Gå til innhold

Blandet personlighetsforstyrrelse - hva er den vanligste komboen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva som er vanlig vet ikke jeg. Jeg har komboen avhengig, unnvikende, tvangspreget og emosjonell ustabil. 

Alvorlighetsgraden kommer jo an på i hvilken stor grad disse trekkene påvirker meg. Jeg har hatt denne komboen og vært alvorlig syk. Jeg har fremdeles denne komboen og fungerer fint.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Hva som er vanlig vet ikke jeg. Jeg har komboen avhengig, unnvikende, tvangspreget og emosjonell ustabil. 

Alvorlighetsgraden kommer jo an på i hvilken stor grad disse trekkene påvirker meg. Jeg har hatt denne komboen og vært alvorlig syk. Jeg har fremdeles denne komboen og fungerer fint.

Ok, takk for svar. 

Anonymkode: 79d54...d03

AnonymBruker

@kupton , er det mer alvorlig å ha en kombinasjon av ulike trekk enn å ha en "hel" personlighetsforstyrrelse hvor en oppfyller de riktige antallet kriterier?

Altså: Er det mer alvorlig å ha trekk fra 3 stk slik jeg har, enn om jeg bare skulle ha oppfylt én. 

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Det kan ingen svare generelt på. Noen pf er langt alvorligere enn andre - feks antisosial. 

Har du lest hovedinnlegget mitt? Der står det hvilke pf jeg har trekk fra. Spørsmålet mitt var da hovedsakelig om den komboen er alvorlig.

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du lest hovedinnlegget mitt? Der står det hvilke pf jeg har trekk fra. Spørsmålet mitt var da hovedsakelig om den komboen er alvorlig.

Det er ulempen med ab, ikke så lett å følge brukere. 
Men til ditt spørsmål: Det er din lidelse og din funksjonsevne som sier hvor alvorlig det er - ikke diagnosen. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Det ser alvorlig ut, og at det er heavy relasjoner til andre. Det er det første jeg tenker. Men jeg kan ta helt feil? 🙂

Har ikke relasjonelle problemer til andre, nei. Har blant annet vært gift i snart 30 år med samme mann, har god og nær kontakt med barna mine, og har et par gode venner helt fra den gangen jeg gikk på vgs. Vi treffes ikke så ofte siden vi bor litt spredt, men kontakten og vennskapet er der fremdeles. I byen jeg bor i nå har jeg blant annet hatt en bestevenninne i 23 år.

kupton skrev (3 minutter siden):

Det er ulempen med ab, ikke så lett å følge brukere. 
Men til ditt spørsmål: Det er din lidelse og din funksjonsevne som sier hvor alvorlig det er - ikke diagnosen. 

Ok, takk. Tror ikke det er så alvorlig fatt med meg egentlig. Fikk bare litt "sjokk" da jeg hørte det i dag. Visste jeg hadde trekk fra disse tre, men visste ikke at jeg i tillegg oppfylte de overordnede, generelle kriteriene for pf. Har jo gjort det tidligere da, siden jeg før hadde diagnosen unnvikende pf. Men trodde det var historie siden unnvikende pf ble tatt bort. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke relasjonelle problemer til andre, nei. Har blant annet vært gift i snart 30 år med samme mann, har god og nær kontakt med barna mine, og har et par gode venner helt fra den gangen jeg gikk på vgs. Vi treffes ikke så ofte siden vi bor litt spredt, men kontakten og vennskapet er der fremdeles. I byen jeg bor i nå har jeg blant annet hatt en bestevenninne i 23 år.

Ok, takk. Tror ikke det er så alvorlig fatt med meg egentlig. Fikk bare litt "sjokk" da jeg hørte det i dag. Visste jeg hadde trekk fra disse tre, men visste ikke at jeg i tillegg oppfylte de overordnede, generelle kriteriene for pf. Har jo gjort det tidligere da, siden jeg før hadde diagnosen unnvikende pf. Men trodde det var historie siden unnvikende pf ble tatt bort. 

Hvorfor går du til psykolog hvis du klarer deg så bra? 

Anonymkode: 8c6e7...ec3

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor går du til psykolog hvis du klarer deg så bra? 

Det begynner å bli nok av akkurat denne typen spørsmål.

Det er fullt mulig å ha både psykiske og somatiske lidelser selv om en både har familie og et sosialt liv.

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Det begynner å bli nok av akkurat denne typen spørsmål.

Det er fullt mulig å ha både psykiske og somatiske lidelser selv om en både har familie og et sosialt liv.

På hvilke områder sliter man da? Kun når det kommer til jobb og arbeid? 

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

På hvilke områder sliter man da? Kun når det kommer til jobb og arbeid? 

Det virker som om du relaterer alt til funksjon. Psykiatri handler også om følelser. Savn, sorg, tristhet, angst, bekymring osv

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Det virker som om du relaterer alt til funksjon. Psykiatri handler også om følelser. Savn, sorg, tristhet, angst, bekymring osv

Ja, men når savn, sorg, tristhet, angst og bekymringer blir alvorlige så går det utover funksjonen. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men når savn, sorg, tristhet, angst og bekymringer blir alvorlige så går det utover funksjonen. 

Ja, men

Mange har heldigvis evne til å vedlikeholde en bra funksjon selv om de har plager som nevnt. Dessuten er det ikke kun de aller alvorligste tilstander som behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...