Gå til innhold

Depresjon eller et «symptom» på eupf?

Anbefalte innlegg

anonymogforvirret

Er det andre her med både diagnosen bipolar lidelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som klarer å skille forskjell på ulike «episoder»? Jeg fikk diagnosen bp1 i 2017, og eupf i fjor. Bipolar diagnosen er veldig klar, men det som gjør det vanskelig er at det er ganske delte meninger om jeg har eupf eller ikke. Jeg skal også testes for andre ting for å se om det kan være forklaringen på noen av de symptomene, men enn så lenge så har jeg den diagnosen i hvert fall. Jeg har trappet en del ned på medisiner i det siste og jeg har ikke gått på så lite medisiner som jeg gjør nå på ti år. Jeg merker ganske stor forskjell på meg selv og det er jo selvfølgelig ikke så rart når man har sluttet på sterke antipsykotika og slikt, men jeg er likevel litt redd for at jeg er på vei ned i en depresjon, den er bare ikke så raskt nedadgående som de jeg har vært vant til i fortiden og det gjør meg litt usikker. I tillegg til at denne nye eupf diagnosen gjør meg litt usikker rundt det. Så jeg lurer på hvordan andre med begge eller lignende diagnoser eller som har kjennskap til dette klarer å skille f.eks som i dette tilfelle; en depresjon fra en ustabil episode som kommer av eupf.

De siste ukene/par månedene har jeg for det første slitt mye med søvn, jeg sover veldig lite. Sliter med å sovne inn, våkner tidlig, men dette kan forklares med medisinnedtrapping. Noe annet er at jeg har veldig veldig dårlig matlyst, så mye at jeg må tvangsfore meg selv og det går stort sett ganske dårlig.. har gått ned veldig mye i vekt. Dette kan også forklares med nedtrapping dog. Jeg sliter også så mye med sterk angst som jeg ikke har gjort siden jeg var barn. Jeg sliter veldig med å gjøre noe som helst. Kan bli sittende på samme flekken en hel dag, alt hoper seg opp. Noen dager er litt bedre. Kan også ha små variasjoner gjennom en dag, men disse er små. Kanskje som i at jeg våkner og klarer å dusje og pusse tenna og så ikke noe særlig mer. Eller at jeg sitter på samme flekken til kvelden før jeg får futt i meg og lager en liten middag eller går på butikken. Jeg hører ting og jeg klarer ikke lenger å se i speil i frykt for å se skikkelser bak meg eller at ansiktet mitt skal være forvridd. Jeg prøver for det meste å unngå folk, men jeg klarer å snakke adekvat med de jeg må. Dog får jeg perioder hvor jeg fysisk ikke klarer å snakke, jeg blir rett og slett stum.

Mens jeg skriver så ser jeg jo at mye kan virke depresjonsaktig, men jeg klarer ikke å stole på meg selv og eget hode. Jeg vet ikke helt hvordan man egentlig har det når man har eupf, og jeg føler at fordi jeg har den diagnosen så er jeg manipulerende og oppmerksomhetssøkende og noen ganger forteller hodet mitt meg at jeg bare finner opp alle disse tingene og at jeg er en slags «imposter». Kan jeg med eupf gå så langt at jeg tror at jeg er deprimert uten å være det?
Jeg har prøvd å få tak i psykologen, psykiateren og fastlegen, men ingen svarte. Jeg er midt i overflytting mellom kommuner, men foreløpig foregår all behandling i den forrige kommunen. Jeg hadde brukerstyrt seng der, men de på døgnavdelingen kunne heller ikke svare meg på om jeg kunne bruke den lenger. Jeg bodde i bemannet bolig i den forrige kommunen og har den frem til midten av oktober fortsatt, men de visste heller ikke helt hvordan de kunne hjelpe meg. Alt dette nye med flytting og overføring er jo en slags krisesituasjon og omveltning for meg som jeg vet er vanlig å sette i gang ting hos mange med eupf, dette gjør meg enda mer usikker.

Endret av anonymogforvirret

Fortsetter under...

Kan bare snakke for meg selv og for meg er/var (vet ikke) det ikke noe problem å skille svigninger fra EUPF og depresjon. Jeg hadde plutselige sammenbrudd pga ting, men ikke svigninger som minnet om depresjon. Så når jeg fikk visse symptomer visste jeg at jeg igjen var blitt deprimert. 

Nå derimot er jeg endel preget av autistiske melt downs og det å være konstant overveldet. Det også er annerledes enn slik jeg hadde svigninger på EUPF. 

anonymogforvirret
1 minute ago, Glitter said:

Nå derimot er jeg endel preget av autistiske melt downs og det å være konstant overveldet. Det også er annerledes enn slik jeg hadde svigninger på EUPF. 

Jeg skal selv testes for autisme.

2 minutes ago, Glitter said:

Jeg hadde plutselige sammenbrudd pga ting, men ikke svigninger som minnet om depresjon. Så når jeg fikk visse symptomer visste jeg at jeg igjen var blitt deprimert. 

Altså da slike plutselige sammenbrudd som man ofte sliter med hele tiden, selv utenfor andre sykdomsperioder?

anonymogforvirret skrev (Akkurat nå):

Jeg skal selv testes for autisme.

Altså da slike plutselige sammenbrudd som man ofte sliter med hele tiden, selv utenfor andre sykdomsperioder?

For eksempel hvis jeg fikk avslag på en behandling jeg ønsket så følte jeg meg svært avvist og reagerte destruktivt. 

Sånn reagerer jeg ikke lenger. 

I går feks fikk jeg et panikkanfall og før hadde jeg fått sterk trang til å skade meg selv, men tanken falt meg ikke inn. 

Jeg vet også at mitt lave stemningsleie nå ikke kommer av depresjon, men en kombinasjon av autismen og også normale følelser i en vanskelig situasjon. 

Men slikt er ikke lett å skille. Da jeg fikk slike følelser i forrige uke etter lang tid uten ble jeg redd det var borderline, men jeg har konkludert med at det er pga autismen. Mtp hvordan jeg håndterer det jeg føler på. 

anonymogforvirret
3 minutes ago, Glitter said:

For eksempel hvis jeg fikk avslag på en behandling jeg ønsket så følte jeg meg svært avvist og reagerte destruktivt. 

Sånn reagerer jeg ikke lenger. 

I går feks fikk jeg et panikkanfall og før hadde jeg fått sterk trang til å skade meg selv, men tanken falt meg ikke inn. 

Jeg vet også at mitt lave stemningsleie nå ikke kommer av depresjon, men en kombinasjon av autismen og også normale følelser i en vanskelig situasjon. 

Men slikt er ikke lett å skille. Da jeg fikk slike følelser i forrige uke etter lang tid uten ble jeg redd det var borderline, men jeg har konkludert med at det er pga autismen. Mtp hvordan jeg håndterer det jeg føler på. 

Okei, tror jeg forstår. Jeg har aldri sliti med selvskading. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har typisk «borderline», men at de ser tendenser til eupf i sykdomsperiodene mine, men jeg sliter veldig med å forstå akkurat hva de mener med alt de sier. Det er så mange ulike som mener ulike ting.

anonymogforvirret skrev (2 minutter siden):

Okei, tror jeg forstår. Jeg har aldri sliti med selvskading. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har typisk «borderline», men at de ser tendenser til eupf i sykdomsperiodene mine, men jeg sliter veldig med å forstå akkurat hva de mener med alt de sier. Det er så mange ulike som mener ulike ting.

Forstår det er vanskelig å stole på deres vurdering. 

Men husk at ikke alle med borderline driver med masse manipulering så ikke lur deg selv til å tenke at du gjør det. 

Annonse

anonymogforvirret
1 hour ago, Glitter said:

Forstår det er vanskelig å stole på deres vurdering. 

Men husk at ikke alle med borderline driver med masse manipulering så ikke lur deg selv til å tenke at du gjør det. 

Tusentakk for svar ❤️

anonymogforvirret skrev (1 time siden):

Skal de sette diagnosen holder det ikke å se tendenser. Mange har tendenser til mange sykdommer utenpå ha sykdommen. Du må ha tilstrekkelige trekk i de fleste situasjoner over tid. Virker som om du enten underdriver dine eupf-trekk eller at noen Har gitt deg den diagnosen på feil grunnlag 

Anonymkode: 65214...aef

anonymogforvirret
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal de sette diagnosen holder det ikke å se tendenser. Mange har tendenser til mange sykdommer utenpå ha sykdommen. Du må ha tilstrekkelige trekk i de fleste situasjoner over tid. Virker som om du enten underdriver dine eupf-trekk eller at noen Har gitt deg den diagnosen på feil grunnlag 

Jeg tror ikke jeg underdriver i hvert fall. Jeg har ikke de typiske trekkene. Jeg sliter ikke med det i hverdagen, de fleste behandlerne jeg er borti er ganske sikre på at jeg ikke har den, eller i hvert fall ikke den typiske. Jeg har fått beskjed om at de har sett tendenser i mine maniske eller depressive perioder. Noen sier jeg er institusjonalisert så derfor har jeg trekk som kan ligne på eupf. Som sagt skal jeg også testes for autisme fordi det er ganske mye overlapp.

anonymogforvirret

Virker som om du enten underdriver dine eupf-trekk eller at noen Har gitt deg den diagnosen på feil grunnlag 

Og hvorfor skulle jeg ville underdrive dem når jeg i utgangspunktet postet hvor jeg spør om det er eupf trekk eller ikke?

anonymogforvirret skrev (12 minutter siden):

Og hvorfor skulle jeg ville underdrive dem når jeg i utgangspunktet postet hvor jeg spør om det er eupf trekk eller ikke?

Sant. På meg virker du veldig feildiagnostisert. Men det er lett å si her over nett basert på dine opplysninger. Aner jo ikke hva som står i journaler og hva som er din faktiske atferd og funksjon 

anonymogforvirret

Skal de sette diagnosen holder det ikke å se tendenser.

Du må ha tilstrekkelige trekk i de fleste situasjoner over tid. 

Utfra ICD-11, forstår jeg det i hvert fall slik at man kan ha trekk i enkelte situasjoner. Eller misforstår jeg da?

IMG_7936.jpeg

Har omsider fått bp2 diagnose igjen (?), men for å starte på medisiner. Så føler man er usikker. Det gjør meg også usikker. Noen mener det er eupf, andre sier nå at der er bp2. Noen mener det er begge. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig. 

Kjenner også en del på å være en imposter. Egentlig både på jobb, der jeg går inn for å opprettholde en stabil og fungerende fasade, men også når jeg med jevne mellomrom har søkt hjelp for depresjoner. Hvorfor skal en som klarer så mye trenge hjelp? Når jeg føler meg bra/normal føler jeg at utfordringene fra et par uker eller måneder før var oppdiktet eller har skjedd en annen person. Har ingenting med meg å gjøre... 

Anonymkode: e3704...de8

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har omsider fått bp2 diagnose igjen (?), men for å starte på medisiner. Så føler man er usikker. Det gjør meg også usikker. Noen mener det er eupf, andre sier nå at der er bp2. Noen mener det er begge. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig. 

Kjenner også en del på å være en imposter. Egentlig både på jobb, der jeg går inn for å opprettholde en stabil og fungerende fasade, men også når jeg med jevne mellomrom har søkt hjelp for depresjoner. Hvorfor skal en som klarer så mye trenge hjelp? Når jeg føler meg bra/normal føler jeg at utfordringene fra et par uker eller måneder før var oppdiktet eller har skjedd en annen person. Har ingenting med meg å gjøre... 

For å svare på det du spør om også: Nei. Jeg aner ikke hva som kan være trekk av eupf og hva som er del av ulike episoder. Vet bare at de trekkene jeg har av eupf ikke er tilstede i gode perioder. Og at jeg eventuelt er en sånn rapid cycling kandidat. 

anonymogforvirret
2 minutes ago, AnonymBruker said:

For å svare på det du spør om også: Nei. Jeg aner ikke hva som kan være trekk av eupf og hva som er del av ulike episoder. Vet bare at de trekkene jeg har av eupf ikke er tilstede i gode perioder. Og at jeg eventuelt er en sånn rapid cycling kandidat. 

Både veldig vondt og litt godt å høre noen ha det litt på samme måte. Jeg skjønner ikke om alt er bare en slags oppdiktelse i mitt eget hode, eller om jeg faktisk har en lidelse omtrent. Det jeg får beskjed om også er bare; vi gjør ikke noe før det blir så ille at vi uansett må tvinge deg. Jeg føler det blir feil bruk av tvang. Her prøver jeg å si ifra i god tid for å unngå tvang…

anonymogforvirret skrev (12 timer siden):

Både veldig vondt og litt godt å høre noen ha det litt på samme måte. Jeg skjønner ikke om alt er bare en slags oppdiktelse i mitt eget hode, eller om jeg faktisk har en lidelse omtrent. Det jeg får beskjed om også er bare; vi gjør ikke noe før det blir så ille at vi uansett må tvinge deg. Jeg føler det blir feil bruk av tvang. Her prøver jeg å si ifra i god tid for å unngå tvang…

Leste HI igjen. 

De tingene du skriver der er jo ganske heftige da. Er vel ikke så vanlig å høre stemmer eller hallusinere utenfor psykose. Eller? Noen får rette på meg om jeg tar feil. Hvordan går det nå? Skriv e-melding til fastlegen om du blir avvist på tlf. Kjekt med dokumentasjon på kontakten... 

Men hvem snakker om tvang? Høres ut som du kunne hatt bruk for en innleggelse på frivillig basis. 

anonymogforvirret
55 minutes ago, AnonymBruker said:

Leste HI igjen. 

De tingene du skriver der er jo ganske heftige da. Er vel ikke så vanlig å høre stemmer eller hallusinere utenfor psykose. Eller? Noen får rette på meg om jeg tar feil. Hvordan går det nå? Skriv e-melding til fastlegen om du blir avvist på tlf. Kjekt med dokumentasjon på kontakten... 

Men hvem snakker om tvang? Høres ut som du kunne hatt bruk for en innleggelse på frivillig basis. 

Vel, jeg har hatt mye psykose, men så har jeg lest noe om at de med eupf også kan oppleve psykotiske symptomer, men det vet jeg ikke nok om.

Jeg er veldig vant til og derfor redd for at ting gjøres på tvang. Jeg har prøvd å si ifra til behandler om at jeg sliter med mange ting for tiden, men får som respons at de gjør ikke noe særlig før de må tvinge meg. Jeg sa at jeg sliter med å spise og har gått ned 15 kg, men han svarte at de gjør ikke noe før det evt blir tvang med sonde.

anonymogforvirret skrev (39 minutter siden):

Vel, jeg har hatt mye psykose, men så har jeg lest noe om at de med eupf også kan oppleve psykotiske symptomer, men det vet jeg ikke nok om.

Jeg er veldig vant til og derfor redd for at ting gjøres på tvang. Jeg har prøvd å si ifra til behandler om at jeg sliter med mange ting for tiden, men får som respons at de gjør ikke noe særlig før de må tvinge meg. Jeg sa at jeg sliter med å spise og har gått ned 15 kg, men han svarte at de gjør ikke noe før det evt blir tvang med sonde.

Oi. Man venter så å si på at du skal bli så syk at du oppfyller farekriteriene for tvang? Det høres trist ut at en står klar til å ta imot hjelp, men ikke får det. Går ut fra at det handler om det systemet fagpersoner jobber i, altså hvilke rammebetingelser som hersker, og ikke uvilje til å hjelpe hos den enkelte behandler. Leit å høre. Skjønner at det kan gi følelsen av å ikke bli tatt på alvor 

Hvilen type behandling har du fått tidligere? 

:( Og det er noe som gjør meg oppriktig trist på dine vegne. I tillegg til at hverdagen din nå er så vanskelig. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi. Man venter så å si på at du skal bli så syk at du oppfyller farekriteriene for tvang? Det høres trist ut at en står klar til å ta imot hjelp, men ikke får det. Går ut fra at det handler om det systemet fagpersoner jobber i, altså hvilke rammebetingelser som hersker, og ikke uvilje til å hjelpe hos den enkelte behandler. Leit å høre. Skjønner at det kan gi følelsen av å ikke bli tatt på alvor 

:( Og det er noe som gjør meg oppriktig trist på dine vegne. I tillegg til at hverdagen din nå er så vanskelig. 

Bytt om siste to avsnitt. Gikk i krøll her. 

anonymogforvirret
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg går til FACT per nå. Jeg skal overføres til vanlig poliklinikk i den nye kommunen da de ikke har de samme tilbudene. Jeg har vært mye innlagt, både med mani med psykose og depresjon med psykose. Mye tvangsmedisinering, beltelegging og tvangsernæring blant annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...