Gå til innhold

Hvilken mat hater du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

morsan skrev (1 time siden):

Da jeg begynte å lese tråden, tenkte jeg at jeg bare skulle svare «innmat og agurk», men den lange lista til @ISW gjør at jeg legger på lungemos (som vel kanskje også er innmat?), sursild, sylte, og iallfall endel hvite geitoster. Tror neppe jeg hadde likt fleskepølse. 

Etter å ha lest tråden ser jeg jo at det er flere ting jeg ikke spiser. Bortsett fra makrell i tomat spiser jeg ikke kald fisk og i alle fall ikke rå fisk, så sildebord og sushi utgår helt. Kommer ingen vei med det rett og slett.

Lillemus skrev (17 minutter siden):

Etter å ha lest tråden ser jeg jo at det er flere ting jeg ikke spiser. Bortsett fra makrell i tomat spiser jeg ikke kald fisk og i alle fall ikke rå fisk, så sildebord og sushi utgår helt. Kommer ingen vei med det rett og slett.

Ja til alt det, bortsett fra sursild. Men sennepssild og rømmesild går bra, og sushi synes jeg er kjempegodt :) Jeg spiser gjerne kalde rester fra fiskemiddag dagen etter. 

morsan skrev (1 time siden):

Ja, og opp i gjennom årene hører jeg mange si at det er sært. selv om de selv ikke liker en masse ting som jeg liker 😉 Som f eks sylteagurk, oliven, sushi, lam, eller for den saks skyld: peanøttsmør! 😄 

Haha 😄 Sylteagurk står forresten også på lista mi....!

Annonse

morsan skrev (12 minutter siden):

Fant forresten denne testen, som riktignok ikke inneholder alt som nevnes i tråden. Jeg fikk 4/67 som jeg ikke spiser, herunder en allergi 😇

https://www.buzzfeed.com/robinedds/how-much-of-a-picky-eater-are-you

Ikke mange ting jeg ikke spiser her, men kom på at tofu burde være med på listen over ting jeg ikke liker.

morsan skrev (13 minutter siden):

Fant forresten denne testen, som riktignok ikke inneholder alt som nevnes i tråden. Jeg fikk 4/67 som jeg ikke spiser, herunder en allergi 😇

https://www.buzzfeed.com/robinedds/how-much-of-a-picky-eater-are-you

Jeg fikk 3/67 😄 

Fant en ny test: 

https://www.buzzfeed.com/bibibarud/plain-no-bun-no-condiments

Her var det flere ting å ta stilling til og jeg måtte også Google noen av dem. Så den som viste seg å være kumage fikk en «no» fra meg  😆 Totalt antall nei: 8/139

Virkelig hatfølelse har jeg vel bare for sylteagurk, alt som smaker peppermynte eller lakris, og "påleggssalater". Jeg elsker frisk agurk, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor man trenger å ødelegge den. Dessuten sprer jo den sylteagurk-smaken seg til alt den er i nærheten av, f.eks. hvis man legger den under toppen på et burgerbrød, blir jo hele burgeren infisert. 

Jeg bruker aldri majones, remulade eller thousand island-liknende dressing på noe som helst, så disse "salatene" som bare inneholder slik guffe tilsatt noen klumper med ordentlig mat, styrer jeg unna. Jeg tar heller aldri ketchup, sennep eller kalde sauser på noe. I situasjoner der man ikke slipper unna dressing, velger jeg blåmuggost-dressing eller noe tyntflytende. 

Jeg spiser heller ikke leverpostei, i så fall må det være en snobbetype, grov Kronborg eller noe sånt. Lever er greit, men absolutt ikke oppmalt, lys og hermetisk. 

Andre ting jeg gjerne velger bort, er oliven (jeg tolererer smaken, men det er jo veldig lett å la dem ligge igjen), tomatsaus som overskygger det som er inni (typisk purébasert saus eller ferdigprodukter), rakfisk og sild som ligger i noe som dreper all fiskesmak Det siste er jo mest utbredt i Sverige. 

Den typisk norske brune veikro-sausen var et hatobjekt da jeg var barn, men den tror jeg heldigvis er så godt som utryddet nå. På 60-tallet (trolig litt utpå 70-tallet også) ble de fleste kafeteria-middager druknet i denne uunngåelige sausen. Annen varm saus går fint - hvis den altså ikke er tomatbasert og har til hensikt å kamuflere resten av retten. 

Retter som inneholder begrepene "medister" eller "vørter", er også langt nede på lista. Jeg styrer også unna de fleste puddinger, enten de utgir seg for å være dessert eller hovedrett (med unntak av fiskepudding, det går greit). 

Lungemos har jeg ikke smakt, og utseendet frister ikke til å gjøre det, heller. Men det er mye god mat som ikke ser spesielt delikat ut, så man vet aldri. Jeg har heller ikke prøvd så mange av de erstatningsproduktene som er utbredt nå, f.eks. sånne soyavarianter for å unngå kjøtt. 

Nå håper jeg at jeg ikke virker vanskelig i matveien, for jeg liker / spiser svært mye. Det handler ofte bare om at jeg ikke drukner maten i saus og annet tilbehør. Jeg liker den nok gjerne slik mange andre synes den blir litt for tørr. 

Endret av laban
morsan skrev (30 minutter siden):

Så den som viste seg å være kumage fikk en «no» fra meg  😆 

Det har jeg spist, uten å vite hva det var. Bestilte noe som skulle være typisk spansk (uten at jeg forsto resten av beskrivelsen), på en restaurant i Madrid. Slo opp på det som var uforståelig etterpå (dette var i pre-smarttelefon-alderen). 

Retten gjorde ikke noe spesielt inntrykk, verken den ene eller andre veien. Mener å huske at jeg ikke var spesielt begeistret for konsistensen, men det smakte ikke minneverdig. 

Jeg er en av dem som synes det er digg med sylteagurk på burger. :D

Men jeg får ikke til eple lenger, veldig synd synes jeg. Spiste mye eple som liten (og savner gul Gravenstein som kom rundt juletider, den var så god. Ser bare rød i butikkene nå).

Jeg har ingen problemer med eplesmaken, men jeg klarer ikke konsistensen lenger. Jeg får grøsninger bare av tanken på den følelsen når jeg setter tennene i et eple. Vet ikke hvorfor, det kom i voksen alder.

Annonse

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Jeg er en av dem som synes det er digg med sylteagurk på burger. :D

Men jeg får ikke til eple lenger, veldig synd synes jeg. Spiste mye eple som liten (og savner gul Gravenstein som kom rundt juletider, den var så god. Ser bare rød i butikkene nå).

Jeg har ingen problemer med eplesmaken, men jeg klarer ikke konsistensen lenger. Jeg får grøsninger bare av tanken på den følelsen når jeg setter tennene i et eple. Vet ikke hvorfor, det kom i voksen alder.

Gjelder det alle epler? Noen er jo sprø mens andre er melne. Jeg liker ikke konsistensen på sprø epler, men de melne liker jeg

laban skrev (46 minutter siden):

Virkelig hatfølelse har jeg vel bare for sylteagurk, alt som smaker peppermynte eller lakris, og "påleggssalater". Jeg elsker frisk agurk, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor man trenger å ødelegge den. Dessuten sprer jo den sylteagurk-smaken seg til alt den er i nærheten av, f.eks. hvis man legger den under toppen på et burgerbrød, blir jo hele burgeren infisert. 

Jeg bruker aldri majones, remulade eller thousand island-liknende dressing på noe som helst, så disse "salatene" som bare inneholder slik guffe tilsatt noen klumper med ordentlig mat, styrer jeg unna. Jeg tar heller aldri ketchup, sennep eller kalde sauser på noe. I situasjoner der man ikke slipper unna dressing, velger jeg blåmuggost-dressing eller noe tyntflytende. 

Jeg spiser heller ikke leverpostei, i så fall må det være en snobbetype, grov Kronborg eller noe sånt. Lever er greit, men absolutt ikke oppmalt, lys og hermetisk. 

Andre ting jeg gjerne velger bort, er oliven (jeg tolererer smaken, men det er jo veldig lett å la dem ligge igjen), tomatsaus som overskygger det som er inni (typisk purébasert saus eller ferdigprodukter), rakfisk og sild som ligger i noe som dreper all fiskesmak Det siste er jo mest utbredt i Sverige. 

Den typisk norske brune veikro-sausen var et hatobjekt da jeg var barn, men den tror jeg heldigvis er så godt som utryddet nå. På 60-tallet (trolig litt utpå 70-tallet også) ble de fleste kafeteria-middager druknet i denne uunngåelige sausen. Annen varm saus går fint - hvis den altså ikke er tomatbasert og har til hensikt å kamuflere resten av retten. 

Retter som inneholder begrepene "medister" eller "vørter", er også langt nede på lista. Jeg styrer også unna de fleste puddinger, enten de utgir seg for å være dessert eller hovedrett (med unntak av fiskepudding, det går greit). 

Lungemos har jeg ikke smakt, og utseendet frister ikke til å gjøre det, heller. Men det er mye god mat som ikke ser spesielt delikat ut, så man vet aldri. Jeg har heller ikke prøvd så mange av de erstatningsproduktene som er utbredt nå, f.eks. sånne soyavarianter for å unngå kjøtt. 

Nå håper jeg at jeg ikke virker vanskelig i matveien, for jeg liker / spiser svært mye. Det handler ofte bare om at jeg ikke drukner maten i saus og annet tilbehør. Jeg liker den nok gjerne slik mange andre synes den blir litt for tørr. 

Morsomt innlegg. Og jeg spiser sylteagurk rett fra glasset 🙃

laban skrev (39 minutter siden):

Jeg måtte flire til mye av det du skrev, selv om jeg ikke har sitert det :) Jeg liker det aller meste av det du ikke liker, herunder mange typer saus og dressing (dog ikke Thousand Island), majones, sennep, påleggsalater etc., og ville nok synes din variant er for tørr, ja. Sikkert derfor jeg ser ut som jeg gjør også. 😄 

Men til det siterte: Omtalen din av sylteagurksmak som sprer seg til alt som er i nærheten er akkurat det jeg ville sagt om vanlig slangeagurk! Hvorfor MÅ man absolutt ødelegge ethvert smørbrød med en skive agurk? Jeg var innom Backstube for første gang nylig, og alle disse bagettvariantene deres hadde agurk - til og med mozarella og tomat. Hva er greia med det, liksom? 

laban skrev (32 minutter siden):

Det har jeg spist, uten å vite hva det var. Bestilte noe som skulle være typisk spansk (uten at jeg forsto resten av beskrivelsen), på en restaurant i Madrid. Slo opp på det som var uforståelig etterpå (dette var i pre-smarttelefon-alderen). 

Retten gjorde ikke noe spesielt inntrykk, verken den ene eller andre veien. Mener å huske at jeg ikke var spesielt begeistret for konsistensen, men det smakte ikke minneverdig. 

Takk for info! Føles korrekt å ha klikket av "nei" på det. 

hattifnattus skrev (21 minutter siden):

Gjelder det alle epler? Noen er jo sprø mens andre er melne. Jeg liker ikke konsistensen på sprø epler, men de melne liker jeg

Jeg vet egentlig ikke fordi jeg sluttet å spise eple for mange år siden. Men har vurdert å prøve igjen, har jo lyst å kunne spise eple. 

Etter å ha skummet denne tråden skjønner jeg at jeg er ekstremt lett å invitere på middag :D Jeg liker det meste som holder god kvalitet og som tilberedt i tråd med egenskapene til råvaren, inkl sheppards pai, skjell/all sjømat, innmat eller nye råvarer som tang, kråkeboller eller diverse kryp og innsekter. Men, er maten dårlig tilberedt og holder dårlig kvalitet kan til og med speket skinke smake dårlig.

Når jeg har fått spørsmålet stilt tidligere har jeg pleid å si at jeg ikke liker blodmat og innmat (minus lever), men etter å ha fått dette tilberedt på kydig vis har til og med dette smakt godt. Fritert okseblod var feks deilig garnityr på en fiskerett jeg fikk forleden. Faktisk syns jeg det er artig å smake ting jeg ikke har spist mye fra før.

Skal jeg si noe jeg ikke setter stor pris på er det nok billig ferdigmat i eske eller på boks, farsemat eller posemat. Noe Fjordland kan være ok, men det meste er bedre om man tilbereder det selv. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for kylling- eller svinefarse/deig, og i motsetning til @ISW skal jeg være bra sulten før jeg setter pris på en ostis med ost og skinke tilberedt i micro. I stekeovn derimot kan det bli riktig så godt om man adder på litt oliven, sopp, tomat og sylteagurk på toppen av osten :) 

Endret av Kayia
Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 timer siden):

Sildebord er noe av det beste jeg kan få ( utenom pinnekjøtt ) . Elsker all slags sild. Jeg liker Sushi også, men har spist meg litt lei på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...