Gå til innhold

Avlslag på behandling

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp avslag på en spesifikk type behandling jeg hadde blitt søkt inn til. Det sto om rettigheter til å klage, så det har jeg oversikt over. Men det jeg lurer på er om det er mulig å sende en ny henvisning og såfall hva reglene for dette er? Og hva er fordelene/ulempene med å klage i motsetning til å sende ny henvisning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475162-avlslag-p%C3%A5-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (20 minutter siden):

Det kommer an på begrunnelsen i avslaget. 
om henvisningen var mangelfull, vil det lønne seg å sende en ny og bedre. 

Slik jeg forsto det var hovedgrunnen til avslaget det at jeg har asperger. Limer inn utdrag fra avslaget her: "Pasienten er diagnostisert med asperger. Jeg er usikker på om vårt tilbud er riktig type tilbud, da det i stor grad handler om å utforske indre konflikter som vurderes som årsak/drivende faktor i høve symptom, ønske om å gjøre ett indre endringsarbeid i høve dette og å utforske og møte følelser". Det sto også nevnt at det ikke kom frem i tilvisningen hva pasientens motivasjon var og at det ikke er drøfta/vurdert i hvilken grad tilbudet er riktig ift min problematikk.

Er det kanskje bare best å slå seg til ro med det at de tenker jeg ikke passer inn i behandlingen? Dog var det min tidligere behandler, som bruker samme terapimetode dem, som tipset meg om det at jeg burde søke. Og hun kjente meg godt (over 2 år). Så jeg regner med at jeg egentlig mest sannsynlig hadde hatt utbytte av denne behandlingen?

Endret av lavender
lavender skrev (1 time siden):

Det sto også nevnt at det ikke kom frem i tilvisningen hva pasientens motivasjon var og at det ikke er drøfta/vurdert i hvilken grad tilbudet er riktig ift min problematikk.

Jeg synes dette åpner opp for en klage fra deg hvor du kan skrive mer utfyllende om hvorfor dette kan være et godt tilbud for deg. Ta også med det du skrev om behandleren din og den terapien du er i der.

Det skader jo ikke å klage. Hvis dette er et behandlingstilbud du ønsker deg så synes jeg ikke du skal slå deg til ro med avslaget. 

Anonymkode: 83d6a...b65

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det dbt du søkte om? 

Anonymkode: 59ac2...c68

Nei, det var medikamentfritt behandlingstilbud. Vil legge til at jeg ikke har noen tanke om å bli medikamentfri, jeg hadde fortsatt på samme medisinene som jeg står på nå hadde jeg fått tilbudet.

lavender skrev (2 minutter siden):

Nei, det var medikamentfritt behandlingstilbud. Vil legge til at jeg ikke har noen tanke om å bli medikamentfri, jeg hadde fortsatt på samme medisinene som jeg står på nå hadde jeg fått tilbudet.

Men vil du si mer konkret hva slags behandling dette er? 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes dette åpner opp for en klage fra deg hvor du kan skrive mer utfyllende om hvorfor dette kan være et godt tilbud for deg. Ta også med det du skrev om behandleren din og den terapien du er i der.

Det skader jo ikke å klage. Hvis dette er et behandlingstilbud du ønsker deg så synes jeg ikke du skal slå deg til ro med avslaget. 

Anonymkode: 83d6a...b65

Jeg er dårlig på å skrive klager. Og jeg føler jeg egentlig ikke har noen gode argumenter for hvorfor det kan være ett godt tilbud for meg heller. Jeg skulle bare veldig gjerne ønske jeg fikk sjansen i det minste, men jeg tror det blir å slå seg til ro med at det er slik det ble.

Endret av lavender
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men vil du si mer konkret hva slags behandling dette er? 

Det er 8 uker behandling på DPS der man får individualterapi og gruppeterapi samt psykoedukasjon. Der er også ulike aktiviteter som trening, mindfulness, yoga, fjellturer osv.

lavender skrev (22 minutter siden):

Det er 8 uker behandling på DPS der man får individualterapi og gruppeterapi samt psykoedukasjon. Der er også ulike aktiviteter som trening, mindfulness, yoga, fjellturer osv.

Et behandlingssenter? Aldri hørt om at dps tilby fjellturer. 

Men det er dumt dersom du har et annen problem f. Eks depresjon og så får du ikke terapi eller psykoterapi på det bare pga at du har asperger. 

Mener de at du ikke klarer å nyttiggjøre deg behandling pga asperger? 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Et behandlingssenter? Aldri hørt om at dps tilby fjellturer. 

Men det er dumt dersom du har et annen problem f. Eks depresjon og så får du ikke terapi eller psykoterapi på det bare pga at du har asperger. 

Mener de at du ikke klarer å nyttiggjøre deg behandling pga asperger? 

Nei, det er ikke et eget behandlingssenter det er en del av DPS døgn. Ved DPS jeg tilhører bruker det å være en fast turdag i uka.

Jeg forsto det slik ut i fra brevet jeg fikk at de mener at jeg ikke klarer nyttiggjøre meg behandlingen pga asperger diagnosen ja. Og det kan det jo godt hende de har rett i. Men det er ikke slik at jeg ikke får hjelp da, jeg har poliklinisk behandler jeg går til en dag i uka også får jeg innleggelse ved behov. Jeg får bare ikke medikamentfritt behandlingstilbud. 

Endret av lavender

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...