Gå til innhold

Hvordan stenge privat ufrivillig bankvirksomhet? (Si nei)

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat vippet 2500 kr og kommer til å få 2500 kr til om et par dager, som jeg noe motvillig lånte vekk for noen dager siden, men akkurat han er den jeg stoler mest på av alle som låner av meg når det gjelder å betale tilbake. Likevel medfører det stress, og det får meg til å lure på om han respekterer meg. Han sier vi er kjempegode venner, at jeg er en av hans beste. Men jeg føler meg som medavhengig i relasjon til han. Og en muliggjører. 

At jeg er banken til opptil flere folk er et problem jeg må få gjort noe med. Hver gang jeg prøver å si nei så begynner de med at jeg kan stole på de osv osv. Jeg har en som fra 2018 er skyldig meg 15 000 for diverse ting (lang historie, vi var makkere), han som overgrep seg på meg 3000 (de kan jeg nå se langt etter) og en annen jeg har vært i behandling med som jeg helt oppriktig trodde ville betale meg, 2000 kr. Pluss tre til som pleier å låne mindre beløp opp til 1000 kr. Kanskje jeg etter hvert får de 2000, men han ignorerer meg så det spørs, han eks makkeren sier han skal betale. Jeg fikk 4000 i desember etter flere år uten kontakt, han har blitt rusfri og fått dårlig samvittighet, men han har ikke mye penger så er ikke bare bare å betale. Jeg tviler ikke på hans intensjon om å betale. Jeg bare tviler på hans betalingsevne. 

Så nå har dere et bilde av hvordan folk utnytter meg da de tror jeg er rik, jeg er ikke det, men har en buffer, og hvordan jeg ikke klarer å sette grenser. Jeg har jo et ansvar selv. Ser meg ikke som et offer akkurat. 

Hvordan skal jeg lære å si nei? Jeg får det virkelig ikke til. Og bare fordi jeg bor greit og bruker av midlene mine når jeg kjøper dop så tenker de jeg er en god bank. Samt de vet at jeg ikke er typen som setter i gang sanksjoner ved manglende betaling (sende en innkrever og kreve både lånebeløp og renter). 

Før var jeg sånn med sex også. Klarte ikke si nei, og om jeg sa nei så gav jeg etter hvert etter for maset. Der har jeg imidlertid lært å si nei og stå på mitt. Men å bli utnyttet for penger gir den  samme følelsen av å være verdi løs og går ut over selvrespekten min. Og økonomien. 

Fins det noe litteratur angående å sette grenser, hevde seg selv og på den måten lære andre å respektere at sier en nei så betyr det nei. Jeg vet ikke om jeg kan ta dette opp på ruspoliklinikken, men hun har avlyst to uker på rad nå. 

Det er ikke alle som låner av meg som er i rusmiljøet, men de fleste. Jeg blir å kutte kontakten med de da jeg skal holde meg rusfri, men jeg må fortsatt lære å si nei. 

Fortsetter under...

Du må lære deg å stå på ditt. De vil fortsette å pushe fordi de har erfart at hvis de bare pusher så sier du ja til slutt. Det er mønsteret som må brytes.

Du kan være "papegøye" og bare gjenta "Nei, jeg kan ikke låne deg penger" som hakk i plata uansett hvor mye de pusher til de går lei. Eller du kan være i forkant og si til dem at fra nå av vil du ikke lenger kunne låne dem penger. Du kan gjerne ta en liten hvit løgn og si at pga høyere renter på huslånet eller annet så har du mindre å rutte med og du har ikke lenger råd til å låne ut penger.

Hvis de da igjen begynner å spørre så er det å være hakk-i-plata igjen: "Husker du at jeg nevnte for deg tidligere at jeg ikke låner ut penger. Jeg har ikke råd lenger". 

"Men du vet jo jeg betaler tilbake!"
"Nei, jeg har ikke råd lenger"
"Men det er bare om to uker, så får du pengene igjen - lover!"
"Nei, jeg har ikke råd lenger". 

Så kan du gjerne også avslutte. "Nå har jeg sagt nei flere ganger, jeg ønsker ikke å diskutere dette mer. La oss prate om noe annet". Men formulert på en måte du er komfortabel med å si.

Worriesome Plenty 2

Jeg har en venn som flere ganger har spurt meg om å låne, og en gang om å være medlåntaker. Jeg blir faktisk provosert av det.

Hun har ikke mindre inntekt enn meg og hun har rotet till økonomien sin noe forferdelig. 
Skulle jeg lånt bort penger så hadde jeg skulle vært 100% sikker på den personen. Da hun spurte meg om å være medlånstager ble jeg direkte sur. Mye av det kommer nok av gammelt agg til personen da hun utnyttet meg veldig for mange år siden.

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du må lære deg å stå på ditt. De vil fortsette å pushe fordi de har erfart at hvis de bare pusher så sier du ja til slutt. Det er mønsteret som må brytes.

Du kan være "papegøye" og bare gjenta "Nei, jeg kan ikke låne deg penger" som hakk i plata uansett hvor mye de pusher til de går lei. Eller du kan være i forkant og si til dem at fra nå av vil du ikke lenger kunne låne dem penger. Du kan gjerne ta en liten hvit løgn og si at pga høyere renter på huslånet eller annet så har du mindre å rutte med og du har ikke lenger råd til å låne ut penger.

Hvis de da igjen begynner å spørre så er det å være hakk-i-plata igjen: "Husker du at jeg nevnte for deg tidligere at jeg ikke låner ut penger. Jeg har ikke råd lenger". 

"Men du vet jo jeg betaler tilbake!"
"Nei, jeg har ikke råd lenger"
"Men det er bare om to uker, så får du pengene igjen - lover!"
"Nei, jeg har ikke råd lenger". 

Så kan du gjerne også avslutte. "Nå har jeg sagt nei flere ganger, jeg ønsker ikke å diskutere dette mer. La oss prate om noe annet". Men formulert på en måte du er komfortabel med å si.

Takk det var godt innspill. 

Du har helt rett i at de pusher på fordi de vet jeg sier ja til slutt, og det gjør at jeg tenker de ikke respekterer meg på i hvert fall det området. 

Jeg får så dårlig samvittighet når jeg sier nei. Feks var det en som kastet opp metadonen sin og derfor fikk abstinenser og trengte noe å frisk på. Denne gangen klarte jeg faktisk å si nei, men følte meg slem. 

Jeg liker jo å hjelpe til, men jeg vil heller hjelpe til eller støtte på andre måter. 

Du er konfliktsky, du er engstelig mtp å bli utsatt for ting, og du vil gjerne bety noe for de rundt deg. Alt dette er veldig uheldige egenskaper og sider når du kjenner de menneskene du gjør. Du blir alt for lett å utnytte. Nå tviler jeg altså ikke på at noen betrakter seg som din venn og vice versa blant disse, men det er tildels kompliserte vennskap som alltid gir deg ubehagelige tanker. Og det ender jo også med at du blir sittende og føle deg brukt og utnyttet. 

Så første bud er å ta det endelige steget ut fra miljøet hvor folk ruser på seg problemer- både med økonimi og annet. De pengene du har går opp i røyk. 

Hadde du hatt mer allrighte venner, så ville du automatisk fått mer respelt. Ta vare på de som ikke har rusproblemer. 

Endret av Kashmir
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Jeg har en venn som flere ganger har spurt meg om å låne, og en gang om å være medlåntaker. Jeg blir faktisk provosert av det.

Hun har ikke mindre inntekt enn meg og hun har rotet till økonomien sin noe forferdelig. 
Skulle jeg lånt bort penger så hadde jeg skulle vært 100% sikker på den personen. Da hun spurte meg om å være medlånstager ble jeg direkte sur. Mye av det kommer nok av gammelt agg til personen da hun utnyttet meg veldig for mange år siden.

Ja det er jo egentlig dårlig gjort? I hvert fall hvis man først sier nei, også har de ikke respekt for det.  

Hva er årsaken til det? Manglende respekt for personen?

Annonse

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja det er jo egentlig dårlig gjort? I hvert fall hvis man først sier nei, også har de ikke respekt for det.  

Hva er årsaken til det? Manglende respekt for personen?

Behovet for rus trumfer vel det meste? Når folk er villige til å rane butikker og folk på gaten for å få penger til rus så er det å pushe noen de vet vil si ja det minste problemet.

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Du er konfliktsky, du er engstelig mtp å bli utsatt for ting, og du vil gjerne bety noe for de rundt deg. Alt dette er veldig uheldige egenskaper og sider når du kjenner de menneskene du gjør. Du blir alt for lett å utnytte. Nå tviler jeg altså ikke på at noen betrakter seg som din venn og vice versa blant disse, men det er tildels kompmiserte vennskap som alltid gir deg ubehagelige tanker. Og det ender jo også med at du blir sittende og føle deg brukt og utnyttet. 

Så første bud er å ta det endelige steget ut fra miljøet hvor folk ruser på seg problemer- både med økonimi og annet. De pengene du har går opp i røyk. 

Hadde du hatt mer allrighte venner, så ville du automatisk fått mer respelt. Ta vare på de som ikke har rusproblemer. 

Dette var et veldig godt råd. Det er jo flere grunner til at du bør kutte kontakten med folk fra rusmiljøet, dette med lån av penger er jo en av dem.

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Du er konfliktsky, du er engstelig mtp å bli utsatt for ting, og du vil gjerne bety noe for de rundt deg. Alt dette er veldig uheldige egenskaper og sider når du kjenner de menneskene du gjør. Du blir alt for lett å utnytte. Nå tviler jeg altså ikke på at noen betrakter seg som din venn og vice versa blant disse, men det er tildels kompmiserte vennskap som alltid gir deg ubehagelige tanker. Og det ender jo også med at du blir sittende og føle deg brukt og utnyttet. 

Ja du har rett I at jeg har de egenskapene. Så kom jeg til å tenke på om det er manglende selvrespekt oppi der også? Hvis jeg hadde respekt for meg selv ville jeg hevdet meg mer da? 

Jeg har ikke hatt kontakt med noen fra miljøet (min kompis som reiste til utlandet er ikke i miljøet) på en måned og har tenkt å holde på det. Hender seg at jeg blir kontaktet av noen. Jeg må nok ta steget å blokkere. Men så er det de tre som ikke er i miljøet da og som bruker rus bare sporadisk og ikke sammen med meg da..Som er som meg. De prøver å slutte. 

Endret av Glitter
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Behovet for rus trumfer vel det meste? Når folk er villige til å rane butikker og folk på gaten for å få penger til rus så er det å pushe noen de vet vil si ja det minste problemet.

Ja det er jo det. Jeg bare har aldri selv stjelt fra de rundt meg og det bare går imot mine verdier. Så tar jeg det personlig at de utnytter meg og tar stor indre selvkritikk for at jeg lot de gjøre det. 

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Dette var et veldig godt råd. Det er jo flere grunner til at du bør kutte kontakten med folk fra rusmiljøet, dette med lån av penger er jo en av dem.

Ja, enig i det. Penger, vold og overgrep samt har blitt negativt påvirket i forhold til å tenke det er greit å drive kriminalitet. Da ene kompisen min døde så ble det plutselig slutt på å gjøre sånne dumme ting. Jeg er veldig lettpåvirkelig. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja du har rett I at jeg har de egenskapene. Så kom jeg til å tenke på om det er manglende selvrespekt oppi der også? Hvis jeg hadde respekt for meg selv ville jeg hevdet meg mer da? 

Jeg har ikke hatt kontakt med noen fra miljøet (min kompis som reiste til utlandet er ikke i miljøet) på en måned og har tenkt å holde på det. Hender seg at jeg blir kontaktet av noen. Jeg må nok ta steget å blokkere. Men så er det de tre som ikke er i miljøet da og som bruker rus bare sporadisk og ikke sammen med meg da..

Når jeg sier "miljø" så er det mtp at de ruser seg. Jeg ser at du har et par venninner som inviterer deg med på ting, og de virker jo allrighte. Når det gjelder de andre så ser jeg kun at det er problemer, og skal de liksom gjøre noe fint for deg, så er det å "beskytte deg" mot andre tvilsomme personer. Og det er ikke beskyttelse de folka der tenker- det er å markere seg.  Hva annet gjør de for deg? Låner penger, seng, sofa og tingene dine som sykkel osv. Og du tillater det. 

Jeg tror at med diagnosene og rusproblematikken du har, så får du ikke bygget deg opp noe særlig med grenser. Jeg tenker blokkering er det som funker i din situasjon pr nå. Få dem på avstand og bort. 

Det er ikke vanlig (i min verden) å låne bort penger til venner. De aller fleste setter tæring etter næring, altså at de tar ansvar for sin egen økonomi og ikke bruker mer enn de har råd til. Selvsagt finnes det unntak. Vi har lånt ut penger til nær familie to ganger etter det jeg kan huske, og det har vært helt spesielle tilfeller. Men slik du holder på, så gjør du dem en bjørnetjeneste ved ikke å ta ansvar for deres egen økonomi.

Følg rådene over her, og hold deg standhaftig til det du har bestemt deg for.

Annonse

Hva er du redd for skjer hvis du sier nei? At de skal bli sinte og ikke være vennen din lenger? At du blir ensom? Hvis de du sier nei til ikke respekterer det så er de ikke verdt å ha som venner. Bedre å være ensom enn å ha dårlige venner.

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Når jeg sier "miljø" så er det mtp at de ruser seg. Jeg ser at du har et par venninner som inviterer deg med på ting, og de virker jo allrighte. Når det gjelder de andre så ser jeg kun at det er problemer, og skal de liksom gjøre noe fint for deg, så er det å "beskytte deg" mot andre tvilsomme personer. Og det er ikke beskyttelse de folka der tenker- det er å markere seg.  Hva annet gjør de for deg? Låner penger, seng, sofa og tingene dine som sykkel osv. Og du tillater det. 

Jeg tror at med diagnosene og rusproblematikken du har, så får du ikke bygget deg opp noe særlig med grenser. Jeg tenker blokkering er det som funker i din situasjon pr nå. Få dem på avstand og bort. 

Mener du at med mine diagnoser så vil jeg ikke være i stand til å sette grenser noen gang? Eller bare at det er umulig i det miljøet jeg har vært I?

Ja jeg tillater det. Jeg blir faktisk mer sint på meg enn på dem. Jeg blir skuffet over dem hvis se ikke betaler, men jeg blir mest sint på meg selv og kjenner at selvrespekten synker. Det minner meg om da jeg var 16 og gav etter for alle som ville ha sex med meg. Det gikk ut over selvrespekten og én dag fikk jeg nok. Føler jeg er der med penger også nå. Må bare klare det i praksis. 

De jeg har vært med i det siste bor dessverre ikke i byen. Men jeg har tenkt på å bli med i NA igjen bare for å se etter venner. Ignorere det som minner om en sekt og indoktrinering. 

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Det er ikke vanlig (i min verden) å låne bort penger til venner. De aller fleste setter tæring etter næring, altså at de tar ansvar for sin egen økonomi og ikke bruker mer enn de har råd til. Selvsagt finnes det unntak. Vi har lånt ut penger til nær familie to ganger etter det jeg kan huske, og det har vært helt spesielle tilfeller. Men slik du holder på, så gjør du dem en bjørnetjeneste ved ikke å ta ansvar for deres egen økonomi.

Følg rådene over her, og hold deg standhaftig til det du har bestemt deg for.

Hm nei det var ikke vanlig i min verden heller før nå når du sier det. Jeg har aldri i mitt liv lånt av venner. Jeg har noen ganger som ung lånt av foreldre, men jeg forsørget meg selv fra 17 års alder. 

Ja. Skal følge de. 

Jeg skal gå på biblioteket og lete etter bok om grensesetting, selvhevdelse og selvrespekt. @Lillemus kommer du på noe på stående fot? :)

Everybody skrev (4 minutter siden):

Hva er du redd for skjer hvis du sier nei? At de skal bli sinte og ikke være vennen din lenger? At du blir ensom? Hvis de du sier nei til ikke respekterer det så er de ikke verdt å ha som venner. Bedre å være ensom enn å ha dårlige venner.

Ja, at de blir sinte, at jeg fornærmer dem ved å indirekte si jeg ikke stoler på dem, og at det skal bli konflikt. I tillegg er jeg bare sånn at jeg vil stille opp når noe trengs hvis jeg kan. Men jeg kan jo egentlig ikke...

Everybody skrev (1 minutt siden):

Det er virkelig ikke ditt problem at de har dårlig råd, det får de ordne opp i selv.

Nei du har rett I at det ikke er mitt problem. Jeg tror som @Kashmir med flere sier at eneste løsning er å få de helt ut av livet mitt de som er i miljøet. Og de som jeg har som venn/bekjent som prøver å bli rusfri så må jeg gjøre som @Vhanja sier, å bare gjenta igjen og igjen at nei, jeg kan ikke låne penger. Kanskje hvis jeg øver litt på å si det, eller i hvert har frasene klar i hodet mitt så vil det bli lettere..  

Glitter skrev (3 minutter siden):

Mener du at med mine diagnoser så vil jeg ikke være i stand til å sette grenser noen gang? Eller bare at det er umulig i det miljøet jeg har vært I?

Ja jeg tillater det. Jeg blir faktisk mer sint på meg enn på dem. Jeg blir skuffet over dem hvis se ikke betaler, men jeg blir mest sint på meg selv og kjenner at selvrespekten synker. Det minner meg om da jeg var 16 og gav etter for alle som ville ha sex med meg. Det gikk ut over selvrespekten og én dag fikk jeg nok. Føler jeg er der med penger også nå. Må bare klare det i praksis. 

De jeg har vært med i det siste bor dessverre ikke i byen. Men jeg har tenkt på å bli med i NA igjen bare for å se etter venner. Ignorere det som minner om en sekt og indoktrinering. 

Hm nei det var ikke vanlig i min verden heller før nå når du sier det. Jeg har aldri i mitt liv lånt av venner. Jeg har noen ganger som ung lånt av foreldre, men jeg forsørget meg selv fra 17 års alder. 

Ja. Skal følge de. 

Jeg skal gå på biblioteket og lete etter bok om grensesetting, selvhevdelse og selvrespekt. @Lillemus kommer du på noe på stående fot? :)

Ja, du kan sikkert finne noen bøker om dette, men jeg tror det beste er om du snakker med noen av de du har rundt deg i helsevesenet - f.eks ruspoliklinikken. Vil tro at du må jobbe med grensesetting, selvhevdelse og selvrespekt når det gjelder å si nei til rus, og da kan du dra nytte av dette også når det gjelder privatøkonomi?

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja, at de blir sinte, at jeg fornærmer dem ved å indirekte si jeg ikke stoler på dem, og at det skal bli konflikt. I tillegg er jeg bare sånn at jeg vil stille opp når noe trengs hvis jeg kan. Men jeg kan jo egentlig ikke...

Du trenger ikke legge det frem som om du ikke vil låne dem penger fordi du ikke stoler på at de vil betale deg tilbake. Du kan heller bare si at du har faktisk ikke råd lenger. Da går det ikke på dem.

Jeg forstår frykten for konflikt og at de blir sure på deg. Men i det lange løp vil du ha det bedre uten kontakt med rusmijløet. Så fakum er at hvis det at du sier nei fører til at noen av dem blir så sure at de kutter kontakten med deg, så er det faktisk det beste som kan skje deg.

Glitter skrev (9 minutter siden):

Ja. Skal følge de. 

Jeg tror du kam bli bedre enn du er, men rusmisbruket må jo opphøre først. Dømmekraften blir jo veldig påvirket av det alene. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...