Gå til innhold

Hjelp/tips til forhindre selvskading?

Anbefalte innlegg

Etter veldig mange år uten selvskading og trodde jeg oppriktig at jeg hadde lukket det kapittelet for godt, så har de siste dagene bygget seg opp. Medisiner (vival) hjelper ikke. Jeg selvskadet før ganske heavy med av og til fare for liv. Så redd et kutt ikke skal føles nok. Og prøvd kaldt vann, isbiter, prøve strikk på armen, osv uten hell. 

Noen gode tips på hvordan fortsatt klare å holde meg unna? Sliter med dissosiasjon og depresjon samt ptsd. 

Behandler er vekke neste uke og de det som virket før virker glemt eller virker ikke lenger.

Vil ikke tilbake dit men trykket er skyhøyt 😔 Omstruktureringer gjør at det ikke er mulig å komme inn på dps døgn, for å få ned lidelsestrykket. Etter døgn omstrukturerte,  går det feil vei dessverre. Er veldig sliten og da klarer jeg nesten ikke stå imot😔

Anonymkode: 39a0d...b4b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475145-hjelptips-til-forhindre-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter veldig mange år uten selvskading og trodde jeg oppriktig at jeg hadde lukket det kapittelet for godt, så har de siste dagene bygget seg opp. Medisiner (vival) hjelper ikke. Jeg selvskadet før ganske heavy med av og til fare for liv. Så redd et kutt ikke skal føles nok. Og prøvd kaldt vann, isbiter, prøve strikk på armen, osv uten hell. 

Noen gode tips på hvordan fortsatt klare å holde meg unna? Sliter med dissosiasjon og depresjon samt ptsd. 

Behandler er vekke neste uke og de det som virket før virker glemt eller virker ikke lenger.

Vil ikke tilbake dit men trykket er skyhøyt 😔 Omstruktureringer gjør at det ikke er mulig å komme inn på dps døgn, for å få ned lidelsestrykket. Etter døgn omstrukturerte,  går det feil vei dessverre. Er veldig sliten og da klarer jeg nesten ikke stå imot😔

Hvorfor ønsker du å ikke selvskade? Jeg spør fordi det å forsøke å huske hva som er negativt med selvskading kan hjelpe på motivasjonen for å la være - om du er motivert for det. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler med deg. Det kan hjelpe å holde seg opptatt med noe helt annet. Invitere noen, be noen hjem på film, gå en laaaaang tur om så bare på kafe til kafe. Og går det til helvete så går det til helvete, du klarer å plukke deg selv opp etter det, men (når ting har landa og verden er roligere )så jobb med å finne teknikker du kan ta i bruk når du har dte slik som dette for det er et mareritt å være i.

Anonymkode: c43e3...cc8

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For det på lang sikt ikke fører noe godt med seg. Men på kort sikr hjelper det. 
Jeg skal prøve holde meg opptatt med noe men kjenner det godt i kroppen 😔

Jeg tenker at du nettopp bør snakke med fremmede for å få hjelp. Vi på forum er også fremmede. Ofte kommer hjelpen av nettopp fremmede da de man kjenner og har nær ikke er rustet til å hjelpe. Man kan få støtte og å ha samtaler, men noen ganger må det andre kluter til.

Hvis du sørger for å ha en plan for deg selv fremover kan det hjelpe. Jeg kan ingenting om selvskading, men tenker at selvisolering og tankekjør kan være dumt. Hvis du ønsker å unngå å havne i der hvor du var må du kanskje ta grep nå, ikke bra å gå sånn lenge.

Ha en nødplan hvis det blir for ille og litt mer langsiktig plan. Vival er slik jeg ser det ingen langsiktig løsning. Hva har hjulpet deg før?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det på lang sikt ikke fører noe godt med seg. Men på kort sikr hjelper det. 
Jeg skal prøve holde meg opptatt med noe men kjenner det godt i kroppen 😔

Hvis du bor i nærheten av et vann, så kan det å bade i kaldt vann (helst enda kaldere enn nå), gi noe av det samme rushet i kroppen som selvskading gir. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan se hva som ev. kan passe for deg av disse forslagene: Å skrive ned tanker og følelser, høre på musikk eller podcast/lydbok, se på en film e.l., gå en tur, gjøe en hobby du trives med... 

Det handler alt sammen om å avlede seg. Før eller senere vil det bli roligere inni deg.

Jeg tror at jo mer vi "mater" tankene om selvskading, jo mer påtrengende kan også følelsene oppleves. Ergo, jo mer du går og føler på det, jo mer trang kan det generere.

Jeg selv fokuserte på alt styret etterpå, var det verdt det? Hvilke følelser satt jeg med etterpå? Min erfaring er i hvert fall at en indre smerte forblir. Selvskadingstrangen er ute etter å lure deg - den opphører ikke.

Ta en sovetablett og legg deg. Den som sover, gjør ikke annet. Så vent til det går over. Hvis du er likedan når du våkner igjen, hold ut til det igjen er forsvarlig å ta en sovetablett. Repeter øvelse... 

Ettersom selvskading krenker og irriterer andre mennesker enormt, ser jeg på denne metoden som den mest aksepterte. 

Så leit at du ikke har det bra. 

Anonymkode: a76b3...707

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Du kan se hva som ev. kan passe for deg av disse forslagene: Å skrive ned tanker og følelser, høre på musikk eller podcast/lydbok, se på en film e.l., gå en tur, gjøe en hobby du trives med... 

Det handler alt sammen om å avlede seg. Før eller senere vil det bli roligere inni deg.

Jeg tror at jo mer vi "mater" tankene om selvskading, jo mer påtrengende kan også følelsene oppleves. Ergo, jo mer du går og føler på det, jo mer trang kan det generere.

Jeg selv fokuserte på alt styret etterpå, var det verdt det? Hvilke følelser satt jeg med etterpå? Min erfaring er i hvert fall at en indre smerte forblir. Selvskadingstrangen er ute etter å lure deg - den opphører ikke.

Ikke for å være slem, men når jeg leser sånne råd som "les en bok", "gå en tur", så føler jeg nesten for å slå. Dette er ikke ting som fungerer når en har krisetanker. For de fleste vil det jo være helt utelukket å gå utenfor døren når en har det dårlig. Og å lese en bok... disse tingene er for folk som allerede føler seg inspirerte og søker ny input. Når en tenker på selvskading er man på survival lever. Det tror jeh gjelder for mange i alle fall. Beklager "hissig" svar. Er ikke engang ts, men føler meg bare så provosert.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke for å være slem, men når jeg leser sånne råd som "les en bok", "gå en tur", så føler jeg nesten for å slå. Dette er ikke ting som fungerer når en har krisetanker. For de fleste vil det jo være helt utelukket å gå utenfor døren når en har det dårlig. Og å lese en bok... disse tingene er for folk som allerede føler seg inspirerte og søker ny input. Når en tenker på selvskading er man på survival lever. Det tror jeh gjelder for mange i alle fall. Beklager "hissig" svar. Er ikke engang ts, men føler meg bare så provosert.

Jeg er enig med deg her. Sånne råd er ikke nødvendige i det hele tatt i krisesituasjoner. Kroppen er i fight flight mode og hjernen tenker ikke klart - man er helt utslitt. 

TS her. 

Takk for alle svar. Kom meg gjennom dagen uten selvskading. Har tvunget meg opp og holdt meg opptatt med ting i hjemmet for å prøve ikke kjenne så mye. Nå siger det på igjen og natten og morgen er ofte erfaringsmessig tøffest. Og jeg er supersliten etter en dag uten noe hvile. Jeg er egentlig ganske avhengig av hvile men det har jeg ikke turd for da kommer alt over meg. Så gruer meg til natten for sliter masse med søvn. Men jeg hadde faktisk ikke trodd tidlig i morges at jeg skulle komme gjennom dagen uten selvskading men det klarte jeg jammen. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. 

Takk for alle svar. Kom meg gjennom dagen uten selvskading. Har tvunget meg opp og holdt meg opptatt med ting i hjemmet for å prøve ikke kjenne så mye. Nå siger det på igjen og natten og morgen er ofte erfaringsmessig tøffest. Og jeg er supersliten etter en dag uten noe hvile. Jeg er egentlig ganske avhengig av hvile men det har jeg ikke turd for da kommer alt over meg. Så gruer meg til natten for sliter masse med søvn. Men jeg hadde faktisk ikke trodd tidlig i morges at jeg skulle komme gjennom dagen uten selvskading men det klarte jeg jammen. 

Nå ble jeg glad. Godt å høre! En dag av gangen, så håper jeg på en bedre dag for deg. Er lov å håpe ☺️

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her. 

Det var bra. Håper i dag blir lettere. 

AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 14.32):

Og det er erfaringer og meninger som du og @Trinity80 har. Andre kan sitte med andre erfaringer - og TS spurte om råd. Jeg velger å dele mine erfaringer - du/dere kan velge å dele deres som kanskje hjelper bedre? Det er hensikten med et forum. Jeg har klart å jobbe meg ut av selvskadingshelvetet, og jeg husker hva som hjalp (meg) og hva som ikke hjalp. Vi er heldigvis forskjellige. Det finnes ulike veier inn i selvskadingen og det finnes ulike veier ut av den. én metode passer ikke alle, men det betyr ikke at den er dårlig av den grunn.

Om en strever med en dissosiasjonsproblematikk, som TS beskriver, er det etter min erfaring, særlig av betydning å forsøke å holde seg fokusert på noe - om ikke kan dissosiasjonen øke. Det at TS har holdt seg opptatt er positivt, men personlig har jeg erfart at det er en fin balansegang der mellom å klare å holde seg opptatt/distrahert fra selvskadingstanker og ikke bli for sliten/utmattet til å klare å stå imot og tenke rasjonelt. Men, for å hamre det godt nok inn - også her er vi ulike med dissosiasjonsproblematikk også. Ulike mennesker for øvrig.

Og legg merke til at jeg skrev i mitt første svar litt mer enn det du fokuserte på at jeg skrev:

"Du kan se hva som ev. kan passe for deg av..." - ikke at "du kan forsøke å...". For egen del var det andre aktiviteter som klarte å holde meg distrahert fra selvskadingen - en må selv finne hva som passer for seg. Jeg har aldri uttrykt at det er enkelt. Det er en lang og tung prosess å komme seg ut av, men det er mulig.

For i det samme svaret skrev jeg også:

"Jeg selv fokuserte på alt styret etterpå, var det verdt det? Hvilke følelser satt jeg med etterpå? Min erfaring er i hvert fall at en indre smerte forblir. Selvskadingstrangen er ute etter å lure deg - den opphører ikke."

Jeg heiier på deg, TS. Ta time for time eller dag for dag. For meg var det i starten motiverende å kunne telle antall dager/uker/måneder skadefri. Om jeg kom til å skade - da telte jeg fra start igjen. En må regne med å falle i starten, men det kan skje betydelig verre saker. Det viktigste er at en fortsetter å ha fokuset på skadefrihet og ikke tenker at "nå er alt fucked likevel". Det er det aldri.

En erfaring jeg har gjort meg; istedenfor å avlede (Noen ganger er det kanskje det som skal til. Eller så blir det en utsettelse av trangen, før jeg likeve gir etter.)er at jeg kan konstruere et mentalt hendelsesforløp av selvskadingen, hvor jeg kjenner emosjonellt og fysisk de samme impulsene og følelsene, som ved en faktisk utagering. Det har for meg vært en veldig nyttig metode for å bryte mønsteret å gi en mestring ved en annerledes måte å gjenvinne kontroll.

Håper det kan funke for andre også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...