Gå til innhold

Når forteller man en potensiell kjæreste om at man sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

Gjest d7f6b...da6

Jeg tenker begynne date snart og lurer derfor på: Når forteller man en potensiell kjæreste om at man sliter psykisk? Jeg har bipolar type 2, asperger, sliter med depresjoner, selvmordstanker, og har hatt psykose tidligere, har også noen få arr på ene armen som jeg regner med han vil tenke kommer fra selvskading (men nå som det er genser vær vil han nok ikke se de på en stund).

Anonymkode: d7f6b...da6

Fortsetter under...

Gjest d7f6b...da6

Jeg vet der var en lignende tråd for en stund tilbake med mange gode svar, men husker ikke hva "konklusjonen" ble. Har forsøkt google, men finner ikke tråden. Om noen finner den link gjerne til den.

Gjest 0724d...49e
Gjest d7f6b...da6 skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker begynne date snart og lurer derfor på: Når forteller man en potensiell kjæreste om at man sliter psykisk? Jeg har bipolar type 2, asperger, sliter med depresjoner, selvmordstanker, og har hatt psykose tidligere, har også noen få arr på ene armen som jeg regner med han vil tenke kommer fra selvskading (men nå som det er genser vær vil han nok ikke se de på en stund).

hvor preget er du av det i hverdagen? jobber du, går du på skole, er du uføre osv?

Anonymkode: 0724d...49e

Gjest d7f6b...da6
Gjest 0724d...49e skrev (2 minutter siden):

hvor preget er du av det i hverdagen? jobber du, går du på skole, er du uføre osv?

Det varierer litt hvor preget jeg er. Noen perioder fungerer jeg ganske så greit, mens andre er jeg nærmest sengeliggende. Jeg er veldig sårbar for stress og trenger mye hvile. Jeg er ufør, men jobber også litt. Håper det svarte godt nok på spørsmålet ditt, hvis ikke må du bare spørre så skal jeg utdype.

Gjest 0724d...49e
Gjest d7f6b...da6 skrev (3 minutter siden):

Det varierer litt hvor preget jeg er. Noen perioder fungerer jeg ganske så greit, mens andre er jeg nærmest sengeliggende. Jeg er veldig sårbar for stress og trenger mye hvile. Jeg er ufør, men jobber også litt. Håper det svarte godt nok på spørsmålet ditt, hvis ikke må du bare spørre så skal jeg utdype.

jeg har ikke noe godt svar til deg, jeg synes det er fint å si at du er uføre. Det i seg selv sier jo at du strever med noe. Å brette ut hele innsiden før du gir det andre mennesket anledning til å bli kjent med deg, det mennesket du er, synes jeg er et dårlig strategi. Bli litt kjent, la personen få lov til å møte deg og ikke all verdens diagnoser (selv om diagnosene selvsagt preger deg).

Gjest d7f6b...da6
Gjest 0724d...49e skrev (12 minutter siden):

jeg har ikke noe godt svar til deg, jeg synes det er fint å si at du er uføre. Det i seg selv sier jo at du strever med noe. Å brette ut hele innsiden før du gir det andre mennesket anledning til å bli kjent med deg, det mennesket du er, synes jeg er et dårlig strategi. Bli litt kjent, la personen få lov til å møte deg og ikke all verdens diagnoser (selv om diagnosene selvsagt preger deg).

Ja, jeg tenker også at det nok er lurt å bli litt kjent før en deler så personlige detaljer som psykiatriske diagnoser. Også spesielt suicidalitet, det kan nok skremme vekk de fleste.

Annonse

Gjest 0724d...49e
Gjest d7f6b...da6 skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tenker også at det nok er lurt å bli litt kjent før en deler så personlige detaljer som psykiatriske diagnoser. Også spesielt suicidalitet, det kan nok skremme vekk de fleste.

med mindre dette er et menneske som er godt kjent innen psykiatri så er det noe jeg synes du godt kan holde for deg selv fordi andre har ikke forutsetning for å kunne forstå

Gjest d7f6b...da6
Gjest 0724d...49e skrev (Akkurat nå):

med mindre dette er et menneske som er godt kjent innen psykiatri så er det noe jeg synes du godt kan holde for deg selv fordi andre har ikke forutsetning for å kunne forstå

Tenker du da å aldri være ærlig om selvmordstanker? Selv etter man har kjent hverandre lenge? Eller?

Gjest 0724d...49e
Gjest d7f6b...da6 skrev (Akkurat nå):

Tenker du da å aldri være ærlig om selvmordstanker? Selv etter man har kjent hverandre lenge? Eller?

nei, det mener jeg ikke. 

Gjest 0724d...49e
Everybody skrev (Akkurat nå):

Man sliter ikke psykisk. Man har en psykisk sykdom.

det der ga ingen mening . å slite psykisk innebærer å være psykisk syk og omvendt

Gjest d7f6b...da6
Gjest 0724d...49e skrev (3 minutter siden):

nei, det mener jeg ikke. 

Ok. Da misforsto jeg. Beklager. Men hvordan ville du gått frem når du skulle si at du slet periodevis med suicidalitet?

Annonse

Gjest 0724d...49e
Gjest d7f6b...da6 skrev (1 minutt siden):

Ok. Da misforsto jeg. Beklager. Men hvordan ville du gått frem når du skulle si at du slet periodevis med suicidalitet?

jeg ville ikke nevnt det i de innledende fasene, du har mer enn nok av annet psykiske greier du kan snakke med personen om. du trenger heller ikke å si absolutt alt. 

Gjest 0724d...49e
Everybody skrev (Akkurat nå):

Nei jeg mener å slite psykisk er noe annet enn å ha en psykisk sykdom.

det betyr akkurat det samme. det gir ingen mening å si at man ikke sliter psykisk dersom man er psykisk syk. det er jo akkurat å slite man psykisk man gjør.

Gjest d7f6b...da6
Gjest 0724d...49e skrev (1 minutt siden):

jeg ville ikke nevnt det i de innledende fasene, du har mer enn nok av annet psykiske greier du kan snakke med personen om. du trenger heller ikke å si absolutt alt. 

Nei, jeg ville nok aldri sagt det innledningsvis. Tenker ikke være 100% åpen om alt, men vil jo dele det som føles naturlig å dele. Ville blitt feil for meg å holde tilbake viktig informasjon eller lyve feks.

Gjest d7f6b...da6 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du forskjellen er da?

Når man sliter psykisk er man nedfor og kanskje deprimert og har lite energi en periode. Dette er noe annet enn å ha en kronisk og genetisk hjernesykdom som gjør at man blir redusert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...