Gå til innhold

Dere som filmer selvskadingen og at dere blir sydd på legevakta etterpå

Anbefalte innlegg

Hvorfor poster dere det slik på sosiale medier som Tiktok og snapchat story sånn at andre kan se det?

Nå åpnet jeg en snap fra en venninne som jeg vet sliter psykisk, og det første jeg ser er et åpent stort, blodig kutt hvor nål og tråd blir brukt til å sy igjen av helsepersonell. Etterpå filmer hun ansiktet sitt som ser surt og misfornøyd ut før kamera blir vendt tilbake mot legen og såret igjen. Jeg blir tatt skikkelig på senga for jeg forventet ikke å se noe sånt, og kjenner at jeg vet ikke hva jeg egentlig skal si til denne personen.

Hva er det dere ønsker å oppnå, dere som filmer og legger ut sånt? 

Anonymkode: e5140...a5d

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Oi det er ikke bra, kanskje denne personen ikke er en venninne? 

Vi er venninner, men etter at jeg flyttet til en annen by for et par år siden så har vi for det meste kun kontakt på snap og er ikke like nære mer. Jeg er tidligere selvskader, og kjenner at jeg blir både sint og frustrert over å få dette i fleisen uten en triggerwarning slik at jeg kunne unngått det. 

Synes du skal sende henne et svar hvor du skriver at hun ikke kan sende sånne snapper til andre. At det er langt over streken.

Når man er syk kan man fort glemme at det som er normalt for seg ikke er normalt for andre. Fint for henne å få en tilbakemelding på det. 

Anonymkode: e6bf1...dc3

kupton skrev (Akkurat nå):

Dette er å søke oppmerksomhet hos en med alvorlig pf.  Det har absolutt ingenting med suicidalitet å gjøre. 

Men hva skal jeg si til vedkommende? Jeg har mest av alt lyst til å kjefte på henne for å i det hele tatt sende meg og flere andre noe sånt, men på en annen side så har jeg ikke lyst til å svare henne i det hele tatt og bare blokke henne. 

Hun har sendt meg rare ting før som hun har gjort, men dette er første gang det er har vært så grafisk og jeg vil ikke risikere å få flere slike videoer fra henne.

Og hvorfor tillater i det hele tatt legevakta at hun ligger der og filmer hele seansen?

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hva skal jeg si til vedkommende? Jeg har mest av alt lyst til å kjefte på henne for å i det hele tatt sende meg og flere andre noe sånt, men på en annen side så har jeg ikke lyst til å svare henne i det hele tatt og bare blokke henne. 

Hun har sendt meg rare ting før som hun har gjort, men dette er første gang det er har vært så grafisk og jeg vil ikke risikere å få flere slike videoer fra henne.

Og hvorfor tillater i det hele tatt legevakta at hun ligger der og filmer hele seansen?

Først kjefte. Så blokkere.

Legevakta har ingen hjemmel for å nekte henne.

Min bror hadde en venninne som sendte han bilder av oppkuttede og blødende armer, jeg forsto aldri poenget med det annet enn at hun ønsket oppmerksomhet. Hadde jeg fått noe sånt på snap hadde jeg bedt henne å slutte å sende meg sånt. 

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Min bror hadde en venninne som sendte han bilder av oppkuttede og blødende armer, jeg forsto aldri poenget med det annet enn at hun ønsket oppmerksomhet. Hadde jeg fått noe sånt på snap hadde jeg bedt henne å slutte å sende meg sånt. 

Det er nok det hun er ute etter, og jeg kommer til å skrive en ganske streng melding om at deler hun noe sånt til meg igjen så blokkerer jeg. Jeg har selv vært skadefri i noen år nå og for meg så var dette fryktelig triggende.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok det hun er ute etter, og jeg kommer til å skrive en ganske streng melding om at deler hun noe sånt til meg igjen så blokkerer jeg. Jeg har selv vært skadefri i noen år nå og for meg så var dette fryktelig triggende.

Ja hun burde ikke sende sånt til deg, det er bra du har vært skadefri noen år. 

Hadde det vært min venninne, ville jeg sagt i klartekst at det ikke er en akseptabel måte å si at man har det vanskelig på. I stedet hadde jeg ønsket at hun heller skrev med ord at hun sliter om hun ønsker oppmerksomhet rundt det.

Jeg ville sagt at det blir ekstra belastende å trekkes inn i noe jeg ønsker skal være et tilbakelagt kapittel i mitt eget liv. 

Selv jeg som har slitt med svært alvorlig selvskading synes det er vanskelig å begripe at noen deler så totalt ukritisk. 

Annonse

Ikke sammenlignbart forøvrig, men søstera mi pleide å sende meg snapper av ansiktet sitt i lidende miner. Så skikkelig deppa og lei seg ut, trist og fortvilet. I starten spurte jeg hva det var og om jeg kunne hjelpe med noe, men det svarte hun sjeldent på. Ofte bare: "One of these days". Til slutt ba jeg henne om å kutte ut å sende meg sånne snapper, og det har hun heldigvis gjort. I alle fall til meg. Hva hun sender til andre har jeg ingen aning om. 

Worriesome Plenty 2
Solstrim skrev (7 minutter siden):

Ikke sammenlignbart forøvrig, men søstera mi pleide å sende meg snapper av ansiktet sitt i lidende miner. Så skikkelig deppa og lei seg ut, trist og fortvilet. I starten spurte jeg hva det var og om jeg kunne hjelpe med noe, men det svarte hun sjeldent på. Ofte bare: "One of these days". Til slutt ba jeg henne om å kutte ut å sende meg sånne snapper, og det har hun heldigvis gjort. I alle fall til meg. Hva hun sender til andre har jeg ingen aning om. 

Jeg har en bekjent som før når vi var venner pleide sende meg bilder av at hun gråt. Jeg syntes det var manipulerende og grunt. Vedkommende har da også en cludter B personlighetsforstyrrelse. Hvem tenker på å ta bilder når de gråter? Seriøst muffins.

Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Jeg har en bekjent som før når vi var venner pleide sende meg bilder av at hun gråt. Jeg syntes det var manipulerende og grunt. Vedkommende har da også en cludter B personlighetsforstyrrelse. Hvem tenker på å ta bilder når de gråter? Seriøst muffins.

Ja, enig. Det er "no' muffins" med søstra mi også. Mulig hun har pf. Snill som dagen er lang da, men veldig oppmerksomhetssøkende og dramatisk i uttrykksformene sine.  

Endret av Solstrim
kupton skrev (3 timer siden):

Først kjefte. Så blokkere.

Legevakta har ingen hjemmel for å nekte henne.

Man kan vel også rapportere slik i den plattformen de blir sendt på? Jeg hadde rapportert i tillegg til dine forslag. 

Jeg våknet opp idag til ny snap fra sykehussenga, så hun er blitt overført til psykiatrisk. Hun har også slettet selvskadingsvideoen fra story, og beklager hendelsen.

Tror jeg gir henne en sjanse til, men jeg skal skrive til henne at om noe lignende skjer igjen så blokkerer jeg henne for å beskytte meg selv.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg våknet opp idag til ny snap fra sykehussenga, så hun er blitt overført til psykiatrisk. Hun har også slettet selvskadingsvideoen fra story, og beklager hendelsen.

Tror jeg gir henne en sjanse til, men jeg skal skrive til henne at om noe lignende skjer igjen så blokkerer jeg henne for å beskytte meg selv.

Hørtes fornuftig ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...