Gå til innhold

Depresjon eller et «symptom» på eupf?

Anbefalte innlegg

anonymogforvirret skrev (15 minutter siden):

Jeg går til FACT per nå. Jeg skal overføres til vanlig poliklinikk i den nye kommunen da de ikke har de samme tilbudene. Jeg har vært mye innlagt, både med mani med psykose og depresjon med psykose. Mye tvangsmedisinering, beltelegging og tvangsernæring blant annet.

Tipper eufp på deg handler om at du nettop krever så mye behandling ned atferden din og at det i seg selv opplevelse manipulativt. At du stadig er syk og så syk at tvang må iverksettes gjør at de kanskje mistenker at du trives i rollen som syk eller er avhengig av den. Dermed løfter de ikke en finger før tvang må iverksettes for at du ikke skal oppleve det som behagelig og tilfredsstillende å være pasient. Det er ikke vanlig ved bp1 selv med manier og psykose i historien, å være syk så og si hele tiden. Det gjør at folk rundt deg mistenker mer enn BP1 og det er forståelig 

Anonymkode: 65214...aef

Fortsetter under...

anonymogforvirret
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Tipper eufp på deg handler om at du nettop krever så mye behandling ned atferden din og at det i seg selv opplevelse manipulativt. At du stadig er syk og så syk at tvang må iverksettes gjør at de kanskje mistenker at du trives i rollen som syk eller er avhengig av den. Dermed løfter de ikke en finger før tvang må iverksettes for at du ikke skal oppleve det som behagelig og tilfredsstillende å være pasient. Det er ikke vanlig ved bp1 selv med manier og psykose i historien, å være syk så og si hele tiden. Det gjør at folk rundt deg mistenker mer enn BP1 og det er forståelig 

Vel, det ligger nok mye i det, men mine behandlere er veldig klare over at jeg aldri har ønsket tvang og at jeg ikke ønsker å være innlagt. Det har vært et av hovedmålene mine med behandlingen hele veien. Jeg er ikke syk så og si hele tiden heller, men ja, jeg har vært mye syk.

anonymogforvirret
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor trappet du ned når du blir så dårlig, hvorfor tar du ikke medisinene?

Anonymkode: 10643...908

Jeg trappet ned i samråd med lege, jeg går fortsatt på noe

anonymogforvirret
11 hours ago, AnonymBruker said:

Også må jeg få poengtere at det er veldig forskjell på mennesker, også de med bipolar lidelse. Noen har en episode hele livet, noen har mange, noen har korte, noen har lange. Jeg har vært innlagt med mange bipolare med hyppigere og lengre innleggelser enn meg. Jeg tror også at det her kommer veldig an på forutsetningene i utgangspunktet i mange tilfeller. Jeg begynte å slite med psykosesymptomer, OCD, depresjoner og angst fra 5-årsalderen. Jeg har dermed vært syk så og si hele livet, nesten ikke bodd alene. Jeg har lavere forutsetninger for å takle mange ting enn en som kanskje har vært frisk hele livet frem til fylte 40.

På vegne av mange, og ikke kun meg selv, synes jeg også det er så feil av folk å si at noen føler det er behagelig/tilfredsstillende å være pasient. En person som ikke sliter med sykdom, har fine mennesker rundt seg, kanskje en liten familie og en jobb de føler de mestrer, ønsker ikke å være på en institusjon i noen form. Det er ikke noe gøy på sykehus.

anonymogforvirret skrev (5 timer siden):

Også må jeg få poengtere at det er veldig forskjell på mennesker, også de med bipolar lidelse. Noen har en episode hele livet, noen har mange, noen har korte, noen har lange. Jeg har vært innlagt med mange bipolare med hyppigere og lengre innleggelser enn meg. Jeg tror også at det her kommer veldig an på forutsetningene i utgangspunktet i mange tilfeller. Jeg begynte å slite med psykosesymptomer, OCD, depresjoner og angst fra 5-årsalderen. Jeg har dermed vært syk så og si hele livet, nesten ikke bodd alene. Jeg har lavere forutsetninger for å takle mange ting enn en som kanskje har vært frisk hele livet frem til fylte 40.

På vegne av mange, og ikke kun meg selv, synes jeg også det er så feil av folk å si at noen føler det er behagelig/tilfredsstillende å være pasient. En person som ikke sliter med sykdom, har fine mennesker rundt seg, kanskje en liten familie og en jobb de føler de mestrer, ønsker ikke å være på en institusjon i noen form. Det er ikke noe gøy på sykehus.

Ser du ble krenket av innvendingen min. Du spør på et åpent forum om hva vi tror. Da tenker jeg du har lagt opp til å måtte tåle tilbakemeldingene du får så lenge de er velmenende og forundret i spørsmålet du stilte. 

Noen blir avhengige av pasientrollen. Særlig mennesker innenfor diagnosegruppe. Eufp, som du har, er «kjent» for å ha en atferd som speiler seg i feks gjentagende sykeliggjøring av seg selv med mål om innleggelse osv. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gjelder akkurat deg eller at mange uten eufp også har hyppige innleggelser. Jeg sier heller ikke at syke mennesker syntes det er gøy å være på institusjon, som du siterer meg på at jeg skal ha ment. Jeg sier at det kan være et symptom og at den hensiktsmessige behandlingen i disse tilfellene ofte tenkes å være å unngå institusjonalisering og heller bygge opp rundt selvstendiggjøring og å lære egne mekanismer for å forebygge hjemme. 

Annonse

anonymogforvirret
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser du ble krenket av innvendingen min. Du spør på et åpent forum om hva vi tror. Da tenker jeg du har lagt opp til å måtte tåle tilbakemeldingene du får så lenge de er velmenende og forundret i spørsmålet du stilte. 

Vel, jeg ble ikke direkte krenket, jeg ville bare få frem at det er forskjeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...