Gå til innhold

BET igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nesten alle. Av de som selv ønsker seg dit da

Anonymkode: a8e06...b4a

Mange som kommer til BET sliter med ulike former for destruktive mestringsstrategier ja, men det er jo ikke sånn at alle som skader seg søkes inn på BET. Det er kun ett sted i landet de har det og det er seks plasser.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo? Hvorfor sier du nei? 

Anonymkode: d50ec...752

Fordi alle selvskadere havner ikke på BET. Noen få selvskadere gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Fordi alle selvskadere havner ikke på BET. Noen få selvskadere gjør det. 

Ikke alle som liker å være innlagt da. Det er kun et fåtall som er slike svibgdørspersoner som liker å være innlagt. Jeg har f. Eks aldri hatt noen interesse eller behov for å være innlagt. 

Anonymkode: a8e06...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alle som liker å være innlagt da. Det er kun et fåtall som er slike svibgdørspersoner som liker å være innlagt. Jeg har f. Eks aldri hatt noen interesse eller behov for å være innlagt. 

Anonymkode: a8e06...b4a

Neivel, men jeg skjønte ikke sammenhengen du sa dette i. Og for øvrig BET er krevende å være på og ikke noe å trakte etter som i noe man har så lyst til. De som drar dit gjør det ut av desperasjon etter å få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legger de seg opp i diagnoser der og tar bort eller legger til eller forandrer? Det står i skrivet jeg fikk med meg at de kom til å seponere medisiner de ikke mener at jeg trenger. Synes hele greia er rart. Men lurer veldig på det jeg skriver om diagnoser her. Har de makt til å fjerne, legge til eller forandre? 

Anonymkode: 3ee61...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men legger de seg opp i diagnoser der og tar bort eller legger til eller forandrer? Det står i skrivet jeg fikk med meg at de kom til å seponere medisiner de ikke mener at jeg trenger. Synes hele greia er rart. Men lurer veldig på det jeg skriver om diagnoser her. Har de makt til å fjerne, legge til eller forandre? 

Anonymkode: 3ee61...d3b

Hvis det er leger og psykologspesialister som jobber der så har de selvsagt mandat til å endre diagnose om de mener det er rett

Anonymkode: d50ec...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men legger de seg opp i diagnoser der og tar bort eller legger til eller forandrer? Det står i skrivet jeg fikk med meg at de kom til å seponere medisiner de ikke mener at jeg trenger. Synes hele greia er rart. Men lurer veldig på det jeg skriver om diagnoser her. Har de makt til å fjerne, legge til eller forandre? 

Anonymkode: 3ee61...d3b

Hos meg utredet de meg for personlighetsforstyrrelser og kom fram til at jeg ikke har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (lå på subterskel, så hadde jo symptomer på det, bare ikke nok), men at jeg hadde unnvikende PF. Den diagnosen har jeg fått før også.  Og uten å bruke noen form for utredningsverktøy så bare sa de at de tror ikke jeg har bipolar eller asperger de mener mine depresjoner kom av at jeg brukte så mye energi på å flykte fra følelser. Jeg sa klart ifra om at jeg var ikke der for å få eller miste diagnoser og at bipolariteten og aspergeren var nøye utredet. 

I epikrisen så la de seg likevel opp i det og sa at jeg hadde diagnosen unnvikende pf av personlighetsforstyrrelser og at de mente jeg ikke hadde bipolar og asperger. Men at siden de ikke hadde gjort en formell utredning (og den hadde de vel hatt sine egne BET-orienterte tolkninger på) lot de diagnosene stå, men at de anbefalte revurdering av diagnoser. Heldigvis hørte ikke min behandler gjennom mange år på dette. Jeg er ikke et tvilstilfelle angående bipolar da jeg har flere godt dokumenterte hypomanier og depresjoner samt tydelig og klar effekt på medisinering. Asperger er jeg et høytfungerende tilfelle og jeg har gode evner når det gjelder å skjule symptomer, men skjønner i større grad der at de betvilte det, for de så jo hvordan jeg kommuniserte. Derimot så de aldri mine depresjoner eller hypomanier og likevel mente de å ha grunnlag for å betvile diagnosen. 

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å bare si at som de på BET har sagt (står blant annet om det i boken) så er du ikke der for å ha fokus på diagnoser og du anser deg som ferdig utredet av de hjemme som har kjent deg over tid. Du vil derfor ikke gå gjennom noen utredning på BET. Du er der for å lære å håndtere det du har av symptomer og plager. Hva det heter er jo ifølge BET likegyldig. Da vil de muligens si at "ja og det er noe vi står for, men vi erfarer at mange kommer til BET med en drøss diagnoser gitt av flere behandlere og en medisinering deretter. Derfor ønsker vi å utrede slik at overflødige merkelapper kan tas vekk så man ikke lar seg holdes tilbake av å ha en diagnose. I tillegg er vi som offentlig helseforetak pliktig til å sette diagnose". Da kan du bare parkere de med at du lar deg ikke påvirke negativt av å ha en diagnose (som i at en forstår seg selv ut ifra en diagnose, som om symptomene slik som depresjon og hypomani er noe som bare skjer og som man ikke kan påvirke. Ref deres mening om at man blir deprimert fordi man flykter fra følelser og det samme gjelder hypomani, så i praksis er det ens egen feil at en blir høy og lav, ikke en organisk psykisk lidelse. Noe som er rart da jeg personlig ikke har endret meg før og etter oppstart av medisiner, kun medisiner har stabilisert meg. Hvis det var som de mente at jeg ble høy og lav som forsvarsmekanismer og ikke bipolar så hadde ikke medisiner virket), at du er enig i diagnosen(e) du har slik at hvis de er pliktig til å sette diagnose i epikrisen så får de videreføre de du alt har. Du er der tross alt ikke for å bruke tid og energi på diagnoser. Men du kan evt si deg villig til å ta utredningen for personlighetsforstyrrelser for der er det jo bare å fylle ut et skjema som gir antall poeng som fører til diagnose(r) hvis poengsummen er over cut of. Så kan du si at utredning for øvrige diagnoser er du ikke villig til da du mener det krever mer tid og mer observasjoner enn dere har til rådighet og du vil bruke tiden på det du er der for. Hvis du som eksempel har bipolar så vil de jo ikke se symptomer på det hvis du er i stabil fase. Da vil de jo ikke kunne konkludere med at du ikke har bipolar, du bare har forsvarsmekanismer. Men det gjør de faktisk. Det gjorde de med meg. Men som sagt i epikrisen så skrev de bare at de mente mine høye og lave perioder kom av over og underaktivering som en forsvarsmekanisme og at jeg bør utredes på nytt da de mente diagnosen var til hinder for meg, at jeg ble "et offer for omstendighetene"  , at depresjon og hypomani bare skjer og ikke er noe jeg selv kan påvirke. De mente diagnosen hindret meg i å ta ansvar for mine egne følelser eller noe sånt. 

Jeg vil anbefale deg å snakke med din behandler hjemme før du drar om dette. Si at du er redd de skal tvinge deg til utredning og med sitt anti diagnose-fokus likevel vil komme til å sette fokus på diagnoser du har. Si du vet om ei hvor de uten grunnlag forkastet flere nøye utredede diagnoser og du er redd det samme skal skje deg da du føler det du har av diagnoser stemmer. Spør om dere kan ha en avtale om at de gjeldende diagnoser du har skal bli stående uavhengig av hva BET, som er ute etter å plukke vekk diagnoser og som tolker symptomer ut ifra et BET-perspektiv og ikke ut fra diagnosemanualen. De har en annen måte å tolke symptomer på enn det tradisjonell psykiatri har. Selv å høre stemmer tolker de som et symptom som kommer som resultat av at man ikke klarer å forholde seg til tanker og følelser. De er imot medisiner og de har en holdning om at man ikke er syk, man bare har symptomer som kommer av frykt for følelser og smerter. Og de setter seg veldig høyt oppe hva angår å være mer og riktig kompetent i forhold til tradisjonell psykiatri. Slik at de mener de på noen uker med kjennskap kan vurdere diagnoser bedre enn de hjemme som har kjent personen i mange år gjennom alle ulike faser. 

Hvis dere kan avtale at siden du ikke drar til BET for å utredes og fordi BET ikke vil rekke å få et bedre vurderingsgrunnlag enn hva dere har hjemme, så skal gjeldene diagnoser bli stående uavhengig av hva BET måtte konkludere med.

Hvis din behandler sier seg enig i det vil det føles tryggere for deg å dra da? For det er mye nyttig å lære på BET altså. Og du får virkelig lære å være sjef i egen behandling da du prater med ulike terapeuter hver dag og de dokumenterer ikke noe særlig om hva dere prater om så terapeutene er ikke oppdatert på det du har hatt fokus på den uken. Du må rett og slett være den røde tråden og den som tar initiativ til tema og som fører mye av samtalen. Så kommer de med innspill og med forslag til ulik eksponering. Du vil bli mer bevisst på alle dine måter å flykte unna stress og følelser på. De tar det helt ned på nivå med at det påpekes hvis tommelen din er urolig. Og de kan hjelpe deg med å øke toleransen for vonde følelser. Og kanskje vil du få enda mer ut av BET enn jeg fikk. Det veu du ikke før du prøver. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...