Gå til innhold

Hva er forsvarlig bruk av Vival

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker at uavhengig av forumets reglement er det et umulig spørsmål å svare på.

Hva som er akseptabelt for en 80-åring med store søvnvansker eller en med psykoselidelse og tilhørende angst er ganske ulikt hva som er akseptabelt for en 25-åring med angst i full jobb.  

Det er mye lettere å tilvennes diazepam enn oksazepam. Halveringstiden er mye lengre og selv ved bruk bare 2-3 ganger i uken vil man alltid ha medisinen i kroppen. 

ISW skrev (1 time siden):

Jeg tenker at uavhengig av forumets reglement er det et umulig spørsmål å svare på.

Hva som er akseptabelt for en 80-åring med store søvnvansker eller en med psykoselidelse og tilhørende angst er ganske ulikt hva som er akseptabelt for en 25-åring med angst i full jobb.  

Det er mye lettere å tilvennes diazepam enn oksazepam. Halveringstiden er mye lengre og selv ved bruk bare 2-3 ganger i uken vil man alltid ha medisinen i kroppen. 

Hvordan blir det med bilkjøring hvis man alltid vil ha medisinen i kroppen? 

Anonymkode: d13f8...8e1

Annonse

erik123 skrev (1 minutt siden):

Det strider mot regelverket. Kan ikke ta opp bruk av sterke vanedannende medisiner. Vival skal man helst styre unna. 

Det får du nesten ta opp med admin. Det er hun som kan reglene best og som har makt til å håndheve dem. Så rapporter i vei, så får vi se om det blir stående eller ikke. 

Anonymkode: d13f8...8e1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjelder ikke alle.

Anonymkode: 50c3c...dae

99% blir avhengig. Så Vival er ikke å anbefale. Gå heller en lang tur i fjellet. Fysisk trening hjelper enormt. Det kan jeg skrive under på. Jeg har slitt i årevis. Og har masse erfaring. 

Her var det voldsomt unyansert. Jeg er ikke enig med deg @erik123 i at 99% blir avhengige.

Diazepam som fast medisin burde nok forbeholdes spesielle tilfeller. Eksempelvis der all annen behandling feiler og angsten er invalidiserende. Eller eksempelvis for urolige demente pasienter. Det finnes tilfeller der det kan forsvares - og diazepam kan være en fin medisin. 

Ellers - ved korrekt bruk mot periodisk angst, som «pill in pocket» for trygghet, osv - er faren for avhengighet vesentlig mindre. Men som jeg var inne på over - en utfordring med diazepam er den lange halveringstiden (og enda lengre for de aktive metabolittene) - man kan risikere å ha medisin i kroppen som bidrar til tilvenning lengre enn man trenger. Sånn sett er Sobril tryggere. 

ISW skrev (43 minutter siden):

Her var det voldsomt unyansert. Jeg er ikke enig med deg @erik123 i at 99% blir avhengige.

Diazepam som fast medisin burde nok forbeholdes spesielle tilfeller. Eksempelvis der all annen behandling feiler og angsten er invalidiserende. Eller eksempelvis for urolige demente pasienter. Det finnes tilfeller der det kan forsvares - og diazepam kan være en fin medisin. 

Ellers - ved korrekt bruk mot periodisk angst, som «pill in pocket» for trygghet, osv - er faren for avhengighet vesentlig mindre. Men som jeg var inne på over - en utfordring med diazepam er den lange halveringstiden (og enda lengre for de aktive metabolittene) - man kan risikere å ha medisin i kroppen som bidrar til tilvenning lengre enn man trenger. Sånn sett er Sobril tryggere. 

Jeg ville heller ikke tatt Sobril. Hatr tatt det noen ganger og fått enda mer angst. Men tar jeg fem stk,, blir det en fin kveld. Forøvrig så har jeg neste år vært edru i 20 år. Og jeg frakk veldig mye, brukte alt på alkohol. Gikk ut over alle. Sliter med nærvøsitet og tar en valium en gang i blant. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...