Gå til innhold

Autist? Adhd? Bare bortskjemt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Nei, men ser jo over her at barnet tar kniver, og at foreldrene må gjemme dem bort. Det er ikke normalt.

Jeg vet..

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Når er det han gjør dette? 

Ved irettesettelse. (Sånn er ikke greit å gjøre)

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (41 minutter siden):

Dette er absolutt ikke normaladferd. Jeg synes det er verdt en skikkelig bekymring. Det er ikke autisme. Tvilsomt om det er ADHD, da denne ikke lar seg "slå av og på" alt etter hvem man omgås. Det finnes diagnoser for det som senere blir utrivelige pf-diagnoser.

Uttaler du deg ikke på et ekstremt ty t grunnlag? Ganske ofte er det andre vurderinger i psykiatrien for barn og unge enn for voksne. I vurderingen din har du ikke etterspurt bakgrunn for opplysningene ts kommer med.  Sannsynlig fordi ts ikke besitter dem😅

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uttaler du deg ikke på et ekstremt tynt grunnlag?

Jeg ville egentlig spørre de som mener dette er normaladferd om akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kupton har rett. En del av dette minner meg om en slektning da han var barn. I dag er han en ensom og farlig mann med en utrivelig pf-diagnose. 

Anonymkode: 973d6...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Jeg ville egentlig spørre de som mener dette er normaladferd om akkurat det samme.

Ok. Generelt tror jeg det ligger flere punkter i dette problemet enn hva som kommer frem. Vi får være enig om og være uenig ;) 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Uttaler du deg ikke på et ekstremt ty t grunnlag? Ganske ofte er det andre vurderinger i psykiatrien for barn og unge enn for voksne. I vurderingen din har du ikke etterspurt bakgrunn for opplysningene ts kommer med.  Sannsynlig fordi ts ikke besitter dem😅

Anonymkode: 2cf32...0cd

Du er psyk eller? Jeg besitter 100% av informasjonen 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er dette i hvert fall mer enn nok til at jeg ville fått han utredet av en spesialist (barnepsykiater eller psykolog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er psyk eller? Jeg besitter 100% av informasjonen 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Merkelig at du ikke ville oppgi hvilken rolle du hadde når du ble spurt hvis du har det! 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Etter min mening er dette i hvert fall mer enn nok til at jeg ville fått han utredet av en spesialist (barnepsykiater eller psykolog).

Enig. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv fire barn der tre er sosiale og oppfører seg fint men den fjerde oppfører seg utagerende og virker uoppdragen. Har fått SVÆRT mange meninger og dømmende kommentarer. En ting er nok at ulike personligheter hos barn kan kreve ulike måter å oppdra dem på. At vi kanskje tenkte at det som fungerte med søsken også fungerte med fjerdemann. Vi skulle absolutt ha vært mye mer konsekvent og tydelig i vår tilnærming til henne. Gikk tidlig til helsevesenet og sa at vi trengte hjelp til henne. Hun kunne også oppføre seg litt bedre ute blant folk og var mer utagerende hjemme. Men skole og andre som hadde henne over tid opplevde også at hun ikke fungerte så godt sosialt. Min datter fikk senere ADHD diagnose og Asperger. Hennes strev med å tilpasse seg livet ute tok hun igjen på oss. Det jeg lurer på er hvilken forhold tråstarter har til denne 8 åringen?. Vet tråstarter med sikkerhet at dette barnet er velfungerende alle andre plasser enn i familien?. Det er uansett noe som plager dette barnet enten det er manglende grenser i hjemmet, personlighet, mobbing, overgrep, diagnoser osv osv 

Anonymkode: e6618...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig at du ikke ville oppgi hvilken rolle du hadde når du ble spurt hvis du har det! 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Hvorfor?

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har selv fire barn der tre er sosiale og oppfører seg fint men den fjerde oppfører seg utagerende og virker uoppdragen. Har fått SVÆRT mange meninger og dømmende kommentarer. En ting er nok at ulike personligheter hos barn kan kreve ulike måter å oppdra dem på. At vi kanskje tenkte at det som fungerte med søsken også fungerte med fjerdemann. Vi skulle absolutt ha vært mye mer konsekvent og tydelig i vår tilnærming til henne. Gikk tidlig til helsevesenet og sa at vi trengte hjelp til henne. Hun kunne også oppføre seg litt bedre ute blant folk og var mer utagerende hjemme. Men skole og andre som hadde henne over tid opplevde også at hun ikke fungerte så godt sosialt. Min datter fikk senere ADHD diagnose og Asperger. Hennes strev med å tilpasse seg livet ute tok hun igjen på oss. Det jeg lurer på er hvilken forhold tråstarter har til denne 8 åringen?. Vet tråstarter med sikkerhet at dette barnet er velfungerende alle andre plasser enn i familien?. Det er uansett noe som plager dette barnet enten det er manglende grenser i hjemmet, personlighet, mobbing, overgrep, diagnoser osv osv 

Anonymkode: e6618...b07

Det kan være manglende grenser. Noe slappe foreldre. Absolutt. 

Mobbing, 100% sikkert at det ikke er det. Ingenting av det andre bortsett fra eventuell diagnose. På ene siden av familien er noen av dem aspergers/autister. Men virker ikke helt sånn. Meget høytfungerende i så fall.

 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan være manglende grenser. Noe slappe foreldre. Absolutt. 

Mobbing, 100% sikkert at det ikke er det. Ingenting av det andre bortsett fra eventuell diagnose. På ene siden av familien er noen av dem aspergers/autister. Men virker ikke helt sånn. Meget høytfungerende i så fall.

 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Da må jo du ha et veldig nært forhold til denne 8 åringen siden du er så sikker. Lurer litt på om du egentlig har en mening om hva som er problemet ? Svært mange foreldre blir mistenkeliggjort når barnet har en uoppdaget diagnose. Men som sagt kan det være at noen barn trenger en spesiell oppdragelse fordi de har en mer krevende personlighet. Tror da at helt ok foreldre kan slite litt. 

Anonymkode: e6618...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg bare lurer, MÅ det være en diagnose hele tiden et barn har en oppførsel som får litt ekstra oppmerksomhet?

Nå har jeg i de siste ukene fått vite at flere av de jeg jobber med og kjenner har adhd. Man ser det ikke på de. 2 av kvinnene er ganske energiløse, blir fort slitne og ei virker ganske ofte deprimert. 

Folk med adhd kan være normale. Det finnes også humørsyke folk som jeg ikke kan tro har adhd. Er det slik at folk uten noen diagnose er konstant stabile hele tiden? De styrer følelsene sine, vet hvordan oppføre seg, velger de vanlige a4 veiene osv osv. Skal vi ha diagnoser på alle som velger litt annerledes? Snart føler jeg det er fler med adhd enn uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (29 minutter siden):

MÅ det være en diagnose hele tiden et barn har en oppførsel som får litt ekstra oppmerksomhet?

Det som er beskrevet her er noe langt mer enn søken etter litt ekstra oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (6 minutter siden):

Det som er beskrevet her er noe langt mer enn søken etter litt ekstra oppmerksomhet.

Jeg leste ikke innlegget nøye. Jeg bare liker ikke helt at det må settes diagnose på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner et barn, 8 år:

- Får store raseriutbrudd

- Tåler ikke tilsnakk eller irettesettelse uansett hvor mild den er

- skylder på andre, tar ikke ansvar for egne handlinger

- snakker veldig mye, hele tiden

- veldig sosial, klarer ikke å leke alene (har mange venner heldigvis, er ikke sånn mot vennene sine, kun hjemme)

- kommer med trusler mot foreldrene sine, for å manipulere? (Typ: Jeg vet du hater meg, eller "da skal jeg skjære hodet av meg selv", hvis barnet får kjeft for dårlig oppførsel eller tilsnakk)

- slår søsknene sine, uprovosert

 

Barnet bor med mor, far, søsken, kjæledyr. Drar på turer sammen ofte, får nok oppmerksomhet, kanskje ganske bortskjemt, har besteforeldre, mange venner, oppfører seg fint på skolen og dårlig hjemme, liker dyr og har mye empati med dyr, er glad i foreldre og søsken - men får disse sinneutbruddene/det svartner. 

Hører ofte ikke på foreldrene. Søsknene er ikke sånn, selv med samme oppdragelse. Bare bortskjemt, eller er det en mulig diagnose her? 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Hvis din beskrivelse er saksvarende, så er det nærliggende å tro at dette barnet kan trenge ekstra hjelp. 

Jeg tror at en av grunnene til at du får noen litt skeptiske kommentarer til det du skriver, er at det jo ikke er helt gitt at din beskrivelse er stemmer fullt ut. Jeg kjenner forøvrig et par ungdommer som i løpet av ungdomsskolen har fått autismespekterdiagnose. Utenforstående ville kanskje ha beskrevet dem slik som dette for noen år siden, mens foreldrene hele tiden hadde en opplevelse av at det ikke gikk fullt så bra på skolen som mange trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (3 timer siden):

Dette handler jo om samspill, så det er vanskelig å si hva som skjer her. Noen barn manipulerer mer, noen lager mer dramatikk og bruker ord og uttrykk så man kan bli satt ut. Flesteparten er ikke sånn, men jeg vil ikke betrakte dette som unormalt heller. 

Det er da ikke normalt at en 8- åring truer med å skjære hodet av seg selv. Det høres veldig psykt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...