Gå til innhold

Er det GAD?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

kupton skrev (4 timer siden):

En diagnostiserer verken GAD eller sosial fobi hos personer med schizoaffektiv lidelse. 

Hvorfor ikke? Kan man ikke ha GAD og schizoaffektiv? 

Anonymkode: b2cca...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizoaffektiv er kombinasjonen av schizofreni og affektiv lidelse. Det er helt vanlige symptomer ved denne lidelsen at en har både depressive symptomer og ulike former for angst, bekymring og grubling. Det er derfor sedvane at en ikke stiller angstdiagnoser ved denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Schizoaffektiv er kombinasjonen av schizofreni og affektiv lidelse. Det er helt vanlige symptomer ved denne lidelsen at en har både depressive symptomer og ulike former for angst, bekymring og grubling. Det er derfor sedvane at en ikke stiller angstdiagnoser ved denne diagnosen.

Gjelder det bipolar og? Jeg har bipolar og angst i perioder uten at noen noen gang har snakket om angstlidelse i tillegg 

Anonymkode: 9de1c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjelder det bipolar og? Jeg har bipolar og angst i perioder uten at noen noen gang har snakket om angstlidelse i tillegg 

Anonymkode: 9de1c...e3a

Nei, det gjelder ikke bipolar. Men i den siste, store, norske boken om bipolar, diskuteres det om angst er så tett knyttet til BP2 at det bør regnes som et symptom på BP2 og ikke som en komorbid lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjelder ikke bipolar. Men i den siste, store, norske boken om bipolar, diskuteres det om angst er så tett knyttet til BP2 at det bør regnes som et symptom på BP2 og ikke som en komorbid lidelse.

Hva heter boken? Vil gjerne lese den. Jeg har bp1 og angst i perioder 

Anonymkode: 9de1c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (27 minutter siden):

Schizoaffektiv er kombinasjonen av schizofreni og affektiv lidelse. Det er helt vanlige symptomer ved denne lidelsen at en har både depressive symptomer og ulike former for angst, bekymring og grubling. Det er derfor sedvane at en ikke stiller angstdiagnoser ved denne diagnosen.

Kan man stille personlighetsforstyrrelse når man har schizofreni da? Går det an å begge deler?

Anonymkode: 002e1...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (41 minutter siden):

I prinsippet har du rett. Men dette er ikke diagnostisering av SS. Det jeg skriver om er regler i diagnostikk. 

Hadde du likt det dersom pasientene dine henvendte seg til andre leger fordi de ikke stoler på deg og dine vurderinger? Det er jo det SS gjør hele tiden. Hun bør begynne å velge hvem hun skal stole på. 

Anonymkode: b203f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utallige ganger anbefalt SS å kun forholde seg om slike spørsmål til sin psykiater ( ikke sykepleier) Men gjennom mange år kommer det ukentlig innlegg som dette. Jeg har også bedt andre brukere om ikke å svare så mye, men SS har en utrolig evne til å få titalls svar på alle sine spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (6 timer siden):

Har jeg ikke symptomer på schizoaffektiv når jeg ikke er psykotisk? Syns sykepleieren skrev at jeg ikke hadde symptomer som kunne relateres til schizoaffektiv, hva med negative symptomer? Er alt GAD nå da? Jeg sliter veldig hver dag men så lenge jeg ikke er psykotisk er det ok? 

Hva mener du med at du "syns" sykepleieren skrev, og hva *nøyaktig* skrev han?  Jeg spør fordi du har misforstått noe tidligere. Og hva mener du med "er alt GAD nå da?" 

Du vet jo hvilken diagnose du har? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg har utallige ganger anbefalt SS å kun forholde seg om slike spørsmål til sin psykiater ( ikke sykepleier) Men gjennom mange år kommer det ukentlig innlegg som dette. Jeg har også bedt andre brukere om ikke å svare så mye, men SS har en utrolig evne til å få titalls svar på alle sine spørsmål. 

Du er jo med på den evige runddansen selv. Det er spesielt i tråder du deltar i som får engasjement. 

Anonymkode: b203f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo med på den evige runddansen selv. Det er spesielt i tråder du deltar i som får engasjement. 

Anonymkode: b203f...fee

Det stemmer ikke. Kupton svarer ss nøytralt og fundert i fakta som er lett søkbar. Han synser aldri rundt henne nettopp fordi hun har en sårbarhet i ambivalens og tvetydigheter 

Anonymkode: 9de1c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er jo med på den evige runddansen selv. Det er spesielt i tråder du deltar i som får engasjement. 

Anonymkode: b203f...fee

Ja, jeg svarer om det er alt for mange synsere som kommer med meget dårlige svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg svarer om det er alt for mange synsere som kommer med meget dårlige svar. 

Igjen så vil det opprettholde den evige runddansen. Du bør heller stoppe den på andre måter og følge din egen anbefaling om å ikke svare henne og oppfordre henne til å forholde seg til sin psykiater. Hva hadde du gjort om du var ss’s psykiater og visste at hun ikke stolte på deg?

Anonymkode: b203f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke at hun ikke stoler på sin psykiater. Men heller at diagnostiske og sykdomsmessige grublerier opptar så stor del av tiden at det må diskuteres daglig, og da holder det ikke med psykiatertimer et par ganger i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (Akkurat nå):

Jeg oppfatter ikke at hun ikke stoler på sin psykiater. Men heller at diagnostiske og sykdomsmessige grublerier opptar så stor del av tiden at det må diskuteres daglig, og da holder det ikke med psykiatertimer et par ganger i måneden. 

Det holder ikke med daglige meldinger til sykepleieren heller. Det blir aldri nok, ser du ikke det? Hun opprettholder sykdom på denne måten, og nå som du har fortalt oss hvem du er og hvilken rolle du har bør du gå inn for å stoppe utviklingen som ikke er bra for henne. 

Anonymkode: b203f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det holder ikke med daglige meldinger til sykepleieren heller. Det blir aldri nok, ser du ikke det? Hun opprettholder sykdom på denne måten, og nå som du har fortalt oss hvem du er og hvilken rolle du har bør du gå inn for å stoppe utviklingen som ikke er bra for henne. 

Anonymkode: b203f...fee

Kan du stoppe brukerdebatt her? Send heller priv meld til Kupton istedenfor å diskutere brukere i tråder. Kjære vene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Kan du stoppe brukerdebatt her? Send heller priv meld til Kupton istedenfor å diskutere brukere i tråder. Kjære vene! 

Hun må gjerne fortsette med å opprettholde sykdom for min del. Jeg mente bare at kupton burde stoppe den uheldige utviklingen, og det var av omsorg for en vi alle ser sliter mye. Ja, jeg stopper brukerdebatten her. 

Anonymkode: b203f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mente bare at kupton burde stoppe den uheldige utviklingen

Hvordan skal kupton kunne stoppe noe som helst, uten å svare? Svinge tryllestaven? 

Anonymkode: d1c8b...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...