Gå til innhold

Tillitsbrudd i terapi - hvordan klare å stole på psykologen igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med å komme over et tillitsbrudd av psykologen min. Jeg ønsker ikke å gå i detalj på hva som har skjedd for å ikke bli gjenkjent. For meg var det et alvorlig. Hun har sagt unnskyld og jeg prøver å komme over det, men får det ikke til. Jeg er såret og lei meg og vet ikke hvordan jeg skal klare å stole på henne igjen. Vi har siste time før ferien i morgen, så er det ikke time igjen før i september. Jeg er redd for å gå og tenke på dette hele sommeren uten å klare å slippe det. 

Har noen opplevd tillitsbrudd i terapi og klart å bygge tillit igjen? Hvordan gjorde dere det? 

Anonymkode: c9fd2...ad8

Fortsetter under...

Nei, ikke tillitsbrudd. Jeg tenker at det har litt med hva det handler om å gjøre. Jeg tror ikke at vi kan kreve at psykologer er helt feilfri mennesker. Jeg tenker også at det er en god ting at hun faktisk har bedt om unnskyldning- avhengig av hvor grovt det var selvsagt. En innrømmelse betyr jo veldig mye når slikt skjer. Det ville vært veldig mye verre om hun ignorerte eller unnskyldte det.

AnonymBruker
kupton skrev (29 minutter siden):

Er det saken om lovt medisinendring?

Nei. Gjelder ikke medisiner. Psykologen brøt en avtale som gjorde at jeg ble satt i en situasjon som var svært skadelig for meg. 

AnonymBruker

Må bare være sikker på at jeg har forstått deg rett: Du skal (forsøke) fortsette hos denne psykologen som du fikk ett tillitsbrudd til? Personlig tror jeg at jeg ville byttet til en annen, i alle fall om det var alvorlig som du sier, men det er jo litt vanskelig å si sikkert ettersom jeg ikke vet hva tillitsbruddet innebar.

Anonymkode: 13554...bd7

AnonymBruker
Kashmir skrev (26 minutter siden):

Nei, ikke tillitsbrudd. Jeg tenker at det har litt med hva det handler om å gjøre. Jeg tror ikke at vi kan kreve at psykologer er helt feilfri mennesker. Jeg tenker også at det er en god ting at hun faktisk har bedt om unnskyldning- avhengig av hvor grovt det var selvsagt. En innrømmelse betyr jo veldig mye når slikt skjer. Det ville vært veldig mye verre om hun ignorerte eller unnskyldte det.

Sant. Akkurat dette er, for meg, så alvorlig at jeg foreløpig ikke klarer å tilgi. Håper vi kan snakke om det i morgen og komme litt videre. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må bare være sikker på at jeg har forstått deg rett: Du skal (forsøke) fortsette hos denne psykologen som du fikk ett tillitsbrudd til? Personlig tror jeg at jeg ville byttet til en annen, i alle fall om det var alvorlig som du sier, men det er jo litt vanskelig å si sikkert ettersom jeg ikke vet hva tillitsbruddet innebar.

Det er begrenset med andre alternativer her, så prøver å gjøre det beste ut av det. Nærmeste psykolog utenom denne er ca 1.5 timer unna og har lang ventetid. 

Vurderer om det har verdi å jobbe gjennom det, selvom det er vanskelig nå.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er begrenset med andre alternativer her, så prøver å gjøre det beste ut av det. Nærmeste psykolog utenom denne er ca 1.5 timer unna og har lang ventetid. 

Vurderer om det har verdi å jobbe gjennom det, selvom det er vanskelig nå.

Skjønner. Jeg tenker det kan være verdt det å forsøke i alle fall? Du har vel ingenting å tape på det?

AnonymBruker
kupton skrev (56 minutter siden):

Er det saken om lovt medisinendring?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei. Gjelder ikke medisiner. Psykologen brøt en avtale som gjorde at jeg ble satt i en situasjon som var svært skadelig for meg. 

Hvordan løste du det om det oppstod tillitsbrudd i terapien? Jeg vil veldig gjerne klare å komme over det, foreløpig har jeg ikke klart det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Jeg tenker det kan være verdt det å forsøke i alle fall? Du har vel ingenting å tape på det?

Nei. Har lite å tape, bortsett fra at hver gang jeg snakker med henne er det som det rippes opp i og jeg kjenner hvor såret jeg er. Det gjør vondt, men er ikke farlig.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Har lite å tape, bortsett fra at hver gang jeg snakker med henne er det som det rippes opp i og jeg kjenner hvor såret jeg er. Det gjør vondt, men er ikke farlig.

Høres veldig leit ut, men som du sier så er det jo ikke farlig. Kanskje kan det å jobbe med å bygge tillitt igjen bli en verdifull lærdom du kan ta med deg videre ut i det ekte livet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...