Gå til innhold

Lykkefølelse etter en kort periode med negative følelser

Anbefalte innlegg

Som jeg nevnte i dagboken min ble ei god venninne av meg meldt savnet i helgen. Uten å gå inn på detaljer om henne så var jeg, og mange andre, oppriktig bekymret for hennes liv.

Hun ble funnet (i live) og tatt vare på, men jeg gikk litt under et døgn og kjente på sterke følelser av bekymring, redsel og litt sinne. Men hovedsaklig bekymring og redsel. Jeg gråt mye. Jeg hadde kun noen korte øyeblikk hvor jeg ikke tenkte på det, ellers satt jeg med klump i magen og frykt konstant hele dagen.

Da hun ble funnet kjente jeg først en stor lettelse, som etterhvert gikk over til en slags mild apati. Det var som om luften gikk ut av ballongen og jeg mistet piffen og energien for resten av dagen. 

Dette var i går. I dag våknet jeg og kjente på en nesten euforisk glede. Jeg var rett og slett lykkelig uten å ha noen konkret grunn for det. Det minnet meg om den endorfinlykken jeg følte dag to av mensen da de kraftige menstruasjonssmertene var over. 

Men kroppen utløser vel ikke endorfiner når man føler vonde følelser? Er det vanlig å få en sånn "opptur" etter en liten minkrise hvor alt har vært fælt en liten periode?

Fortsetter under...

Jeg tenker at lettelse over at en grusom situasjon løste seg kan utløse en slags lykkerus. Vi reagerer jo når det skjer noe veldig negativt, så reagere motsatt når noe har løst seg er vel naturlig. Sånn er i hvert fall jeg satt sammen. 

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg tenker at lettelse over at en grusom situasjon løste seg kan utløse en slags lykkerus. Vi reagerer jo når det skjer noe veldig negativt, så reagere motsatt når noe har løst seg er vel naturlig. Sånn er i hvert fall jeg satt sammen. 

Men da burde vel den lykkerusen kommet samme dag som den gode nyheten? Dvs først lettelse og så umiddelbar lykkerus? I stedet fikk jeg først lettelse, så mistet jeg piffen og energien - og dagen etter kom lykkerusen.

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Men da burde vel den lykkerusen kommet samme dag som den gode nyheten? Dvs først lettelse og så umiddelbar lykkerus? I stedet fikk jeg først lettelse, så mistet jeg piffen og energien - og dagen etter kom lykkerusen.

Tror ikke det er noen fasit på hvordan man reagerer i forbindelse med slike kriser. Det kan nok være en berg- og dalbane. 

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Mener du at du har fått bipolar? 

Anonymkode: 8312d...268

Annonse

Vhanja skrev (16 minutter siden):

Nei, dette er jo helt normale svingninger. Jeg synes bare det er interessant, hvordan følelser fungerer.

Det blir jo litt som når man står i større problemer over en periode. Man står i det fordi man må, men når det er over så kan man falle sammen. Så etter å ha kommet til hektene så føles lettelse og mer tilfredshet. 

Det var vel omtrent noe sånt som skjedde her? 

Kashmir skrev (1 time siden):

Det blir jo litt som når man står i større problemer over en periode. Man står i det fordi man må, men når det er over så kan man falle sammen. Så etter å ha kommet til hektene så føles lettelse og mer tilfredshet. 

Det var vel omtrent noe sånt som skjedde her? 

Ja, omtrent. Bare at lettelsen kom først, så falt jeg litt sammen og SÅ kom gladfølelsen. En dag senere.

snusmumeriken96
Vhanja skrev (4 timer siden):

Opplever det du snakker om her ofte. Men det kommer av at du i utgangspunktet har det veldig vanskelig p venner deg til deg- når du så har det ok så setter man jo selvv i underbevisstheten celdig pris PP det så da føler man seg fantastisk når ting er ok.

snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Opplever det du snakker om her ofte. Men det kommer av at du i utgangspunktet har det veldig vanskelig p venner deg til deg- når du så har det ok så setter man jo selvv i underbevisstheten celdig pris PP det så da føler man seg fantastisk når ting er ok.

Ja, kan være kontrasten som gjorde det. Det gir mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...