevelsen bedre. Og bra å planlegge hva man skal gjøre hvis du blir veldig redd og vil hjem. 

Begynte du på nytt på trening?

Men hva om jeg blir dårlig når jeg slutter med risperdal? Vet jo ikke det, ble usikker nå pga kupton sitt svar. Får se..

Nei klarte ikke treningen denne gangen men kunne henvises på ny hvis jeg ble bedre, føler ikke det er i noen nær fremtid. Lurer nå på om det er pga vaksinen fremdeles jeg. 

Endret av stjernestøv
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Men hva om jeg blir dårlig når jeg slutter med risperdal? Vet jo ikke det, ble usikker nå pga kupton sitt svar. Får se..

Nei klarte ikke treningen denne gangen men kunne henvises på ny hvis jeg ble bedre, føler ikke det er i noen nær fremtid. 

Jeg vet ikke hva Kupton mente. 

Jeg tenker generelt at planlagte innleggelser er bedre, nettopp fordi man kan planlegge dem bedre og lage målsettinger. Antipsykotiske legemidler vet jeg mindre om, men høres ut som de tar deg på alvor i det du sier. Er det en psykiater på sykehuset du kjenner fra før? 

cathlin skrev (11 minutter siden):

Nå tror jeg du lever litt i den gamle psykiatris tid? Svært sjeldent noen tilbys innleggelser på 3 måneder. 

Jeg følger nok med. Skal det ha en hensikt å være innlagt, må det jo være for å evaluere effekt og bivirkninger. Da tar det tre mnd. 
Men hovedbudskapet mutter at det er totalt unødvendig å bli innlagt for å skifte AP. Dette kan evalueres bedre uten innleggelse. 

stjernestøv
cathlin skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva Kupton mente. 

Jeg tenker generelt at planlagte innleggelser er bedre, nettopp fordi man kan planlegge dem bedre og lage målsettinger. Antipsykotiske legemidler vet jeg mindre om, men høres ut som de tar deg på alvor i det du sier. Er det en psykiater på sykehuset du kjenner fra før? 

Ikke jeg heller. 

Ja tidligere har det jo vært innleggelse dagen etter samtale og da var jeg dårligere enn nå, ja virker som de endelig tar meg på alvor. Jeg har sagt det samme i flere år. Kjenner sikkert ikke psykiateren der nei, det var en dansk når mannen min var der. Men det er sikkert min psykiater som bestemmer medisin? Vet ikke. 

stjernestøv
kupton skrev (5 minutter siden):

Men hovedbudskapet mutter at det er totalt unødvendig å bli innlagt for å skifte AP. Dette kan evalueres bedre uten innleggelse.

Hehe takk, da forstår jeg. Ja jeg kan jo skifte hjemme også, det var bare sykepleieren som mente det var tryggest å være innlagt. Men jeg er like trygg hjemme jeg :) Men mener du jeg bør prøve å skifte AP da? At ting kan bli bedre da? 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (50 minutter siden):

På hvilken måte er det du ikke fungerer? 

Anonymkode: 1a188...1ee

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte er det du ikke fungerer? 

Anonymkode: 1a188...1ee

Det jeg har blitt fortalt var negative symptomer, kan jo være pga risperdal. Altså negative symptomer som gjør meg handlingslammet og rarhet som ødelegger for meg, ikke tåler jeg mye heller. Var med barnebarnet i tre timer og da hadde jeg fått mer enn nok, vil klare mer. 

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Men jeg vet om flere som har blitt innlagt her pga medisin endringer men det er altså ikke vanlig andre plasser? Opptar de viktige plasser da? 

Jeg har blitt innlagt for oppstart av medisin på DPS to ganger. Årsaken er at jeg har en historikk med å reagere kraftig på medisiner. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg måtte inn for å starte på Litium. Er jo antidepressiva og Orfiril jeg har reagert sånn på. De har jo ingen spesielle likhetstrekk. Jeg hadde ikke noe valg da. Det var enten innleggelse eller ingen medisin. 

Men det gikk helt fint å være der. Da hadde jeg noen som observerte meg slik at da jeg selv oppdaget at jeg kanskje var noe bedre, så kunne jeg spørre hva de hadde observert og fikk det bekreftet. 

stjernestøv
Glitter skrev (25 minutter siden):

Jeg har blitt innlagt for oppstart av medisin på DPS to ganger. Årsaken er at jeg har en historikk med å reagere kraftig på medisiner. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg måtte inn for å starte på Litium. Er jo antidepressiva og Orfiril jeg har reagert sånn på. De har jo ingen spesielle likhetstrekk. Jeg hadde ikke noe valg da. Det var enten innleggelse eller ingen medisin. 

Men det gikk helt fint å være der. Da hadde jeg noen som observerte meg slik at da jeg selv oppdaget at jeg kanskje var noe bedre, så kunne jeg spørre hva de hadde observert og fikk det bekreftet. 

Ja hver gang jeg ble innlagt var det for å begynne på medisiner, var da mer eller mindre psykotisk sikkert men likevel. Men jeg har jo startet opp hjemme også da, vet ikke hva som er vanlig praksis jeg. Får se om jeg har noe valg da, skulle jo tro det. 

Jeg har alltid villet fortes mulig hjem og ville ikke ha vært så lenge. Nei jeg tror jeg skifter hjemme jeg men vet om folk som trives der borte, jeg forbinder det bare med å være dårlig. Har aldri vært der når jeg har vært mer oppegående. 

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Ja hver gang jeg ble innlagt var det for å begynne på medisiner, var da mer eller mindre psykotisk sikkert men likevel. Men jeg har jo startet opp hjemme også da, vet ikke hva som er vanlig praksis jeg. Får se om jeg har noe valg da, skulle jo tro det. 

Jeg har alltid villet fortes mulig hjem og ville ikke ha vært så lenge. Nei jeg tror jeg skifter hjemme jeg men vet om folk som trives der borte, jeg forbinder det bare med å være dårlig. Har aldri vært der når jeg har vært mer oppegående. 

Jeg er dårlig når jeg kommer dit, men forbinder det med trygghet og at nå kan jeg få hjelp til å hente meg inn. Det er som regel stor forskjell på formen min når jeg kommer og når jeg drar. 

Vet ikke hva du legger i oppegående, men jeg drar ikke på akuttposten når jeg er oppegående heller. Da har jeg det best hjemme. 

stjernestøv
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg er dårlig når jeg kommer dit, men forbinder det med trygghet og at nå kan jeg få hjelp til å hente meg inn. Det er som regel stor forskjell på formen min når jeg kommer og når jeg drar. 

Vet ikke hva du legger i oppegående, men jeg drar ikke på akuttposten når jeg er oppegående heller. Da har jeg det best hjemme. 

Ja forbinder det jo med hjelp jeg og, men oppegående mener jeg ikke psykotisk. Regner ikke med at du er oppegående når du legges inn på akuttposten. Men to av mine venner har brukerstyrt seng som de ofte bruker + at de noen ganger legges inn via lege, jeg legger meg ikke inn om jeg er dårlig. 

stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Ja forbinder det jo med hjelp jeg og, men oppegående mener jeg ikke psykotisk. Regner ikke med at du er oppegående når du legges inn på akuttposten. Men to av mine venner har brukerstyrt seng som de ofte bruker + at de noen ganger legges inn via lege, jeg legger meg ikke inn om jeg er dårlig. 

Vi har alle ulike behov og evne til å takle dårlige perioder på egenhånd eller med behov for hjelp. Da jeg hadde samboer så kom jeg meg gjennom det meste, men så bare knakk jeg alene. Tror en kjæreste hadde stabilisert meg ytterligere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...