Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Så var det det med å tro at man alltid må "si det som det er" og å "si sannheten"  Da uten å reflektere over om det har den minste nytte.

Kan du fortelle meg hvilken nytte vi har av å vite hvem som blir regnet som den farligste i Norge? Hvis det ikke har noen nytte, så lurer jeg fremdeles på hensikten med å betegne noe som det. 

Det er relevant for å forstå situasjonen hennes.

Anonymkode: 1a149...ce7

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er en sann farakteristika. På linjer med «Norges tregeste, Norges tjukkeste, Norges xxx». Noen ganger er kjipe betegnelser sanne. Og helt betimelig å bruke. Dama i artikkelen er kjempefarlig, veldig rart å lage som noe annet 

Anonymkode: f56b4...47b

Den er ikke mer sann enn noe annet. Det kunne like gjerne het "norges mest skadede/ødelagte mennesker". 

Anonymkode: 09024...860

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er ikke mer sann enn noe annet. Det kunne like gjerne het "norges mest skadede/ødelagte mennesker". 

Anonymkode: 09024...860

Eller sykeste? Men det er  visst bedre å si "farligste", og nettopp derfor lurer jeg på hensikten når de absolutt må konkludere på den måten. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (1 time siden):

Skulle ønske det ble slutt på å kalle mennesker for "Norges farligste"

Hva er formålet med å betegne dem på den måten? 

Tipper noen folk liker å bli kalt for det. Og jeg har en liten mistanke om hvem det er som har startet denne tråden. 

Anonymkode: da58a...907

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper noen folk liker å bli kalt for det. Og jeg har en liten mistanke om hvem det er som har startet denne tråden. 

Anonymkode: da58a...907

Ja, noen kan like det. Andre kan også like det, og noen vil selv bli betegnet som det. Mens andre igjen kan ha det hengende ved seg som en belastning. Er du syk, så kan du i det minste bli frisk, og det forstår også folk lettere. 

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (48 minutter siden):

Eller sykeste? Men det er  visst bedre å si "farligste", og nettopp derfor lurer jeg på hensikten når de absolutt må konkludere på den måten. 

Syntes du ikke hun virker ganske farlig?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syntes du ikke hun virker ganske farlig?

Når du er villig til å drepe en 15-åring fordi du ikke vil tilbake på instutisjon så vil jeg absolutt si at man er farlig. 

Anonymkode: 5b575...45c

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du er villig til å drepe en 15-åring fordi du ikke vil tilbake på instutisjon så vil jeg absolutt si at man er farlig. 

Og egoistisk.

Merk også at dette drapet var ikke gjort på impuls. Hun hadde på forhånd gjort research på knivskader og sett videoer hvor hun skulle stikke for å gjøre mest mulig skade. 

Når du er istand til å gjøre noe sånt, da skal du aldri gå ut fritt blant folk igjen. Samfunnets vern mot sånne bør stå sterkere enn at enkeltindividet har lyst til å bo for seg selv utenfor fengsel/sykehus.

Rettelse: Hun drepte en 17-åring da hun selv var 15. Jeg blandet alderen. Men du er bra farlig når du som 15-åring planlegger et slikt drap og så gjennomfører det.  

Everybody skrev (1 minutt siden):

Og egoistisk.

Da har du ingenting ute i samfunnet å gjøre. Jeg har ikke en eneste celle i kroppen som syns synd i henne til tross for hva hun opplever på Dikemark. Jeg tenker det er vel fortjent. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt enig.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kashmir hvorfor så opptatt av at hun ikke bør kalles farlig eller farligste? Hva skade gjør det mener du? 

Det gjør skade fordi å være så syk/ kriminell ikke er en konkurranse som en slik betegnelse kan gi inntrykk av. Det er andre som er like syke/ skadet som ikke ser på en slik betegnelse som feil, og det er kriminelle som får respekt for mennesker som bli beskrevet som dette. De ville ikke fått den respekten om vedkommende ble beskrevet som svært syk eller skadet. At man forklarer at noen svært syke mennesker kan bli farlige er ok, for det er en sannhet som nok har både mer nytte og er mer preventiv mtp konkurranse. 

Det er også feil med tanke på dem som faktisk blir friske etter år med behandling. Det går mennesker i frihet som er blitt kalt dette tidligere, og det blir løslatt mennesker med det stempelet. Når folk blir løslatt så har de sonet en straff og skal ha de samme milighetene i samfunnet som alle andre. En som er blitt frisk får det mye lettere enn en som har hatt betegnelsen "en av Norges farligste". 

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Det gjør skade fordi å være så syk/ kriminell ikke er en konkurranse som en slik betegnelse kan gi inntrykk av. Det er andre som er like syke/ skadet som ikke ser på en slik betegnelse som feil, og det er kriminelle som får respekt for mennesker som bli beskrevet som dette. De ville ikke fått den respekten om vedkommende ble beskrevet som svært syk eller skadet. At man forklarer at noen svært syke mennesker kan bli farlige er ok, for det er en sannhet som nok har både mer nytte og er mer preventiv mtp konkurranse. 

Det er også feil med tanke på dem som faktisk blir friske etter år med behandling. Det går mennesker i frihet som er blitt kalt dette tidligere, og det blir løslatt mennesker med det stempelet. Når folk blir løslatt så har de sonet en straff og skal ha de samme milighetene i samfunnet som alle andre. En som er blitt frisk får det mye lettere enn en som har hatt betegnelsen "en av Norges farligste". 

Men det står ingen steder «Norges kronisk farligste menneske» eller «Norges farligste menneske som ikke kan bli bedre». Det står at hun er det nå og det er jo helt sant. Krenkesamfunnet bør ikke tøyes lengre enn det allerede er mht å måtte omformulere og beskytte mer enn det som er hensiktsmessig og riktig 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det står ingen steder «Norges kronisk farligste menneske» eller «Norges farligste menneske som ikke kan bli bedre». Det står at hun er det nå og det er jo helt sant. Krenkesamfunnet bør ikke tøyes lengre enn det allerede er mht å måtte omformulere og beskytte mer enn det som er hensiktsmessig og riktig 

Hva hadde svaret mitt med krenkesamfunn å gjøre? 

Jeg var ute og spiste lunsj med ei venninne i dag, og restauranten var rett ved siden av biblioteket. Så inspirert av denne tråden gikk jeg innom for å lese denne artikkelen. 

Men jeg fant bare Aftenposten fra i går. Det satt noen der allerede og leste aviser så kan være noen av dem hadde den. Synd, hadde vært interessant å lest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...