Gå til innhold

Spørsmål om schizofreni og stemmer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forskjellen er som jeg har forstått at tanker er nettopp noe man vet er egne tanker, mens stemmer høres ut som andre sine stemmer. Jeg har ikke opplevd det og kan derfor ikke svare ut fra egenerfaring. Hadde jeg hørt en stemme som var noen andre sin, så hadde jeg trodd det var et annet menneske og ikke trodd det var mine egne tanker. Å høre stemmer må derfor være skremmende kan jeg tenke meg

Anonymkode: 57cc4...5da

Hvordan en kan skille mellom egen indre dialog og stemmer. 

Siden ingen med diagnosen schizofreni har svar deg, så kan jeg gjøre det ,selv om jeg har bedt om ny utredning av diagnosen da jeg mener den er feil. 

Det som skiller egne tanker og stemmer er at menn og barn snakker til deg. Vis du er kvinne stemmer det dårlig med egne tanker. 

Stemmer som snakker sammen om et tema, gjør det også forskjellig fra tanker,tankene våre snakker ikke sammen .

Stemmer sier ting som en selv ikke tenker på eller sier ting en aldri ville sagt eller ment.

Stemmer lager merkelige ord eller setninger som ikke gir mening. Der finnes sikkert folk over 5 år som synes det er gøy med rare ord og setninger, de fleste av oss bruker ikke tid på det.

Anonymkode: 1ffc4...116

Annonse

Jeg hører mine egne tanker. Jeg hører derimot ikke andre, fremmede stemmer i hodet. Jeg føler allikevel at tankene lever sitt «eget liv» på en måte, og at det som er mitt «jeg» er noe separat fra de tankene jeg har i hodet. 

Når det er sagt så kan jeg ha kontrollerte «indre dialoger» der jeg henter frem setninger som jeg har lært av andre og så snakker tankene mine med disse setningene. Det kan virke veldig støttende og korrigerende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...