Gå til innhold

Hvorfor skal det koste kunden å returnere en vare?


Anbefalte innlegg

Tights for eksempel. Du må betale frakt, greit nok, sånn er det noen steder. Men det koster også å returnere. Dette synes jeg er særlig service, når det ikke er noen fysisk butikk der du kan faktisk prøve noe for å vite at det faktisk passer?

Anonymkode: 61c9d...a1a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tights for eksempel. Du må betale frakt, greit nok, sånn er det noen steder. Men det koster også å returnere. Dette synes jeg er særlig service, når det ikke er noen fysisk butikk der du kan faktisk prøve noe for å vite at det faktisk passer?

Anonymkode: 61c9d...a1a

Ingenting er gratis. Er det bedre at de legger på prisen og tilbyr gratis retur?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tights for eksempel. Du må betale frakt, greit nok, sånn er det noen steder. Men det koster også å returnere. Dette synes jeg er særlig service, når det ikke er noen fysisk butikk der du kan faktisk prøve noe for å vite at det faktisk passer?

Anonymkode: 61c9d...a1a

Du vet jo at det er en nettbutikk. Hvis du vil prøve, får du handle i fysisk butikk. Klart det koster butikke frakt for retur, hvis det er gratis, legger de nok bare på prisene ellers. 

Annonse

Hvorfor?

er fordi koster det 0 blir 50% returnert, folk bare kjøper alt for å prøve og sender tilbake resten

= økte utgifter for butikkene = økte priser på varene

 

Når ting er gratis blir det "overforbruk" av den gratis tjenesten, derfor må* slikt koste litt

*men er butikker med gratis return da men ikke regn med de billigste varene ;) 

Anonymkode: d8f42...67c

Fordi hvis du skal returnere en vare fordi du ikke har lyst på den likevel, eller du har bestilt feil størrelse e.l. så er det ditt ansvar. 

Hvis det derimot er en feil på varen som ikke er din skyld, så slipper du å betale frakt.

Returer er utrolig dyrt å håndtere. I en god del tilfeller dyrere enn varekosten. 

Betaling for retur følger av Angrerettloven. I korte trekk; ved en handel kjøper har initiert (f.eks netthandel) skal eventuell returkost betales av kjøper. Ved en handel selger har initiert (f.eks telefonsalg eller dørsalg) skal eventuell returkost dekkes av selger.

Det er lov til å fravike dette så lenge det kommer forbrukeren til gode. Derfor tilbyr noen nettbutikker gratis retur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...