Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min på 1 år er veldig plaget av hard mage og forstoppelse. Har prøvd det meste av kjærringråd og bruker nå Duphalac som fåes kjøpt på apoteket, uten den helt store virkningen.

Så fikk vi nettopp tilfeldigvis høre om en annen liten kar med de samme problemene, som hadde vært hos fysioterapeuten sin for andre plager. Mamma'n hadde da nevnt at han hadde hard mage, og fysioterapeuten som også drev med akupunktur, hadde masert gutten på et punkt under stortåa, og ikke lenge etter kom avføringen. Jeg prøvde også det samme på jenta mi, og det virket som om magen løsnet på seg. Det kan jo være tilfeldig siden hun også får tenner nå.

Det jeg lurer på i den forbindelse er om det stemmer at det finnes et slikt punkt under stortåa, som får fart på magen, og om det i tilfelle er greit at jeg gjør dette, eller kan jeg gjøre noe galt?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47431-hard-mageforstoppelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Nurk,

Det finnes så vidt jeg vet ikke noe akupunkturpunkt under stortåa. Derimot ved hjørnet av neglen og det finnes også noen ekstrapunkter ved tåleddene på oversiden av foten. De kalles "bafeng". Mest brukt er derimot "sifeng" punkter som ligger der fingrene bøyer seg og disse brukes mye mot fordøyelsesbesvær, særlig kolikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47431-hard-mageforstoppelse/#findComment-181958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...