Gå til innhold

Privat vs offentlig helsetjeneste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen parti er for og andre i mot private helsetjenester. 
Det er jo veldig synd at de som har råd skal få bedre/ raskere helsetjenester enn de som ikke har det.

Men nå er det jo slik at det offentlige helsesystemet er bra når man først får hjelp, men du verden så le he folk står i køer og må vente lenge på behandling. De klager over mangel på leger og helsepersonell. 
samtidig er det 7 i snitt for å komme inn på medisin studiet, og det er få plasser på studiet, ergo de utdanner få leger i året. Psykologer driver også privat.. det offentlige har så lang ventetid at hadde det ikke vært for private hadde folk måttet vente i år og dag, og mange får jo avslag også. 
Jeg selv er henvist til gynekologisk avd. på et offentlig sykehus og må vente 3 mnd på time. Det skaper mye stress for en med plager. Jeg valgte å betale en privat og få det undersøkt på dagen. 
da sparer jeg med 3 mnd med grubling. 
Hadde staten spyttet inn mer penger på helse og fått ned køene hadde alle benyttet seg av offentlige helsetjenester. 
Når folk endelig tør å ta skrittet til å søke om psykolog er de ganske nedslitt, da får 30% avslag, eller stå på venteliste fra 6-12 mnd. Det er ikke greit. 
hva tenker dere om offentlig vs private tjenester? 
 

Anonymkode: 95574...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg er det slik at leger har retningslinjer for å henvise folk videre. Dvs hvis noen har lyst å utrede seg for noe og legen mener det ikke er nødvendig blir man ikke henvist. Takk og lov for private 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myyyy skrev (3 minutter siden):

I tillegg er det slik at leger har retningslinjer for å henvise folk videre. Dvs hvis noen har lyst å utrede seg for noe og legen mener det ikke er nødvendig blir man ikke henvist. Takk og lov for private 

Det er et godt argument....

Jeg sier ja takk, begge deler. Samtidig så bør offentlige leger få bedre vilkår så de greier å stå i jobben. Helsevesenet kommer vel til å knele om noen år hvis det snart ikke blir gjort noe fra statlig hold. Og det er ingen tjent med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Det er et godt argument....

Jeg sier ja takk, begge deler. Samtidig så bør offentlige leger få bedre vilkår så de greier å stå i jobben. Helsevesenet kommer vel til å knele om noen år hvis det snart ikke blir gjort noe fra statlig hold. Og det er ingen tjent med

Helt enig! Staten bør bevilge mer penger til offentlig helsetjenester, det er jo en grunn til at de offentlige bukker under og ikke holder ut og søker seg over i det private. De må utdanne og ansette flere folk. 1/3 får avslag hos offentlig psykolog. Uten det private hadde det vært krise. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen og jeg oppdaget ved en tilfeldighet at hvis vi ikke gjorde noe, ville vi brått befinne oss i fastlegelimbo.  Jeg var rask og kapret en av de aller siste ledige plassene i byen her siden 2020 omtrent,  mannen sov i timen og fikk ikke ny fastlege.  Han må dermed gå privat.

Nå kan det hende at jeg er skikkelig heldig og han skikkelig uheldig, men min fastlege er så uendelig mye bedre enn de private han har blitt nødt til å oppsøke.  Min fastlege er til å stole på, gjør som avtalt, holder avtaler og responderer på spørsmål.  De private avlyser timer, møter ikke opp, gir ikke svar på prøver - det eneste de klarer, er å ta seg godt betalt.

Anonymkode: c9d17...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 2.37):

hva tenker dere om offentlig vs private tjenester? 

Anonymkode: 95574...6b1

Tenker at en har funnet opp mye medisinske fremskritt, men det koster for mye. Men etter det er funnet opp er det vanskelig å si nei for om en har en sykdom og en har funnet en kur vil jo alle ha kuren. Om kuren ikke finnes kan jo folk lettere leve med sykdommen.

Jeg tror vi må gå ned i standard og forvetninger til offentlig helsevesen, og de som vil ha full dekning for alt må skaffe forsikring, ja det er synd for full dekning vil da ikke bli for de fattigste i samfunnet eller de som er født syke og dermed ikke får forsikret seg, men ser ingen andre muligheter slik ting er blitt.

Penger ut > penger inn, funker ikke på sikt, naturen bryr seg ikke om våre følelser dessverre.

Anonymkode: 38215...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 2.37):

Noen parti er for og andre i mot private helsetjenester. 
Det er jo veldig synd at de som har råd skal få bedre/ raskere helsetjenester enn de som ikke har det.

Men nå er det jo slik at det offentlige helsesystemet er bra når man først får hjelp, men du verden så le he folk står i køer og må vente lenge på behandling. De klager over mangel på leger og helsepersonell. 
samtidig er det 7 i snitt for å komme inn på medisin studiet, og det er få plasser på studiet, ergo de utdanner få leger i året. Psykologer driver også privat.. det offentlige har så lang ventetid at hadde det ikke vært for private hadde folk måttet vente i år og dag, og mange får jo avslag også. 
Jeg selv er henvist til gynekologisk avd. på et offentlig sykehus og må vente 3 mnd på time. Det skaper mye stress for en med plager. Jeg valgte å betale en privat og få det undersøkt på dagen. 
da sparer jeg med 3 mnd med grubling. 
Hadde staten spyttet inn mer penger på helse og fått ned køene hadde alle benyttet seg av offentlige helsetjenester. 
Når folk endelig tør å ta skrittet til å søke om psykolog er de ganske nedslitt, da får 30% avslag, eller stå på venteliste fra 6-12 mnd. Det er ikke greit. 
hva tenker dere om offentlig vs private tjenester? 
 

Anonymkode: 95574...6b1

Synes det er synd at folk ikke får velge selv. Det er ofte sånn at private er både bedre på mange måter enn det offentlige. Nå skal jeg ikke si jeg vet dette men jeg tror at hvis man jobber i det offentlige får man fordeler som gjør at noen steder kan man snike i køen dersom man kjenner en som kjenner en som jobber i rett instans der man tenger hjelp. Som sagt dette er bare noe jeg tror skjer.

Anonymkode: 0fa03...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes det er synd at folk ikke får velge selv. Det er ofte sånn at private er både bedre på mange måter enn det offentlige. Nå skal jeg ikke si jeg vet dette men jeg tror at hvis man jobber i det offentlige får man fordeler som gjør at noen steder kan man snike i køen dersom man kjenner en som kjenner en som jobber i rett instans der man tenger hjelp. Som sagt dette er bare noe jeg tror skjer.

Anonymkode: 0fa03...130

Den beste måten å "snike" i køen, er å ringe feks sykehuset å si at en kan komme raskt hvis noen avbestiller. De har slike ringelister. Da kan en komme inn rimelig fort (hvis en allerede står i kø da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Den beste måten å "snike" i køen, er å ringe feks sykehuset å si at en kan komme raskt hvis noen avbestiller. De har slike ringelister. Da kan en komme inn rimelig fort (hvis en allerede står i kø da)

Nei det var ikke det jeg mente. Det jeg mente er at jeg tror hvis en er offentlig ansatt på f.eks et sykehus og trenger helsehjelp kan man snike i køen foran andre dersom man kjenner en som kjenner en bla bla bla der man skal ha hjelp. Dette tror jeg skjer noen ganger. Om det er rettferdig eller ikke er en annen sak. 

Anonymkode: 0fa03...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det var ikke det jeg mente. Det jeg mente er at jeg tror hvis en er offentlig ansatt på f.eks et sykehus og trenger helsehjelp kan man snike i køen foran andre dersom man kjenner en som kjenner en bla bla bla der man skal ha hjelp. Dette tror jeg skjer noen ganger. Om det er rettferdig eller ikke er en annen sak. 

Anonymkode: 0fa03...130

Skjønte hva du mente, men den måten jeg skisserte er en fin måte å komme fort inn. Det er mange som ikke vet om denne muligheten. 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det var ikke det jeg mente. Det jeg mente er at jeg tror hvis en er offentlig ansatt på f.eks et sykehus og trenger helsehjelp kan man snike i køen foran andre dersom man kjenner en som kjenner en bla bla bla der man skal ha hjelp. Dette tror jeg skjer noen ganger. Om det er rettferdig eller ikke er en annen sak. 

Anonymkode: 0fa03...130

Det tror jeg faktisk ikke stemmer.  Dattera mi som jobber i det off helsevesenet har i hvert fall ikke gått foran i køen og enden på visa var at hun gikk privat. Hun hadde gått sykemeldt ganske lenge og mente at hun ikke hadde råd til å gå over på arbeidsavklaringspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg faktisk ikke stemmer.  Dattera mi som jobber i det off helsevesenet har i hvert fall ikke gått foran i køen og enden på visa var at hun gikk privat. Hun hadde gått sykemeldt ganske lenge og mente at hun ikke hadde råd til å gå over på arbeidsavklaringspenger.

Jeg sa da ikke at jeg visste dette? Jeg sa jeg trodde det var sånn og det tror jeg enda. 

Anonymkode: 0fa03...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa da ikke at jeg visste dette? Jeg sa jeg trodde det var sånn og det tror jeg enda. 

Anonymkode: 0fa03...130

Og jeg bruker også tror, for jeg kan heller ikke vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg faktisk ikke stemmer.  Dattera mi som jobber i det off helsevesenet har i hvert fall ikke gått foran i køen og enden på visa var at hun gikk privat. Hun hadde gått sykemeldt ganske lenge og mente at hun ikke hadde råd til å gå over på arbeidsavklaringspenger.

Hvor utbredt det er nå, vet jeg ikke - men tidligere var det ganske vanlig at leger (og deres familie) ble prioritert. Nettverk fungerer på mange finurlige måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 2.37):

Noen parti er for og andre i mot private helsetjenester. 
Det er jo veldig synd at de som har råd skal få bedre/ raskere helsetjenester enn de som ikke har det.

Men nå er det jo slik at det offentlige helsesystemet er bra når man først får hjelp, men du verden så le he folk står i køer og må vente lenge på behandling. De klager over mangel på leger og helsepersonell. 
samtidig er det 7 i snitt for å komme inn på medisin studiet, og det er få plasser på studiet, ergo de utdanner få leger i året. Psykologer driver også privat.. det offentlige har så lang ventetid at hadde det ikke vært for private hadde folk måttet vente i år og dag, og mange får jo avslag også. 
Jeg selv er henvist til gynekologisk avd. på et offentlig sykehus og må vente 3 mnd på time. Det skaper mye stress for en med plager. Jeg valgte å betale en privat og få det undersøkt på dagen. 
da sparer jeg med 3 mnd med grubling. 
Hadde staten spyttet inn mer penger på helse og fått ned køene hadde alle benyttet seg av offentlige helsetjenester. 
Når folk endelig tør å ta skrittet til å søke om psykolog er de ganske nedslitt, da får 30% avslag, eller stå på venteliste fra 6-12 mnd. Det er ikke greit. 
hva tenker dere om offentlig vs private tjenester? 
 

Anonymkode: 95574...6b1

Det er synd at det er sånn, men jeg velger også å benytte meg av privat gynekolog nettopp pga kort ventetid. Jeg har vært veldig fornøyd med de offentlige gynekologene jeg har vært hos også, så det har ikke noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 2400 kr. for en privat konsultasjon hos spesialist i juni.  Jeg orket ikke vente lenger på oppfølging i det offentlige da de var 1 - 2 år forsinket.  Spesialisten undersøkte meg grundig og sa at jeg trengte liten operasjon som blir avgjørende.  Hun tok seg god tid og sa at hun ville sende alt inn til han jeg vanligvis går hos.  Der har jeg nå fått time i midten av august, men jeg kan regne med 8 måneders ventetid på operasjonen.  Det er ikke farlig, men ubehagelig.

Jeg vil ha godt offentlig tilbud til alle.  Jeg tror mye hadde blitt gjort hvis leger og annet helsepersonell brukte utstyret lenger utover dagen og i helgene.  Jeg tror det kunne blitt ansatt kvalifisert personale fra andre land og dermed fått unna køer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (21 timer siden):

Og jeg bruker også tror, for jeg kan heller ikke vite det.

KAN IKKE VITE ALT I VERDEN

Anonymkode: 0fa03...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørmålet er om private er mer effektive og innovative enn de offentlige sånn at man får nytte av de helsearbeiderne vi har. Ellers kunne de like gjerne vært offentlig ansatt.

Å være effektiv betyr at en lege bruker mest mulig at tiden på pasienter og minst mulig tid på andre tingt. Det betyr at man ikke setter av 40 minutter til noe som krever 5 minutter. For eksempel.

Mitt inntrykk er at de private faktisk er mer effektive, men jeg har ikke hatt all verdens kontakt med helsevesenet. Hadde vært interessant å høre fra noen som vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanskelig å sammenligne fordi arbeidsoppgavene er så ulike. En psykiater i en offentlig poliklinikk har så mange andre, ekstra oppgaver enn en privatpraktiserende psykiater. Privat kan en konsentrere seg om pasienten og dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Det er svært vanskelig å sammenligne fordi arbeidsoppgavene er så ulike. En psykiater i en offentlig poliklinikk har så mange andre, ekstra oppgaver enn en privatpraktiserende psykiater. Privat kan en konsentrere seg om pasienten og dokumentasjon.

Betyr det at det offentlige like gjerne kunne overtatt jobben som de privatpraktiserende gjør i dag? Altså at alle psykiatere kunne vært offentlig ansatt og behandlet like mange? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...