Gå til innhold

Er Lamictal en stemningsstailiserende på lik linje med Litium?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke for meg i hvert fall. Jeg hadde lite virkning av Lamictal, men god virkning av Litium. 

Men det kan vel være personavhengig. Men i og med at Litium er brukt mest ved BP1 så skulle en tro at den er sterkere/bedre. 

Pluss at Litium tar både opp- og nedturer. Lamictal tar mest nedturene. Jeg har blitt hypoman på Lamictal flere ganger. 

Glitter skrev (19 minutter siden):

Ikke for meg i hvert fall. Jeg hadde lite virkning av Lamictal, men god virkning av Litium. 

Jeg har samme erfaring. Hadde vert interessant å vite hvor mange med bipolar som hadde effekt av lamictal vs litium, men det finnes vel kanskje ingen slik statistikk?

AnonymBruker

Lamictal er stemningsstabiliserende og litium er stenningsstabiliserende. Lamictal er førstevalg ved bipolar 2 da Lamictal et knyttet til mindre bivirkninger enn litium og ikke har en antimanisk effekt. Litium er førstevalg ved bipolar 1 fordi den tar både mani og depresjon om man er heldig. Og så er det som med det meste annet ikke én ting som virker for alle, derfor bruker noen med bp2 litium mens noen med bp1 ikke har nok utbytte av litium osv. Begge medikamentene er stemningsstabiliserende medisiner.

Anonymkode: ee9f8...dd6

lavender skrev (15 minutter siden):

Jeg har samme erfaring. Hadde vert interessant å vite hvor mange med bipolar som hadde effekt av lamictal vs litium, men det finnes vel kanskje ingen slik statistikk?

Hm ja det hadde jo vært interessant. 

Og hvor  mange med bipolar 2 har ikke hatt effekt av Lamictal og trengt Litium. Sånn siden Lamictal er førstevalg på BP2. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Hm ja det hadde jo vært interessant. 

Og hvor  mange med bipolar 2 har ikke hatt effekt av Lamictal og trengt Litium. Sånn siden Lamictal er førstevalg på BP2. 

Vet du hvorfor lamictal for BP2 og litium for BP1? Er det kanskje fordi, som du sier, at litium er sterkere og min tanke, at en vil derfor ikke bruke den med mindre det er nødvendig? Kanskje jeg skulle/burde opprette en egen tråd om dette 😅

Annonse

lavender skrev (3 minutter siden):

Vet du hvorfor lamictal for BP2 og litium for BP1? Er det kanskje fordi, som du sier, at litium er sterkere og min tanke, at en vil derfor ikke bruke den med mindre det er nødvendig? Kanskje jeg skulle/burde opprette en egen tråd om dette 😅

Vet ikke hvorfor, men tror kanskje det er noe sånt. 

lavender skrev (4 minutter siden):

To innlegg før ditt besvarer dine spørsmål (AB ...dd6)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...