Gå til innhold

Jeg har nå drukket 3 energidrikker på 1 time, kan det bli farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest a384b...0f9 skrev (1 minutt siden):

Hva kan skje? Og hva er evnt symptomer?

Anonymkode: a384b...0f9

Nei det kan skje mye. Bare å google. Men siden du fortsatt sitter og skriver så går det nok helt fint.

Gjest a384b...0f9
Everybody skrev (1 minutt siden):

Nei det kan skje mye. Bare å google. Men siden du fortsatt sitter og skriver så går det nok helt fint.

Ja, selvfølgelig, hjernen min fungerer åpenbart ikke helt tenkte ikke på å google i det hele hehe. Ja, satser på at det går fint.

Gjest a384b...0f9 skrev (7 minutter siden):

Jeg har nå drukket 3 energidrikker på 1 time, kan det bli farlig?

Med tanke på koffeinmengden bør man ikke drikke mer enn en boks om dagen. Ikke sikkert du får sove noe særlig i natt. 

https://www.ung.no/oss/441208

Annonse

Gjest a384b...0f9
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Med tanke på koffeinmengden bør man ikke drikke mer enn en boks om dagen. Ikke sikkert du får sove noe særlig i natt. 

https://www.ung.no/oss/441208

Aha. Nei det var nok ikke så lurt å drikke så mye, var bare så fysen på bobler og har ikke brus hehe.

UtakknemligDiva

Hvorfor har du drukket så mye på kort tid? Synes du det smaker ekstremt godt eller? Det trenger ikke skje noen ting, men det er nok ikke sunt akkurat. Jeg drakk 12 sånne ila 1 kveld, hver kveld over flere uker når jeg var 16. Skjedde ingenting.

Gjest a384b...0f9
90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du drukket så mye på kort tid? Synes du det smaker ekstremt godt eller? Det trenger ikke skje noen ting, men det er nok ikke sunt akkurat. Jeg drakk 12 sånne ila 1 kveld, hver kveld over flere uker når jeg var 16. Skjedde ingenting.

Jepp, akkurat derfor hehe. Oj 12, det er litt sykt, hvordan fikk du plass til alt? Jeg kjenner meg helt stappa bare etter 3.

Annonse

Gjest d421f...c7f
Gjest a384b...0f9 skrev (25 minutter siden):

Jeg drikker både monster og burn, litt forskjellige smaker.

Er det fordi du ikke kan få deg øl? 

Anonymkode: d421f...c7f

UtakknemligDiva
Gjest a384b...0f9 skrev (3 timer siden):

Jepp, akkurat derfor hehe. Oj 12, det er litt sykt, hvordan fikk du plass til alt? Jeg kjenner meg helt stappa bare etter 3.

Jeg har lurt på hvordan jeg fikk plass til mye av forskjellige ting når jeg var barn/tenåring jeg🙃 tilsvarende antall burgere på McDonald’s var også vanlig for meg på den tiden. Jeg klarer ikke dette i dag, og trenger det ikke heller, blir nesten kvalm av å tenke på det. 

Hvilken er det du drikker? Og jeg lurer litt på hvorfor. 

Endret av 90tallsbarn
Gjest a384b...0f9
90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Jeg har lurt på hvordan jeg fikk plass til mye når jeg var barn/tenåring jeg🙃 tilsvarende antall burgere på McDonald’s var også vanlig for meg på den tiden. Jeg klarer ikke dette i dag, og trenger det ikke heller, blir nesten kvalm av å tenke på det. 

Hvilken er det du drikker? Og jeg lurer litt på hvorfor. 

Oj shit. Mye. 

Jeg drikker mest hvit, gull, grønn og mango monser og vanlig og annanas battery.

Gjest a384b...0f9
Gjest a384b...0f9 skrev (1 minutt siden):

Oj shit. Mye. 

Jeg drikker mest hvit, gull, grønn og mango monser og vanlig og annanas battery.

Glemte å svare på hvorfor - Fordi det er godt. Det, også det at jeg er mye trett og innbiller meg at det hjelper på energien hehe.

For å ta konklusjonen først, nei, det er ikke farlig. Men det er heller ikke særlig sunt.

Koffein er et stoff med svært lav akutt toksisitet. For at det skal være akutt farlig, så må man drikke tilsvarende 30-50 kopper kaffe eller bokser energidrikk. Gjør man det, så er det væskemengden som er det største problemet. Intoksikasjon av koffein sees derfor nesten kun ved bruk av koffeinpiller, som ikke selges i Norge i nevneverdig grad.

Men ubehaget ved å få i seg for mye koffein, kommer ved langt lavere doser. Når dette skjer, kommer an på disposisjon for bivirkninger samt hvor tilvendt man er koffein. Ubehagelige symptomer kan være hjertebank/ekstraslag/rask puls, nervøsitet, søvnløshet, kvalme, svetting og skjelving. Dette er da ikke farlig, men noe de fleste ønsker å unngå.

Mitt råd er derfor at dersom man skal bruke koffein, bør man drikke en kopp kaffe eller to. Det er billigere, sunnere (pga. antioksidantene), og man unngår den enorme mengden sukker og kunstige stoffer som flere/mange bokser energidrikk inneholder. 

Endret av ISW
ISW skrev (57 minutter siden):

For å ta konklusjonen først, nei, det er ikke farlig. Men det er heller ikke særlig sunt.

Koffein er et stoff med svært lav akutt toksisitet. For at det skal være akutt farlig, så må man drikke tilsvarende 30-50 kopper kaffe eller bokser energidrikk. Gjør man det, så er det væskemengden som er det største problemet. Intoksikasjon av koffein sees derfor nesten kun ved bruk av koffeinpiller, som ikke selges i Norge i nevneverdig grad.

Men ubehaget ved å få i seg for mye koffein, kommer ved langt lavere doser. Når dette skjer, kommer an på disposisjon for bivirkninger samt hvor tilvendt man er koffein. Ubehagelige symptomer kan være hjertebank/ekstraslag/rask puls, nervøsitet, søvnløshet, kvalme, svetting og skjelving. Dette er da ikke farlig, men noe de fleste ønsker å unngå.

Mitt råd er derfor at dersom man skal bruke koffein, bør man drikke en kopp kaffe eller to. Det er billigere, sunnere (pga. antioksidantene), og man unngår den enorme mengden sukker og kunstige stoffer som flere/mange bokser energidrikk inneholder. 

For å si det sånn på avrusning drikker vi mer enn 1-2 kopper. 😂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...