Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede begynt å tenke på vårsemesteret. Jeg vil jo gjerne studere da også, men sånne små studier som jeg har kapasitet til koster mye penger som jeg ikke har. Er det mulig å få lån hos Lånekassen samtidig som man er ufør og får uføretrygd utbetalt. Forstår at man ikke har rett på stipend, men jeg tenker bare på et rent lån.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474484-l%C3%A5n-i-l%C3%A5nekassen-som-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (46 minutter siden):

Jeg mener på at man ikke kan det. Jeg leste noe om det. Hvis det ikke bare gjaldt stipend da. 

Stod pittelitt her: https://www.ung.no/oss/438616

Jeg leste den, men tolket det egentlig dithen at jeg kan søke om lån. At det er stipend jeg ikke kan få.

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har allerede begynt å tenke på vårsemesteret. Jeg vil jo gjerne studere da også, men sånne små studier som jeg har kapasitet til koster mye penger som jeg ikke har. Er det mulig å få lån hos Lånekassen samtidig som man er ufør og får uføretrygd utbetalt. Forstår at man ikke har rett på stipend, men jeg tenker bare på et rent lån.

Mange uføre som har studert tidligere, har fått ettergitt studiegjeld da de ble uføre. I så fall kan man ikke ta opp nytt lån uten at det gamle blir reaktivert, mener jeg å ha hørt. Hvis du ikke har fått ettergitt, så kan du sannsynligvis søke - men utbetalingen påvirkes av inntekten din. 

frosken skrev (1 time siden):

Mange uføre som har studert tidligere, har fått ettergitt studiegjeld da de ble uføre. I så fall kan man ikke ta opp nytt lån uten at det gamle blir reaktivert, mener jeg å ha hørt. Hvis du ikke har fått ettergitt, så kan du sannsynligvis søke - men utbetalingen påvirkes av inntekten din. 

Jeg har for høy inntekt til å få ettergitt lån så det er ikke aktuelt hos meg. Mener du at størrelsen på lånet jeg kan få kommer an på inntekten eller tenker du på stipend? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har rett på stipend. Det ville jo vært helt rart om man kunne få både stipend og ufør

Annonse

frosken skrev (2 timer siden):

Ja sånn var det ja. Jeg har søkt om sletting av gjeld, men får ikke slettet så mye tror jeg.  

Myyyy skrev (9 timer siden):

Hvis man er 100% ufør, kan man vel ikke få lån og stipend? Da har man vel gjerne en sykdom som gjør at man er arbeidsufør? Og ikke kan jobbe? 

Man kan bli bedre og mer arbeidsfør igjen og det er lov å studere og også jobbe selv om man er ufør. Jeg har ikke tenkt å være 100% ufør resten av mitt liv. Jeg ønsker å klare å stå i 50% jobb. Om jeg klarer det får jo tiden vise da. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (6 timer siden):

Man kan bli bedre og mer arbeidsfør igjen og det er lov å studere og også jobbe selv om man er ufør. Jeg har ikke tenkt å være 100% ufør resten av mitt liv. Jeg ønsker å klare å stå i 50% jobb. Om jeg klarer det får jo tiden vise da. 

Det er sant, det tenkte jeg ikke på. Håper du når målene dine ❤️

Annonse

Myyyy skrev (19 timer siden):

Hvis man er 100% ufør, kan man vel ikke få lån og stipend? Da har man vel gjerne en sykdom som gjør at man er arbeidsufør? Og ikke kan jobbe? 

Jeg har heller ingen plan om å stå utenfor arbeidslivet. Å studere ser jeg på som å trene opp evnen min til å stå i arbeid. Det er langt mindre krevende å studere enn å jobbe, og jeg har begynt med babysteps. Akkurat nå studerer jeg et 7.5 poengs fag (25%studie) som et nettstudie. Da kan jeg tilpasse det helt til mine behov. Målet er å øke det til et 50% studie til våren. Da også som et nettstudier slik at jeg kan tilpasse det til meg. Så får vi se veien videre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...