Gå til innhold

Quetiapine - smerter og stivhet - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

@kupton og andre: Jeg har begynt på Quetiapine depot for noen dager siden. Opplever betydelig smerte i ledd og muskulatur pluss at jeg er så stiv i kroppen at jeg har problemer med å vende på hodet. I det hele tatt er det vondt å røre på seg. Prøver å minimalisere alt av bevegelse. I tillegg har jeg en slags hudsmerte, antagelig pga Wegovy. Disse smertene er nå tilstede samtidig og gjør det vanskelig å sove og det er vondt å ha på klær, få vann på hendene/kroppen og vondt med alle former for berøring, inklusiv kontakt med laken eller å ha på dyne.

Hvordan er det fornuftig å forholde seg til dette? Vil bruken av Quetiapine stabilisere seg og redusere smertene eller bør jeg seponere? Er det «farlig»?

Jeg håper noen kan berolige meg eller gi meg et håp om at disse smertene vil gi seg.

Fortsetter under...

stjernestøv
bibben skrev (3 timer siden):

@kupton og andre: Jeg har begynt på Quetiapine depot for noen dager siden. Opplever betydelig smerte i ledd og muskulatur pluss at jeg er så stiv i kroppen at jeg har problemer med å vende på hodet. I det hele tatt er det vondt å røre på seg. Prøver å minimalisere alt av bevegelse. I tillegg har jeg en slags hudsmerte, antagelig pga Wegovy. Disse smertene er nå tilstede samtidig og gjør det vanskelig å sove og det er vondt å ha på klær, få vann på hendene/kroppen og vondt med alle former for berøring, inklusiv kontakt med laken eller å ha på dyne.

Hvordan er det fornuftig å forholde seg til dette? Vil bruken av Quetiapine stabilisere seg og redusere smertene eller bør jeg seponere? Er det «farlig»?

Jeg håper noen kan berolige meg eller gi meg et håp om at disse smertene vil gi seg.

Jeg ble helt stiv av abilify og sluttet, begynte på noe annet. 

bibben skrev (7 timer siden):

Hvordan var dette før du begynte på seroquel?

Jeg har vært plaget av stivhet på litt større doser av andre APer ved tidligere anledninger. Og jeg er nok litt stiv i kroppen generelt, men det har aldri vært såpass påfallende som nå. Jeg kan neste  ikke snu på hodet når folk snakker til meg eller følge noe med blikket. Det er m.a.o en betydelig forskjell. Kombinert med den hudsmerten som jeg forstår er forårsaker av Wegovy er det som å bli fanget i kroppen. Det er bare rett og slett smerter og stivhet og jeg blir lite fleksibel. Jeg er fortvilet over dette. Det jeg tar er depot så jeg kan ikke bare kutte ut dosen for den sitter i kroppen. Jeg føler meg usikker og er fortvilet over situasjonen.

bibben skrev (11 timer siden):

Jeg syns du skal kontakte lege/psykiater og ikke ta mer seroquel? Hvis ikke @kupton har andre råd.

Annonse

bibben skrev (1 time siden):

Jeg har vært plaget av stivhet på litt større doser av andre APer ved tidligere anledninger. Og jeg er nok litt stiv i kroppen generelt, men det har aldri vært såpass påfallende som nå. Jeg kan neste  ikke snu på hodet når folk snakker til meg eller følge noe med blikket. Det er m.a.o en betydelig forskjell. Kombinert med den hudsmerten som jeg forstår er forårsaker av Wegovy er det som å bli fanget i kroppen. Det er bare rett og slett smerter og stivhet og jeg blir lite fleksibel. Jeg er fortvilet over dette. Det jeg tar er depot så jeg kan ikke bare kutte ut dosen for den sitter i kroppen. Jeg føler meg usikker og er fortvilet over situasjonen.

Du kan jo kutte ut medisinen,  så går den ut av kroppen etter hvert. Jeg hadde lignende bivirkninger en gang jeg fikk Surmontil, jeg bare kuttet det ut med en gang. Det var ikke depot da, men depotmedisin vil jo gå ut av kroppen, selv om det tar litt tid. 
Jeg mener da Seroquel. 

Endret av Osten
Osten skrev (2 minutter siden):

Du kan jo kutte ut medisinen,  så går den ut av kroppen etter hvert. Jeg hadde lignende bivirkninger en gang jeg fikk Surmontil, jeg bare kuttet det ut med en gang. Det var ikke depot da, men depotmedisin vil jo gå ut av kroppen, selv om det tar litt tid. 
Jeg mener da Seroquel. 

Takk. Jeg må finne ut hvordan jeg kan fase den ut på en fornuftig måte. Utgangspunktet var nemlig å gå over fra Zyprexa til Seroquel.

bibben skrev (1 minutt siden):

Takk. Jeg må finne ut hvordan jeg kan fase den ut på en fornuftig måte. Utgangspunktet var nemlig å gå over fra Zyprexa til Seroquel.

Jeg føler med deg, sånn stivhet er veldig ubehagelig. Håper det blir bedre for deg.

Jeg har aldri vært borte i dette før.  Hvis det er depottabletter det er snakk om, er medisinen ute av kroppen etter 1-2 dager. 
Jeg synes du skal ringe psykiater på mandag for å drøfte skifte til en annen medisin.  
Høres svært ubehagelig ut, men farlig er det ikke. 

kupton skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri vært borte i dette før.  Hvis det er depottabletter det er snakk om, er medisinen ute av kroppen etter 1-2 dager. 
Jeg synes du skal ringe psykiater på mandag for å drøfte skifte til en annen medisin.  

Ja, det er depottabletter. Tanken var å gå fra Zyprexa til Seroquel. I overgangsfasen skulle jeg da ta litt Zyprexa + depoten. I tillegg til dette har jeg økt på Wegovy til 1,7 mg og står fast på Wellbutrin. 
Jeg har forsøkt å orientere meg på nettet for å finne svar på hva disse smertene og stivheten kunne komme av men fant ikke noen tydelig forklaring. Derfor prøvde jeg her på dol. Jeg har ingen psykiater. Det er fastlegens vikar som har startet dette. Mener du jeg bør konsultere en psykiater?

kupton skrev (3 timer siden):

Takk for svar🌿

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...