Gå til innhold

Psykosomatiske plager/vondter pga traumer?

Anbefalte innlegg

Gjest b35fb...c0a

Jeg prøver bli mer bevisst og forstå mer av hva som skjer med meg. Og lurer på om det jeg opplever er psykosomatisk og hva jeg evnt kan gjøre med det. 
Jeg har kptsd med dissosiasjon. 

For flere år siden utredet for å utelukke en form for epilepsi (som del av utredning), har opplevd mye urinretensjon (som ble utredet til psykisk pga traumer), utredet for slag pga mistet stemmen et par dager. Også det ble vurdert etter utredning som psykosomatiske reaksjoner/plager. Og like flau og skamfull når jeg deo derfra, tatt opp seng og fraktet i blålys dit, som var andres ønske pga redsel for noe alvorlig galt. 

Og nå kommer det jeg lurer på. Om noen kan noe om dette, eller har egenerfaring. Det er først nå jeg er «klar for» og lurer på og synes er litt interessant om det jeg har opplevd en god stund også er psykosomatisk. Og hvis det er det, hvorden er det mulig? Og hva kan jeg gjøre for å fikse det? Føler selv jeg har stor toleranse for smerte. Men enten har jeg mistet den evnen eller så er det noe annet. 

* Har hodepine mange dager i uken. Små ting utløser det. Gjør jeg for mye en dag (som er lite i forhold til friske folk) så kommer hodepinen som ofte da blir migrene om jeg ikke hviler og skjermer meg tidsnok. 
* Mye smerter i kroppen som kommer og går. Betennelsesfølelse. Bekken. Rygg. Beina. Tar pinex forte mer og mer pga dette. 
* Blir mer og mer oftere hoven i fingrene. Verker i de. Utslett i ansiktet. Henvist til revmatolog for mistanke om lupus. ANA blodprøve negativ. Kun veldig lett forhøyet Anti-ccp for leddgikt men revmatologen la ikke vekt på det. 
* Har alltid slitt med forstoppelse. Nå er det stort sett motsatt. Magesmerter som igjen fører til diare. Kun en sjelden gang forstoppet. 
* Utmattet i en annen grad av før. En del av dette virker å tilta i styrke straks jeg ikke hviler nok. Men jeg må jo gjøre noe

Kan dette også være psykosomatisk? Inkludert hevelser, utslett, mageproblemer, osv? Smertene? I så tilfelle, hvordan i all verden løse det og få det bedre? 

Nå må jeg ta mer og mer pinex forte pga smerter. Har hørt om smerteplaster, kan det være en bedre ide? Jeg føler jeg tåler mye smerter, men noe har skjedd. Enten tåler jeg mindre eller andre årsaker. 

Kan utmattelsen og det å feks bli syk av å ha en behandlertime og samtidig innom feks en venninne og hilse på i 20min, så er det nok til hodepine, evnt senere migrene, ingen energi, smerter i kroppen. Burde ikke kroppen tåle noe så lite? 

Har og vært innom tanken på ME for dette føles ikke riktig i kroppen min :( 

Har noen erfaringer eller kunnskap? Psykosomatisk? Er mine symptomer det?  Hva gjør og kan jeg gjøre da? Fastlegen er litt «slapp»  og psykologen kan jo mest det psykologiske og dissosiasjon. 

Anonymkode: b35fb...c0a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475205-psykosomatiske-plagervondter-pga-traumer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...