frosken Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Glitter skrev (På 5.9.2023 den 17.10): Hva synes dere om serien? Jeg synes den var veldig rørende og fin. Det fellesskapet de har er gull verdt. Det eneste som er, er at jeg føler det å bo slik blir framstilt bedre enn det er mange steder. Det samholdet de beboerne der har er nok ganske unikt. Jeg har vanket i tre områder for kommunale boliger i min tid aktiv i miljøet og selv om folk stadig vekk fikk besøk så var det definitivt ikke et slikt uselvisk samhold. Tvert imot var det mye falskhet, mye konflikter, folk som ikke hadde boevne, selvsagt mye kriminalitet og ja, barnefamilier ble plassert oppi dette rusinfiserte miljøet. Folk var sjeldent omsorgsfull med hverandre og hvis du prøvde å bli rusfri kunne du jo egentlig bare glemme det med alt dopet som florerte. Det bare var ikke en slik stemning noen av stedene jeg har vært en del. I serien framstår det mer som et godt bofellesskap enn kommunale blokker. Åpenbart belastet mtp antall skyteepisoder, men jeg følte de ikke fikk fram hvor belastende det faktisk kan være å bo sånn. Er det bare meg eller skjønner noen hva jeg mener? Men jeg likte serien og menneskene i serien veldig godt da. Det var veldig fint. Alt det negative knyttet til rusmiljøer og fattigdom, er blitt opplyst om i mange andre sammenhenger, tenker jeg. Petters prosjekt er vel å vise at folk er folk - og få publikum til å se mer nyansert på miljøer som generelt oppfattes som negative, belastede og noe folk ønsker å holde seg unna. Jeg synes han i flere programserier har fått det til. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4204029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. september 2023 Forfatter Del Skrevet 8. september 2023 frosken skrev (1 minutt siden): Alt det negative knyttet til rusmiljøer og fattigdom, er blitt opplyst om i mange andre sammenhenger, tenker jeg. Petters prosjekt er vel å vise at folk er folk - og få publikum til å se mer nyansert på miljøer som generelt oppfattes som negative, belastede og noe folk ønsker å holde seg unna. Jeg synes han i flere programserier har fått det til. Ja sant det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4204030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Det r så veldig mye alkohol og røyk.. Hun som forteller at hun er rusfri, hun som har en liten hund, hun virket jo veldig påvirket når Petter var på besøk… De møtes tidlig på morgene, det er ikke blitt lys ennå, så skåler de i Ringnes ved kjøkkenbordet Jeg synes det er vanskelig å kvele fordommene mine 😞 Anonymkode: ff6c3...983 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4204795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 11. september 2023 Forfatter Del Skrevet 11. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det r så veldig mye alkohol og røyk.. Hun som forteller at hun er rusfri, hun som har en liten hund, hun virket jo veldig påvirket når Petter var på besøk… De møtes tidlig på morgene, det er ikke blitt lys ennå, så skåler de i Ringnes ved kjøkkenbordet Jeg synes det er vanskelig å kvele fordommene mine 😞 Anonymkode: ff6c3...983 Hun med den lille hunden går kanskje på LAR og får metadon eller denne plastfilmen eller pillen som jeg ikke klarer å huske navnet på nå. Åh så irriterende. Men det er medisiner mot opiatavhengighet. Da kan man framstå påvirket samt langvarig rusmisbruk spesielt med opiater kan gjøre at en framstår som kronisk ruset uten at en er det. Men man er jo ikke rusfri hvis man drikker masse alkohol. Men jeg vil anta hun tenker rusfrihet fra narkotika. But still, alkohol er et rusmiddel. Punktum. Som man sier i anonyme narkomane. Men jeg også har lavere terskel for å drikke alkohol enn å bruke narkotika. Men mtp hvor giftig alkohol er i forhold til feks hasj og amfetamin bør en ikke ha lavere terskel. Men det er lovlig. Jo nå kom jeg på det ved hjelp av Felleskatalogen. Suboxone og Subutex er de to andre legemidler som brukes i LAR mot rusavhengighet. Fordommer bør du uansett jobbe med. Det hjelper ingen å se ned på en så sårbar gruppe i samfunnet. Rusavhengighet er en alvorlig psykisk lidelse. Endret 11. september 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4204811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 26. september 2023 Del Skrevet 26. september 2023 Da har jeg også sett serien. Jeg likte den godt. Den er tankevekkende og gjør at jeg blir enda mer takknemlig ovenfor mitt eget liv. Det er mange skjebner der ute. Jeg synes ikke den satte ting i for positivt lys. Utfra alle de som bor i de blokkene, så var det egentlig ganske få Petter fulgte. Det var bare en liten gjeng som kjente hverandre og hadde dette samholdet. Det er nok mye utenom det. Samtidig synes jeg heller ikke at det vi så av de han fulgte alltid var positivt heller. Jeg reagerte ganske kraftig på hun som bare gikk og la seg og sov bort julaften uten å bry seg om eller si fra til han hun hadde en avtale med. Forstår ikke at det går an å bli så egoistisk og bry seg så lite om de som er nær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4207964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. september 2023 Del Skrevet 26. september 2023 Vhanja skrev (42 minutter siden): Samtidig synes jeg heller ikke at det vi så av de han fulgte alltid var positivt heller. Jeg reagerte ganske kraftig på hun som bare gikk og la seg og sov bort julaften uten å bry seg om eller si fra til han hun hadde en avtale med. Forstår ikke at det går an å bli så egoistisk og bry seg så lite om de som er nær. Det reagerte vi også på, ikke minst på at de ikke gjorde noe mer - hadde det vært en jeg kjente så hadde jeg i alle fall prøvd å få en vaktmester til å låse opp eller kontakte noen andre som kunne komme seg inn - hun kunne jo ligget der død! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4207969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 Del Skrevet 26. september 2023 Lillemus skrev (1 time siden): Det reagerte vi også på, ikke minst på at de ikke gjorde noe mer - hadde det vært en jeg kjente så hadde jeg i alle fall prøvd å få en vaktmester til å låse opp eller kontakte noen andre som kunne komme seg inn - hun kunne jo ligget der død! Trist at hun mistet den fine gave, nesten før hun hadde åpnet den…. Hun hadde nok ikke hatt en grei julaften… Stakkars han som satt flere timer, på en 6-pk med ølbokser, i gangen å ventet…. Anonymkode: ff6c3...983 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474944-petter-der-ingen-vil-bo/page/2/#findComment-4207975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.