Gå til innhold

Når forteller man en potensiell kjæreste om at man sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

Gjest d7f6b...da6
Everybody skrev (Akkurat nå):

Når man sliter psykisk er man nedfor og kanskje deprimert og har lite energi en periode. Dette er noe annet enn å ha en kronisk og genetisk hjernesykdom som gjør at man blir redusert.

Så det å "slite psykisk" er mindre alvorlig med andre ord?

Anonymkode: d7f6b...da6

Fortsetter under...

Gjest 0724d...49e
Everybody skrev (1 minutt siden):

Når man sliter psykisk er man nedfor og kanskje deprimert og har lite energi en periode. Dette er noe annet enn å ha en kronisk og genetisk hjernesykdom som gjør at man blir redusert.

Så da sliter du ikke psykisk da, når du har en kronisk genetisk hjernesykdom? 

Anonymkode: 0724d...49e

Gjest 0724d...49e skrev (2 minutter siden):

Så da sliter du ikke psykisk da, når du har en kronisk genetisk hjernesykdom? 

Anonymkode: 0724d...49e

Man kan også slite psykisk på grunn av hjernesykdommen, men jeg vil vel heller kalle det en hjernesykdom enn å slite psykisk.

Gjest d7f6b...da6
Everybody skrev (4 minutter siden):

Ja

Slik jeg ser på det og tenker så dekker setningen "slite psykisk" alt, ergo man sliter psykisk når man er psykisk syk. 

Gjest d7f6b...da6 skrev (1 time siden):

Jeg tenker begynne date snart og lurer derfor på: Når forteller man en potensiell kjæreste om at man sliter psykisk? Jeg har bipolar type 2, asperger, sliter med depresjoner, selvmordstanker, og har hatt psykose tidligere, har også noen få arr på ene armen som jeg regner med han vil tenke kommer fra selvskading (men nå som det er genser vær vil han nok ikke se de på en stund).

Det er i alle fall ikke noe du  bør ta initiativ til å dele før dere er rimelig godt kjent. Du må gi folk en mulighet til å bli kjent med deg som person før du legger opp til fokus på psykiske vansker. 

Annonse

Gjest d7f6b...da6
frosken skrev (Akkurat nå):

Det er i alle fall ikke noe du  bør ta initiativ til å dele før dere er rimelig godt kjent. Du må gi folk en mulighet til å bli kjent med deg som person før du legger opp til fokus på psykiske vansker. 

Ja, jeg er helt enig med deg. Men hva om det kommer opp at jeg er ufør tidlig i prosessen? Jeg har en liten deltidsstilling så jeg er jo heldig slikt sett at jeg kan svare på hva jeg jobber med når det spørsmålet kommer opp. Men jeg burde kanskje si at jeg er ufør også? Og da er det vel naturlig at de fleste vil spørre om hvorfor?

Gjest d7f6b...da6 skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig med deg. Men hva om det kommer opp at jeg er ufør tidlig i prosessen? Jeg har en liten deltidsstilling så jeg er jo heldig slikt sett at jeg kan svare på hva jeg jobber med når det spørsmålet kommer opp. Men jeg burde kanskje si at jeg er ufør også? Og da er det vel naturlig at de fleste vil spørre om hvorfor?

Jeg tenker at du kan svare litt "rundt" - men pass på å snakke sant. 

Gjest d7f6b...da6
frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du kan svare litt "rundt" - men pass på å snakke sant. 

Hvordan klarer jeg svare rundt? Kunne du kanskje gitt eksempel på en setning jeg kunne sagt?

Gjest d7f6b...da6 skrev (13 timer siden):

Hvordan klarer jeg svare rundt? Kunne du kanskje gitt eksempel på en setning jeg kunne sagt?

Et eksempel: Jeg jobber nå kun noen uker pr. år, likevel er det en jobb jeg er svært glad i samt engasjert i, og som alltid genererer et videre samtaleemne, uten at jeg trenger utdype hvor lite jeg jobber. "Jeg jobber med rehabilitering av X hvor jeg underviser i Y på Z", og deretter går samtalen videre... Da spør ofte folk om hvordan det er og en del annet relatert til jobben. Jeg har jobbet betydelig mer før, men det er urelevant - folk trenger ikke vite detaljer.

Jeg vet ikke om du har det slik, men jeg vet at enkelte med ASD har vanskelig for å svare usant og ikke utenfor det som det spørres om. Om så, kan du kanskje se om det går an å øve deg på det - jeg vet ikke... Jeg kjenner en med ASD som har lært seg å se litt nedenfor øynene til personene h*n snakker med istedenfor på øynene. Dette vet du trolig... :) 

• 2 uker senere...
Eva Sofie skrev (På 22.9.2023 den 12.13):

Et eksempel: Jeg jobber nå kun noen uker pr. år, likevel er det en jobb jeg er svært glad i samt engasjert i, og som alltid genererer et videre samtaleemne, uten at jeg trenger utdype hvor lite jeg jobber. "Jeg jobber med rehabilitering av X hvor jeg underviser i Y på Z", og deretter går samtalen videre... Da spør ofte folk om hvordan det er og en del annet relatert til jobben. Jeg har jobbet betydelig mer før, men det er urelevant - folk trenger ikke vite detaljer.

Jeg vet ikke om du har det slik, men jeg vet at enkelte med ASD har vanskelig for å svare usant og ikke utenfor det som det spørres om. Om så, kan du kanskje se om det går an å øve deg på det - jeg vet ikke... Jeg kjenner en med ASD som har lært seg å se litt nedenfor øynene til personene h*n snakker med istedenfor på øynene. Dette vet du trolig... :) 

Godt svar!

Anonymkode: c1ec7...5ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...