Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg er ambilavent. Jeg kan bli så forbanna på sånn HYSJ- mentalitet. Det er så strikst på norske forum. Det gjenspeiler hvordan nordmenn er : vi må passes på og skånes. Alle må være hyggelige. Alle må MODERERE seg. Hele forbanna tiden. Alle må BEGRENSES. 

Det er ikke rom for mye utenom a-4 ! 

Men. Så.. tenker jeg videre : hvorfor er det sånn? 

Kanskje legger nordmenn mer vekt på redelighet og å oppføre seg greit? Er det feil? Jeg vet ikke. Er det noen grunn til at norske mennesker må holdes mer under kontroll? Og i så fall hvorfor? 

Vi vil ikke bli som briter og andre som spekulerer og spyr ut guffe? Det er ikke greit det heller. 

Jeg husker godt fra de første debatter jeg var med i fra jeg vsr 16 år. Da skrev vi mer leserinnlegg i aviser 🙃 jeg fikk mange på trykk faktisk, og det ble debattert heftig. Og da ble det ofte ytret at Norge var verdens barnehage hvor alle ble ukontrollert og moderert. 

Det må være en god grunn her? Eller? 

Skjønner ikke at det som ble skrevet ble sletta på grunn av spekulasjon? Kan man ikke spekulere? 8chan var et bra forum uten noe moderering, men det ble sletta. 4chan er nok i dag det forumet med mildest moderering.

Hva mener du med god grunn her? Er det typisk nordmenn å ville ha kontroll og kontrollere? Ellers så handler dette om en person som har begått drap og som har skrevet over 20k innlegg på kvinneguiden på ett år. Hun velger selv å vise seg i offentligheten på forum og diskutere sin sak, da må andre spekulere.

Fortsetter under...

Everybody skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke at det som ble skrevet ble sletta på grunn av spekulasjon? Kan man ikke spekulere? 8chan var et bra forum uten noe moderering, men det ble sletta. 4chan er nok i dag det forumet med mildest moderering.

Hva mener du med god grunn her? Er det typisk nordmenn å ville ha kontroll og kontrollere? Ellers så handler dette om en person som har begått drap og som har skrevet over 20k innlegg på kvinneguiden på ett år. Hun velger selv å vise seg i offentligheten på forum og diskutere sin sak, da må andre spekulere.

Nei jeg vet ikke. Jeg syns ikke noe her skulle modereres. Men det må være en god grunn? Uten at jeg ( og du ) ser det.

Men ettersom jeg blir regnet som oppvigler, så ja.. da må jeg moderere meg...

Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg er ambilavent. Jeg kan bli så forbanna på sånn HYSJ- mentalitet. Det er så strikst på norske forum. Det gjenspeiler hvordan nordmenn er : vi må passes på og skånes. Alle må være hyggelige. Alle må MODERERE seg. Hele forbanna tiden. Alle må BEGRENSES. 

Det er ikke rom for mye utenom a-4 ! 

Men. Så.. tenker jeg videre : hvorfor er det sånn? 

Kanskje legger nordmenn mer vekt på redelighet og å oppføre seg greit? Er det feil? Jeg vet ikke. Er det noen grunn til at norske mennesker må holdes mer under kontroll? Og i så fall hvorfor? 

Vi vil ikke bli som briter og andre som spekulerer og spyr ut guffe? Det er ikke greit det heller. 

Jeg husker godt fra de første debatter jeg var med i fra jeg vsr 16 år. Da skrev vi mer leserinnlegg i aviser 🙃 jeg fikk mange på trykk faktisk, og det ble debattert heftig. Og da ble det ofte ytret at Norge var verdens barnehage hvor alle ble kontrollert og moderert. 

Det må være en god grunn her? Eller? 

Er du ikke norsk selv?

Anonymkode: 64f03...9cd

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

På kvinneguiden virker hun som en snill og god jente, mens på aftenposten blir hun fremstilt som Norges farligste? 🤔

Man kan da være grei på internett selv om man i virkeligheten er et farlig menneske.

Japemperor skrev (1 minutt siden):

Man kan da være grei på internett selv om man i virkeligheten er et farlig menneske.

Ja. Men det er fremdeles rart.

Endret av Everybody
laban skrev (På 14.10.2023 den 16.22):

Nei, hun fikk 12 år og ble flyttet fra ungdoms- til voksenfengsel da hun ble myndig.

Tror nok man prøver å unngå å dømme barn til forvaring, jeg vet heller ikke om det er mulig.

Mindreårige kan få forvaring hun som ble dømt for vollen-drapet fikk 9 års forvaring. Dobbeltdrapsmannen Jonatan Krister Andersen som tok livet sitt i fengsel fikk opprinnelig 11 års forvaring, men fikk fengselsdom isteden under ankesaken. Guttene som ble dømt for Vinstra-drapet og Varhaug-drapet fikk også forvaring.

Everybody skrev (2 timer siden):

På kvinneguiden virker hun som en snill og god jente, mens på aftenposten blir hun fremstilt som Norges farligste? 🤔

Viser at hun kan ta seg sammen hvis hun vil?

Anonymkode: 1a149...ce7

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Viser at hun kan ta seg sammen hvis hun vil?

Anonymkode: 1a149...ce7

hun sluttet jo også å utagere på sykehuset når de truet med å anmelde vold og trusler.

Everybody skrev (10 timer siden):

hun sluttet jo også å utagere på sykehuset når de truet med å anmelde vold og trusler.

Jeg føler det blir svært feil å diskutere et medlem/tidligere medlem av forumet side opp og side ned, men selv om saken dessverre er mye fokusert rundt én person, tenker jeg at temaet er betydelig større. Det er et problem som rammer hele fengselsvesenet og det er en konsekvens av flere års målrettet politikk.

Det har over flere år vært medieoppslag etter medieoppslag om innsattes psykiske helse, at én psykolog skal behandle 40 kvinner på en uke med et høyt lidelsestrykk ved kvinnefengselet i Skien, at ansatte opplever at de går på en "selvmordsvakt" og de vet aldri hva som venter de neste gang de ser inn til en innsatt etter ett kvarter. Som en politiker sa det: "Norge kan ikke lenger si at vi har en av verdens beste fengselsvesen." Rettigheter brytes både overfor innsatte og ansatte.

Og det er ikke nytt at fengselet mener de har å gjøre med en psykisk syk innsatt som ikke har noe å gjøre i et fengsel, men psykiatrien avviser forespørselen fra fengselet om å ta imot den innsatte med ulike begrunnelser - alt fra at det ikke er plass på avdelingen til at pasienten er for frisk eller t.o.m. for syk til å være innlagt, mener jeg kanskje å ha lest/hørt et sted. Jeg håper jeg husker feil, men det overrasker meg ikke. Jeg har ikke mulighet til å finne igjen kilden, så ta det med en skje salt 😋

Om en leser bøker som er skrevet av tidligere innsatte, eller hører på podcasten/radioprogrammet på NRK Røverradioen, settes dette temaet på dagsorden nokså ofte.

Eva Sofie skrev (20 minutter siden):

Jeg føler det blir svært feil å diskutere et medlem/tidligere medlem av forumet side opp og side ned, men selv om saken dessverre er mye fokusert rundt én person, tenker jeg at temaet er betydelig større. Det er et problem som rammer hele fengselsvesenet og det er en konsekvens av flere års målrettet politikk.

Det har over flere år vært medieoppslag etter medieoppslag om innsattes psykiske helse, at én psykolog skal behandle 40 kvinner på en uke med et høyt lidelsestrykk ved kvinnefengselet i Skien, at ansatte opplever at de går på en "selvmordsvakt" og de vet aldri hva som venter de neste gang de ser inn til en innsatt etter ett kvarter. Som en politiker sa det: "Norge kan ikke lenger si at vi har en av verdens beste fengselsvesen." Rettigheter brytes både overfor innsatte og ansatte.

Og det er ikke nytt at fengselet mener de har å gjøre med en psykisk syk innsatt som ikke har noe å gjøre i et fengsel, men psykiatrien avviser forespørselen fra fengselet om å ta imot den innsatte med ulike begrunnelser - alt fra at det ikke er plass på avdelingen til at pasienten er for frisk eller t.o.m. for syk til å være innlagt, mener jeg kanskje å ha lest/hørt et sted. Jeg håper jeg husker feil, men det overrasker meg ikke. Jeg har ikke mulighet til å finne igjen kilden, så ta det med en skje salt 😋

Om en leser bøker som er skrevet av tidligere innsatte, eller hører på podcasten/radioprogrammet på NRK Røverradioen, settes dette temaet på dagsorden nokså ofte.

Enig i at behandlingstilbudet er kritikkverdig i fengslene og at det er en varslet krise. Det som imidlertid her vært satt på dagsorden flere ganger i media, via feks Randi Rosenqvist og flere ildsjeler, er fokus på psykoselidelsene og behandling av disse. Jenta i denne saken har ikke en sykdom som kan behandles med medikamenter, samtaleterapi og sengeplass i psykiatrien. Hun har fått forsøke. Hun har flere forstyrrelser i personligheten og autisme. Hun har selvsagt rett på behandlings tilbud på linje med andre, men tilbudene hun har fått har ikke ført til bedring, snarere til skade på personalet via utagering og trusler. Det må gå en grense et sted for når nok er nok, og jeg syks psykiatrien og fengselsvesenet har funnet en helt ok grense her.

Anonymkode: f56b4...47b

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i at behandlingstilbudet er kritikkverdig i fengslene og at det er en varslet krise. Det som imidlertid her vært satt på dagsorden flere ganger i media, via feks Randi Rosenqvist og flere ildsjeler, er fokus på psykoselidelsene og behandling av disse. Jenta i denne saken har ikke en sykdom som kan behandles med medikamenter, samtaleterapi og sengeplass i psykiatrien. Hun har fått forsøke. Hun har flere forstyrrelser i personligheten og autisme. Hun har selvsagt rett på behandlings tilbud på linje med andre, men tilbudene hun har fått har ikke ført til bedring, snarere til skade på personalet via utagering og trusler. Det må gå en grense et sted for når nok er nok, og jeg syks psykiatrien og fengselsvesenet har funnet en helt ok grense her.

Anonymkode: f56b4...47b

Ja, der har du et godt poeng. Jeg synes Randi Rosenquist har mye fornuftig å komme med,. Jeg tror det er veien å gå etter at pendelen nå gradvis har dreit i retning bort fra institusjoner og innleggelser de siste 30-40 årene, før det de store asylene. Jeg håper vi aldri kommer tilbake dit...

Men ang. de som ikke har psykoselidelser i fengselet, finnes det flere i samme situasjon, som har bl.a. personlighetsforstyrrelser og traumelidelser. Ikke at det er en unnskyldning, men en forklaring og årsakssammenheng, ettersom mange kom inn i kriminalitet som følge av en vanskelig oppvekst.

Det jeg undres på, er om verbale trusler hagler under utaggering fra henne nå også. Om fengselsansatte opplever at det fremsettes trusler, kan det bli en ny straffesak ut av det. En viss ansvarliggjøring tenker jeg for øvrig at alle innsatte har godt av å kjenne på i en eller annen grad - derfor er jeg svært tilhenger av Bastø Fengsel-modellen slik den drives i dag. .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...