Gå til innhold

@kupton og andre; hva er din erfaring med ECT?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordeler/ulemper?

Anonymkode: a4a0b...919

Fordelen er at ECT-behandling kan gi deg et bedre løft på kortere tid fra alvorlig depresjon enn hva kanskje medisiner kan få til. Det kan gi noe vansker med korttidshukommelsen, noen får mer av dette enn andre, men dette er hva jeg vet alltid reversibelt. Min hukommelse var nok på plass igjen etter 3-4 måneder etter hukommelsen ble forverret av ECT-behandlingen, men jeg har alltid strevd med dårlig hukommelse - så vanskelig å vite... Selv kunne jeg få litt svak hodepine samme dag, men det var for bagateller å regne.

Et nokså stort tankekors, tenker jeg bør være at en blant eldre pasienter kan komme til å anbefale ECT-behandling fremfor medikamentell behandling med antidepressiva, fordi medisiner kan være totalt sett en større belastning for noen eldre pasienter enn ECT-behandling, mtp. bivirkninger av medisiner. Personlig tror jeg også at en kanskje ikke hadde sett den samme forbedringen skje så raskt i mitt tilfelle, ettersom en ikke hadde nådd frem med medisiner siste 6-8 ukene.

Som du sikkert vet, får en jo en kortvarig narkose, du får også et muskelavslappende medikament intravenøst som gjør at krampene som det elektriske støtet i hodet utløser, blir minimalt.

Jeg tror ikke en bør gå på stemningsstabiliserende Lamictal/Orfiril mens en får ECT-behandling. Jeg husker ikke hvordan det er med beroligende som Valium/Rivotril/Apodorm.

Jeg kan takke ECT i 2019 for at jeg er stadig i remisjon fra en bp2-diagnose, som hadde skapt store problemer igjennom mange år. Jeg var fryktelig surrete og distre i 2-3 måneder, og husker ikke alt fra tida rundt innleggelsen. Nå merker jeg at jeg må jobbe litt mer for å lære ting (studerer), men ikke slik at jeg ikke kan leve med det. Heller det enn depresjonsgjørma jeg holdt på å drukne i. Merkbar effekt kom etter 5-6 behandlinger, og jeg fikk totalt 11. Medisiner har sin plass, men sammenlignet med ECT har det hatt lite effekt på meg. Likevel velger jeg etter råd fra psykiater å bruke Lamictal som vedlikehold. Det ENESTE jeg angrer på med ECT er at jeg ikke sørget for å få det på et langt tidligere tidspunkt.

Jeg sto på Lamictal under behandlingen, men man skal ikke bruke benzo. 

FjellOgDalar skrev (4 minutter siden):

Jeg kan takke ECT i 2019 for at jeg er stadig i remisjon fra en bp2-diagnose, som hadde skapt store problemer igjennom mange år. Jeg var fryktelig surrete og distre i 2-3 måneder, og husker ikke alt fra tida rundt innleggelsen. Nå merker jeg at jeg må jobbe litt mer for å lære ting (studerer), men ikke slik at jeg ikke kan leve med det. Heller det enn depresjonsgjørma jeg holdt på å drukne i. Merkbar effekt kom etter 5-6 behandlinger, og jeg fikk totalt 11. Medisiner har sin plass, men sammenlignet med ECT har det hatt lite effekt på meg. Likevel velger jeg etter råd fra psykiater å bruke Lamictal som vedlikehold. Det ENESTE jeg angrer på med ECT er at jeg ikke sørget for å få det på et langt tidligere tidspunkt.

Du står ikke på Litium?

Annonse

FjellOgDalar skrev (7 minutter siden):

Har du fått tilbud om vedlikeholds-behandling? 

Everybody skrev (1 minutt siden):

Hva skal egentlig til for å få ECT? Kan alle deprimerte få det?

Det er ikke for alle. Noen ytterst få som behandles med ECT får varig ødelagt korttidsminne, dessverre. Som regel har man prøvd mye annet uten gode resultater. Til eldre er terskelen lavere fordi det er større risiko for bivirkninger, samt utfordringer med interaksjoner i og med at eldre personer ofte bruker mange andre medikamenter.

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Funker Litium egentlig så bra da? 

Anonymkode: 6b6e3...116

Ja veldig. Har ikke vært dypt deprimert eller sterkt hypoman siden januar. Kan bli litt lav og mild hypomani, men thats it. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...